• Anonym (Trött)

Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?

Nu har förskolan förstört ännu ett av mitt barns kläder! Tidigare har det blivit fläckar från målarfärg och mat som sen inte gått riktigt bort i tvätten. Jag har varit lite småsur över detta, men de fläckarna har varit så små och svaga att jag inte orkat göra en stor sak av det.

Men idag gick det för långt. Idag skulle de ha ett vasalopp, med blåbärssoppa! Vem kommer på idén att servera blåbär på en förskola ens?! Nu är hennes nya, fina, vita yllekofta helt förstörd. Det är en jättestor blå fläck mitt fram som inte går bort i tvätten (såklart). Jag har så klart sagt till personalen på skarpen att detta är helt oacceptabelt, så jag utgår från att det inte kommer hända igen. Men frågan är om jag kan få någon ersättning från förskolan eller förskolans försäkringsbolag? Vart vänder jag mig då, förskolan i fråga är kommunal

• Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?
  • Anonym (...)

Så du menar på riktigt att din dotter ska uteslutas ur aktiviteter med andra barn för att hennes kläder, som du troligen sätter på henne kan ta skada. Vet du vad detta innebär för din dotter? Uteslutning som i sin tur riskerar att påverka hennes sociala utveckling.

Det är ditt ansvar att se till att barnet har på sig lämpliga kläder för verksamheten, vill du att hon ska vara prinsessa kan hon vara det hemma där du kan följa hennes varenda fotsteg. Verksamheten ser inte ut så att man som förskollärare eller barnskötare har tid eller möjlighet att se över alla barnens kläder i tid och otid.

Jag tycker du ska fråga dig för vem är detta viktigt, att kläder blir smutsiga, för ditt ego? Barn ser inte materiella ting som viktiga, om de gör det så har de blivit präglade av vuxna i sin omgivning. Vilket i sin tur innebär att det är du som definierar ditt barn där hennes kläder är prio. Vill du att hon ska växa upp och tänka att det materiella är viktigare än välbefinnande? För i så fall kommer du har större problem i framtiden.

Fundera och fråga istället om hon haft en bra dag för din dotters välbefinnande är viktigare än allt annat materiellt.

• varmlanning
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-26 17:19:58 följande:

Nu har förskolan förstört ännu ett av mitt barns kläder! Tidigare har det blivit fläckar från målarfärg och mat som sen inte gått riktigt bort i tvätten. Jag har varit lite småsur över detta, men de fläckarna har varit så små och svaga att jag inte orkat göra en stor sak av det.

Men idag gick det för långt. Idag skulle de ha ett vasalopp, med blåbärssoppa! Vem kommer på idén att servera blåbär på en förskola ens?! Nu är hennes nya, fina, vita yllekofta helt förstörd. Det är en jättestor blå fläck mitt fram som inte går bort i tvätten (såklart). Jag har så klart sagt till personalen på skarpen att detta är helt oacceptabelt, så jag utgår från att det inte kommer hända igen. Men frågan är om jag kan få någon ersättning från förskolan eller förskolans försäkringsbolag? Vart vänder jag mig då, förskolan i fråga är kommunal

Helt underbart komiskt att du tycker att en vit yllekofta är passande klädsel på förskola. Ett tips är atr köpa kläder som är till för förskolan. Typ 3 för 2 leggins på HM. Om min son kommer hem med nedfläckade kläder är det helt ok. Hans kläder på förskolan är bara slit och släng.
  • Anonym (blåbäret)

Jag tycker du ska vara sur på dig själv,att du inte tänkte lite längre vad som kan hända om man skickar sitt barn till förskolan med en vit tröja på sig! och tror att den skall förbli vit? Du får väl färga den blå nu, förmodligen har du lärt dig en läxa. 

• Anonym (12344)

Vet inte om någon skrivit detta för det är så många sidor och har inte läst alla men när jag var liten fick jag ''lära'' mig att om kläderna blev smutsiga, ja då hade du haft kul. Om man som barn inte trillat och slagit sig då. Man gjorde ju inte kläderna smutsiga med flit, men råkade det bli nån gräsfläck på vitt plagg eller liknande ja då hade vi haft kul helt enkelt. Ta bara inte på barnen deras allra finaste kläder är väl det mest logiska, speciellt en ''fin, ny yllekofta'' till ett vasalopp????

• Anonym (12344)

Tycker förresten det låter jättegott med blåbär på förskola, det vet jag att jag inte fick iallafall... Så tycker du borde vara glad att din förskola ens gör såna aktiviteter med barnen, det låter jättekul för dom. Och blåbär är gott.

• Anonym (mor)

Jag är vuxen och jag skulle bli så skitnervös om jag hade en vit yllekofta på mig så jag skulle spilla på den så fort jag skulle äta eller dricka ngt.

• EmberEyes
    Anonym (mor) skrev 2018-02-27 16:16:25 följande:

Jag är vuxen och jag skulle bli så skitnervös om jag hade en vit yllekofta på mig så jag skulle spilla på den så fort jag skulle äta eller dricka ngt.

Jag är extremt restriktiv med vita/ljusa kläder på mig själv, just för att jag vet att det blir smutsigt/fläckigt.

• SofieJ
    Anonym (mor) skrev 2018-02-27 16:16:25 följande:

Hahaha samma här. Har faktiskt spillt ner en helvit dräkt en gång med blåbär av just den anledningen. "Inte spilla, inte spi.... Aaaaahhhrrrrggg".
  • Themis

Man sätter inte på ett förskolebarn vitt överhuvudtaget om man är rädd för fläckar.

Om du inte begriper det själv så tycker jag det är tveksamt om du är mogen för att ha barn faktiskt.

DU betalar. 101 gånger av 100.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Anonym (Jess)

Hahahahahahahahahahaha!

Nej det finns ingen försäkring som betalar för att ditt barn spillt på sina kläder. Förskolan betalar inte heller för att barn spiller på sina kläder.

Hahahahahaha!

Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?