• LFF

2 års trots

LejonSa skrev 2018-03-02 07:49:58 följande:
    Tack!

Oj, vad man försöker ha världens tålamod! Ibland går det oxh ibland börjar det redan kl 6 på morgonen och man känner ångesten krypa upp. Hela dagen med gnäll och skrik. Jag har så svåååårt att ha tålamod då fast jag vet att det tjänar inget till att falla in i deras trots och utmaningar.

Förstår inte hur humöret kan pendla så snabbt bara. Från kram till gallskrik inom någon minut. O varför ska gallskriket hålla på längre än kramen och gosigheten.

Istället för att prata så skriker han när han vill ha något. Det är så otroligt påfrestande att höra!

Mååååtte denna fas gå över snart! Gärna nu! :-/
    Hur utvecklat är hans språk?

Jag minns att jag tyckte att det var hemskt just runt 2-års åldern för att de ville så mycket, kände så mycket och hade inte språket att kunna berätta vad det var som var fel vilket ledde till illvrål och att mammas tålamod (som normalt är väldigt stort) försvann i atomer. När väl språket lossnade och de kunde sätta ord på sina känslor och sin vilja så blev det mycket bättre (på just illvrålsfronten).

Om han till viss del har orden för att berätta vad han vill så är det bara att stoppa i de mentala öronpropparna och lugnt och tydligt förklara att "Mamma hör inte vad du säger när du håller på så där, om du vill något så måste du prata med mamma och inte bara skrika".
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 09:26:09 följande:
    Åh! Idag är ingen bra dag!

Från kl 6 har han varit igång. Missnöjd. Kastat allt. Hällt ut allt. Drar i alla skåpsluckor och lådor och kastar ut slevar etc. medan han sjunger. Jag blir inte klok.

Inget distraherar honom. Inget vill han göra. Äta vill han inte heller sp då blir det ju värre.

Ibland undrar jag om detta verkligen är normalt!! Så extremt beteende!! Men vad vet jag. Ingen aning. Inte haft att göra med någon 2 åring innan på så nära håll.

Just nu vill jag bara fly dock!
    Hur bor ni? Finns det möjlighet att gå ut (eller släppa ut barnet i trädgården)? Och då säga att "Ska man hålla på så där så går vi ut, inne är man lugn". Hur ser era dagar ut rent generellt?
  • LFF

För det första: Du är INTE en dålig mamma!

Har du möjlighet till avlastning med honom? Det är ju dessutom en stor omställning för er alla med att få en bebis också vilket gör att rutiner etc ställs på ända. Någon som kanske kan ta med honom till öppna förskolan (eftersom du är väldigt knuten till lillebror så länge du ammar) så han får röja av sig (eftersom du säger att han är bättre de dagar han är på förskolan).

Att han dessutom trivs på förskolan och vill vara där och inte "får" just för att han har småsyskon. Det är så ofantligt mycket som hänt på kort tid för honom i en tid när det händer väldigt mycket i kroppen och knoppen. Att sen inte kunna vara ute pga kylan gör det ju inte enklare.

Snart blir det bättre med alla infektioner, det blir varmare och enklare att kunna vara ute, ni får stadigare rutiner.

• LFF

Finns det några andra barn i sonens förskolegrupp som också är 15-timmars? Där ni kan ordna med lite lekdejter på de lediga stunderna?

Snart går det ju att ta med lillebror till öppna förskolan och där lära känna nya människor och kompisar till 2-åringen.

Prova att gå med i någon lokal Facebook-grupp och hitta andra föräldralediga med storasyskon att hänga med?

• LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 14:12:55 följande:
    Ska faktiskt kolla upp det med Facebook grupp.

Förskolan trivs sonen på men det är lite tokigt att han hamnat på storbarnsavd. Dvs alla är mellan 3-6 år. Bara en som går 15 h.

Han kommer byta fsk i Augusti när vi flyttat också. Kommer bli lättare då med vänner i samma bostadsområde osv. O därute känner vi några familjer också. Ser fram emot denna flytt. De har dessutom en bättre öppen fsk där.
    När är det ni kommer att flytta? Tror absolut att det kommer att bli bättre bara ni får in nya rutiner och även att kunna vara ute mer. Då är det svårare för överskottsenergin att bli negativ och destruktiv som den gärna blir inomhus.
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 15:26:57 följande:
    Vi flyttar om 2 veckor. Och då kommer föräldrarna och syskonen ner också. Han fullkomligt älskar dom och blir överlycklig bara de ringer FaceTime. Så det blir kul!

Jag håller med dig! Nu satt vi oss ner och pysslade lite. Innan matlagning. Skönt och lugnt.
    Vad roligt med flytt och besök! Och vad kul med en lyckad pysselstund!

Men då tycker jag bara att du ska andas igenom hans utbrott den närmaste tiden och fokusera på målet: Flytt och besök!

Och kom ihåg! Du är inte en dålig mamma!
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 15:39:09 följande:
    Tack så jättemkt! <3

Du har verkligen peppat mig idag när det känts tungt.

Känns skönt att skriva av sig också. Man känner sig lätt ensammast i världen. Som att man är den enda som går igenom detta. Mamma brukar försöka påminna mig om att barn i mer eller mindre grad har denna fas. Jobbigast är att man inte vet när den avtar. Men att det bara är att härda ut. Men det är intw lätt alla gånger när missnöjdheten kickar in och inget nöjer honom. Rum fullt med leksaker men inget är kul. Pyssel är kul 10 min osv.

Känns som en käftsmäll emellanåt.
    Jag har 2x4-åringar så jag vet hur jobbigt det kan vara att ha två plåster på en där inget duger. Räddningen för oss var just att kunna vara ute så mycket som möjligt och att vi hade turen att de höll sig friska på förskolan. Men man märker även idag vilken skillnad det gör när de varit ute mycket och när vi haft innedagar... Det är betydligt grinigare och kortare stubin hos alla inblandade. Har två killar med väldigt mycket energi.

Det har hänt många gånger att man velat sälja minst en på Blocket (senast i helgen) så det är en jäkla tur att de är söta när de sover Hjärta

Man blir dessutom lite frustrerad när man märker att det bara är mot mamma som denna trots kommer. Men då får man försöka se det som en person jag hörde sa: Barn trotsar mest mot den/de de är absolut tryggast med.
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 23:30:10 följande:
    Åh 2 stycken! Då vet du absolut vad man pratar om.

Det blev en positiv och rolig dag till slut ändå. Först gick vi till parken. Gunga och rutschkana lite. Sen hem sova en stund. Därefter mellis och måla/pyssla lite. Sen kom pappa. Så fick lillen hjölpa till att packa lite i kartonger. Sen middag och FaceTime med sin favorit; mormor. Vattenlek i badet. Sova!

Hoppas hoppas dagen imorgon blir lika bra! Och du har rätt i att det gör skillnad att vara ute mkt. Så imorgon beger vi oss ut igen!

Oxh sista du skrev! Spot on!! Mot pappa är han inte alls lika trotsig! Men ja, har också hört det ang tryggheten. Och det låter ju ganska logiskt tycker jag.

Nu dags att sova och samla krafter! Tack återigen <3
    Vad skönt att det blev en bra dag igår!

Hoppas du fått sova skönt inatt trots liten sjukling och litet pyre.

Vad tråkigt att han blivit sämre så han inte får vara på förskolan och leka med kompisarna. Men skönt att ni ändå kan vara ute.

Håller tummarna för att ni får en dag utan alltför många konflikter!
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-08 09:05:42 följande:

Tack så mkt!

Natten var sisådär. Både vaknade precis samtidigt. Sonen brukar ju sova natten igenom men inte nu med hosta och förkylning. Och lillen vaknar iaf en gång för att ammas. Och pappa duger inte för storebror nu när han är sjuk. Bara mamma. Så han grät och grät och lillen behövde ju äta. Men till slut somnade vi alla utan någon längre ledsenhet från storebrors sida.

Det har varit bättre nu dessa dagar då jag gått ut med honom mer. Trots kylan. Igår var han inte så pigg på att vara ute dock och hostan blev värre så det blev bara en kortis.

Men får jag fråga du skrev ju att du brukar/brukade vara ute med dina mkt. Vad brukar ni göra då? Parken känns tråkig dag in och dag ut och ÖF känns inte aktuell nu heller med alla smittor och när sonen dessutom är sjuk själv också. Har du några tips?

Är hemma med en egen liten hostis idag.

Vi var ute och gick mycket där det inte gjorde så mycket om de sprang iväg lite på egen hand. Det viktigaste var att de fick röra på sig helt enkelt och bli av med energi.

Om du har en bärsele eller sjal och en extra stor jacka så kan du bära pyret innanför och gå lite mer på upptäcktsfärd dit vagnen inte kan gå. (Det är ju lite enklare när man har två lika dana :) )

På vår förskola har både de yngre barnen och de äldre gjort lite experiment med is och snö. Typ "om vi fyller en plasthandske med vatten, hur känns den när den varit i frysen" eller "vad händer med snö om man tar in den i en skål?".
  • LFF

Hej TS!

Hur har helgen varit? Själv har jag två barn som varit lite smått gratis :) Det är tur att de är söta när de sover. Nu kommer en jobbig period med slask och sånt när man inte kan leka i snön och inte heller cykla än. Vete sjutton vad vi då ska hitta på för att bli av med en massa energi.

Några dagar färre nu till flytten och allt! Tänk vad skönt! Hoppas att storebror mår bättre nu så han får komma till förskolan och leka av sig!

KRAM

• LFF

Ja, mina får på förskolan. De började när de var 21 månader och det var sååååååååååååå skönt! Det blev liksom helt andra ungar eftersom de blev trötta på ett helt annat sätt (förutom de dagar vi varit nere på öppna förskolan förstås).

Vad mysigt att det blivit bättre med lillebror! <3

Nä, att gå ute nu är absolut inte roligt. Idag regnar det hos oss i Stockholm vilket är skönt eftersom snön försvinner fortare då. Vi lovade killarna att om det fortsätter så här så ska de få ta fram cyklarna i helgen.

Ett tips till storebror nu till våren: Springcykel! Mina började när de var 2,5 med det och tyckte det var jättekul! Och vad de blev av med energi på det viset! Tack vare ett år med springcykel lärde de sig att cykla på vanlig cykel utan stödhjul på bara några timmar förra sommaren.

Hoppas han har kul idag på förskolan när han äntligen får komma dit och du får chans att vila lite med lillebror! Kom ihåg att inte börja med "allt annat" som du inte haft tid med när storebror varit hemma utan passa på att vila lite och ta hand om dig själv så du laddar batterierna!

Svar på tråden 2 års trots