• Anonym (Trött)

Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?

Nu har förskolan förstört ännu ett av mitt barns kläder! Tidigare har det blivit fläckar från målarfärg och mat som sen inte gått riktigt bort i tvätten. Jag har varit lite småsur över detta, men de fläckarna har varit så små och svaga att jag inte orkat göra en stor sak av det.

Men idag gick det för långt. Idag skulle de ha ett vasalopp, med blåbärssoppa! Vem kommer på idén att servera blåbär på en förskola ens?! Nu är hennes nya, fina, vita yllekofta helt förstörd. Det är en jättestor blå fläck mitt fram som inte går bort i tvätten (såklart). Jag har så klart sagt till personalen på skarpen att detta är helt oacceptabelt, så jag utgår från att det inte kommer hända igen. Men frågan är om jag kan få någon ersättning från förskolan eller förskolans försäkringsbolag? Vart vänder jag mig då, förskolan i fråga är kommunal

• Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?
  • ankans
    SofieJ skrev 2018-02-26 22:15:30 följande:

Men en yllekofta i kokande vatten? Kan det bli bra? :P

Beror ju på om HELA koftan är blå men det tror jag väl inte den var? Har själv testat på en yllehalsduk och det gick bra. Man doppar ju bara lite tyg i taget i en kastrull med kokande vatten och så fort fläcken kokat bort kan man spola i kallt vatten och dra ut tyget lite.
  • Anonym (ojk)
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-26 17:42:48 följande:

Ok, så ingen ser det orimliga i att ge barn blåbär på förskolan? Ni skulle vara helt ok att få hem förstörda kläder varje vecka?

Ja, det kanske var lite dumt med vita kläder, men även om de hade haft en annan färg hade ju blåbärsfläcken synts, så ni behöver inte haka upp er på det.

Varför är kläderna så viktiga för dig? Du vill alltså att barnet inte ska få äta blåbär, måla, leka på marken för att du bryr dig om fläckar på kläderna!?

Jag var och är helt okej med alla typer av fläckar på mina barns kläder. Barn leker och smutsar ner sig och jag skulle aldrig vilja hämma deras lek eller ätande på grund av kläderna. Glada barn är smutsiga barn.
  • Queennr1

Jag skäms över mänskligheten. Hur i helvete kan man vara så självcentrerad att man på allvar tänker att förskolan ska ersätts blåbärsfläckiga kläder? Grandios personlighetsstörning? Man blir mörkrädd..

• viseversa
    Queennr1 skrev 2018-02-27 07:50:05 följande:
    Jag skäms över mänskligheten. Hur i helvete kan man vara så självcentrerad att man på allvar tänker att förskolan ska ersätts blåbärsfläckiga kläder? Grandios personlighetsstörning? Man blir mörkrädd..
    Ts har sen länge lämnat tråden när hon inte fick det medhåll hon trott. Och nej såklart hon inte ska få ersättning. Hon får helt enkelt köpa kläder som tål att bli smutsiga av lek och mat.
  • Mom2be262
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-26 17:45:51 följande:

Öh, hur kan det vara MITT ansvar?! Jag är ju inte ens där. Personalen på förskolan ska väl kunna ha koll på barnen så inga kläder förstörs och klarar de inte det får de väl ta bort aktiviteter som kan riskera att förstöra barnens kläder.

Men vadå, ska barnen bara sitta fint på en stol så att inga kläder riskerar minsta slitage? Varför inte bara prata med förskolan om det?
  • Anonym (Glidare)

Öh, hur kan det vara MITT ansvar?! Jag är ju inte ens där. Personalen på förskolan ska väl kunna ha koll på barnen så inga kläder förstörs och klarar de inte det får de väl ta bort aktiviteter som kan riskera att förstöra barnens kläder.

Typisk trolltråd.. En normalbegåvad förälder skriver inte som i inlägget.. En riktig förälder, som inte ser sitt barn som en accessoar förstår att små barn slabbar och kladdar. Jisses.
  • Anonym (Glidare)
    Canadasvensk skrev 2018-02-26 22:32:11 följande:

Jösses människa!

TS du har tid att skriva på FL men du har inte tid (vett?) att Goolga på det? Okej men jag har gjort det åt dig nu:

Beprövade husmorsknep för att få bort blåbärsfläckar
    Filmjölk: Häll lite filmjölk på fläcken utan att gnugga. Låt ligga över natten så att filmjölken får torka ordentligt. ...

Citron: Om plagget är tillverkat av ett tåligt material såsom ren bomull kan du prova att droppa citronjuice på blåbärsfläckarna.
    En ung, modern förälder, dom vet inte ens om ordet "husmorsknep"
  • Anonym (suuuuuuuuuck!)

Skitiga barn är lyckliga barn. När barn ska lära sig saker kan det bli grisigt. 

Vem som kom på att servera blåbärssoppa på ett dagis? Öm, vilken vettig människa som helst? Det är något barn brukar tycka om och klassisk "vasaloppsmellis". Du skriver dessutom att det nu hänt ännu en gång, borde du då inte lärt dig att man inte klär ungarna i ömtåliga kläder till dagis? Så gör jag i alla fall. 
    Släpp det här och låt ditt barn vara barn.

• Anonym (suuuuuuuuuck!)
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-26 17:42:48 följande:
    Ok, så ingen ser det orimliga i att ge barn blåbär på förskolan? Ni skulle vara helt ok att få hem förstörda kläder varje vecka?

Ja, det kanske var lite dumt med vita kläder, men även om de hade haft en annan färg hade ju blåbärsfläcken synts, så ni behöver inte haka upp er på det.
    Nej, jag hade inte haft några problem med att barnen kom hem med fläckade kläder om så var dag. Jag klär dem inte i kronjuvelerna när de ska till dagis. Dock undrar jag hur kass du är på fläckborttagning eller vilka slags plagg du klär din unge i om du får plagg förstörda var vecka...
  • Anonym (suuuuuuuuuck!)
    De har massa ungar att hålla koll på. Är din unge så ömtålig att hen behöver ha passning konstant kanske du själv skulle vara hemma med hen. Skulle de planera bort aktiviteter där barnen riskerar att skita ner sig skulle de inte kunna göra något.
Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?