Linsi skrev 2018-04-04 18:29:22 följande:
Jag har inte gjort någon immunologisk utredning
Hur vet man om man har det?
Vad jag minns från dina inlägg så har du många missfall bakom dig. Var det så du började misstänka immunproblem?
Finns det några enklare tester man kan genomföra eller måste göra en så omfattande utredning som du gjort?
För jag förstår att du genomgått en hel del.
Hur vanligt är det med immunologiska problem?
Jag har ju inte så många försök att jag kan se någon trend i det, har bara varit gravid en gång, fick då missfall i v.8 (med mitt ex).
Med min nuvarande sambo blev det IVF pga manlig faktor. Att de inte lyckades har nog mer med min ålder att göra - kass kvalitet på äggen. Men man vet ju aldrig...
Tyvärr finns det inget test man kan ta i Sverige för att ta reda på om man har immunologiska problem. Enda sättet att få veta är att göra en immunologisk utredning utomlands eftersom proverna ska skickas till ett speciallabb i USA.
Ja, vi har haft 6 missfall. Det var efter 3e missfallet, och under missfallsuttedningen som inte visade något (för de tog för få prover) som jag började misstänka immunförsvaret. Jag har sköldkörtelsjukdom och allergi och det finns andra autoimmuna sjukdomar i min släkt. Men det finns också kvinnor som inte har npgra sjukdomar själva och ändå har överaktivt immunförsvar.
Men tyvärr svenska läkare "tror inte" att kvinnors immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.
Immunproblem är vanligare än man tror, men ganska okänt hur vanligt i Sverige eftersom läkarna här inte testar för det och inte har någon kompetens alls inom området.
Men i USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sen 1990-talet. Så Sverige är långt långt efter !
Svenska läkare skyller oftast allt endast på dåliga ägg, men det behöver inte alls vara så, det kan vara ett överaktivt immunförsvar istället. Eller som i vårt fall både immunförsvaret och dnafel och fragmentationsfel på spermierna. Men inget av dessa kan testas för i Sverige tyvärr.
Enda symtomet på immunproblem är barnlöshet. Endera har man svårt att bli med barn eller så blir det upprepade missfall. Vissa får ett barn och sen taggar immunförsvaret upp och försöker aktivt stoppa fler barn. Eller så har man medfött överaktivt immunförsvar och får då problem redan att få första barnet.
Vill du veta mer om immunproblem kan jag varmt rekommendera att man köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.