Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som gör äd 2018!

Evadesiree skrev 2018-03-24 09:51:00 följande:

Jag kommer nog att öppna en ny tråd för oss som går igenom äggdonation nu. För att dela känslor.

Jag är inte intresserad av information om olika program - det stadiet är passerat.

Utan dela känslor för oss som har embryo i oss nu eller kommer att ha i vår och således redan påbörjat och ev betalt behandlingen.

Så uppfattade jag trådstarten här. Men kommer inom kort att starta upp en tråd istället för oss som ruvar på våra embryo eller valt donator och påbörjat processen eller har frysta och är p g. Kramar från ruvande på 4de dagen med två embryo - hormonerna och väntan på gravtest är oerhört påfrestande just nu.

Jag förstår att det är jobbigt att ruva och vänta på att få ta graviditetstest. Jag gick själv igenom det förra året.

Vid mina 5 naturliga graviditeter (hemmagjorda) hade jag många symtom innan plus, så jag visste att jag var gravid innan jag testat.

Men vid ruvning efter donation kände jag inget alls (det är ganska vanligt att man inte känner något vid ruvning under donation enligt andra jag pratat med) och det kan vara tufft om man inget känner och tror att det inte gått vägen. Men det blev plus ändå !

Vilket datum har du testdag, är det om 6 dagar?

Du är välkommen att stanna här itråden om du vill, annars finns det både sedan tidigare renodlade ruvartådar och även " vi som är gravida efter ÄD-trådar" som man kan gå med i.

Lycka till med din graviditet !
  • UndrandeSökare
    Evadesiree skrev 2018-03-24 14:45:53 följande:

Hej. Jag har med många barn på naturlig väg. Men dessa hormoner med progesteron och östrogen och kortison knäcker mig. Jag är på 4de ruvar dagen och känner mig som i 6 månaden.

Hormonerna i huvudet ska vi inte snacka om.

En orolig tid nu. Testdag ska vara om 8 dagar enligt kliniken utomlands. Dag 12alltså. Men kommer att prova hemma innan. Det blir helt vanliga urinstickor för min del.

Ha en trevlig lördag alla

Jag förstår att du är orolig, men jag hoppas allt går bra.

Min klinik ville att man helst skulle ta blodprov och mäta hcg, eller annars använda lite dyrare stickor som Clearblue. Jag har själv använt Clearblue digitala med veckoindikator samt hcgblodprov.

Om du är intresserad så kan jag tipsa dig om att man kan ta blodprov och mäta hcg själv utan att gå igenom vårdcentralen eller liknande. Man kan köpa sina egna blodprov genom www.werlabs.se

Man går in på deras hemsida, klickar i vilka prover man vill ta, väljer vilket labb man vill gå till i listan, betalar via hemsidan och tidigast nästa vardag går man till labbet man valde och tar blodprovet.

Sen får man ett sms när provsvaret är klart, man loggar in och läser provsvaret på skärmen. Jättesmidigt. Jag har använt dem många gånger. Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare

Ha en bra helg !
  • UndrandeSökare
    Evadesiree skrev 2018-03-26 11:10:51 följande:

Jag har just gjort äd på InviMed kliniken. Fick insatt 2.

I dag är det rd6.

Det var verkligen en hel del embryo som dog på laboratoriet.

1 av 9st överlevde.

Det var 12 st från början. 2 sattes in och en i frysen.

Eftersom jag bara är på ruvdag 6 med de två nu så är det väl för tidigt med ett gravtest ?

När kan man börja göra första gravtest ?

Det trevliga bemötandet från koordinatorn Agnezka försvann ganska omgående efter full betalning. De snabba svaren har förvandlats till inga svar alls hur i hel...e alla embryona på labbet kunde dö i 6 dagars odling. Eller varför de ens odlade så länge. Får inte ens svar på vilken dag på labbet de olika dog. Total tystnad från direktören som var så trevlig och jag uppfattade som någon som blivit en del i vårt liv med kramar och dyl.

Något är skumt och min man tycker det är väldigt olustigt angående vart hans gener tagit vägen.

Tråkigt att så många embryon dog och att kliniken struntar i er nu när ni betalt allt till dem.

Du kan testa på ruvardag 10, 11 eller 12. Men testa inte innan dag 10.
  • UndrandeSökare
    Beaglemom skrev 2018-03-27 20:38:39 följande:

Jag äter östrogen 4 mg två ggr per dag, och progestron vaginalt 400 mg två ggr per dag, samt baby aspirin (tror det är samma som bamyl) och fragmin sprutor för att förhindra proppar (missfall tidigare). Inget kortison dock, vad är anledningen till att man får det? Vet att medicinen varierar lite beroende på ålder, historik och behandlingsland. Känner mig inte det minsta svullen, men däremot trött som attan ovh hungrig som en varg ? började typ bara några dagar efter jag startade med medicinen, dvs före FET så jag vet att det inte är nåt graviditetstecken ;) känns som att tiden fram till testdag står stilla

Kortison tar man före insättning och under graviditeten för att lugna immunförsvaret.

Jag har efter 4 naturliga missfall gjort immunutrednung i Aten och fick veta att jag har autoimmun koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som aktivt motarbetar graviditet. Fick behandling med Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin, Trombyl och Lutinus men missfall ändå.

Vi reste då till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstest, fick veta att det fanns både dnafel och fragmentationsfel på spermierna, gjorde dubbeldonation med PGS (kromosomtest på embryona dag 5), fick 8 blastos, 7 var normala. 2 sattes in och 5 till frysen, men missfall åndå.

Reste då till London för större immunutredning, fick veta att jag har för låga LAD (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans kropp), så nu ska jag göra 2 LIT - behandlingar och sen testa om LAD för att se att värdena gått upp innan nästa insättning.
  • UndrandeSökare

Beaglemom- Om du vill veta mer om immunbehandling och graviditet kan jag rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

Vi som håller på med detta samlas i tråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• UndrandeSökare
    Beaglemom skrev 2018-03-27 21:14:58 följande:

Tack för din beskrivning, Jag har fått två missfall hittills (ett MF med egna ägg och donerade spermier och ett MA med dubbeldonation). Har gjort missfallsutredning i Spanien där de gjort några DNA tester och blodprov, betvivlar att den är lika fullständig som din utredning dock. Dna testet visade att jag hade en genmutation som gör att jag har svårt att ta upp syntetisk folsyra utan måste äta folinsyra som ska vara nån renare variant. Går typ inte att få tag på i Sverige verkar det som. Jag hoppas ju så klart att min nya medicinering ska fungera (inte ätit baby aspirin folinsyra och fragmin sprutor innan), men gör den inte det så är det bra att veta vad som blir nästa steg. Ruvar du nu.

Vad heter den mutation du har?

Nej, jag ruvar inte nu, gjorde det senast 2017 (missfall 6). Men har kvar 5 blastos i frysen i Riga som är normala kromisommäsdigt. Måste nu först göra LIT (Immunvaccinering) 2 ggr med en månad emellan varje och sen ta om LAD-testet. Så nästa insättning blir tidigast i sommar eller i höst. Hör av dig om du vill veta mer om immunutredning eller vill ha kontaktuppgifter till läkare.
  • UndrandeSökare
    Beaglemom skrev 2018-03-28 06:48:06 följande:

Tack, om detta inte går som önskat så hör jag av mig <3 vad gullig du är som kommenterar. Mutationen heter MTHFR

Har du 1 eller 2 kopior av den genen? Jag har 2 kopior av den genen (Homozogyte) heter det och jag äter Folsyra 5 mg mot det.

Tänk på att om du har MTHFR så ska du kolla upp ditt B12 värde ! Eftersom den genen hör ihop med onormalt förhöjda Homocysteinenivåer- detta ger ökad risk för blodpropp ! Så du ska INTE ta B12 tabletter eller ta vitaminblandningar med B12 i, för då förvärrar man problemet Bara ett tips.

Vad mer hittades vid dina blodprover?

Du kan inboxa mig om du vill prata privat.
  • UndrandeSökare

Linsi- Jag håller med din tidigare ivfläkare där, kolla runt på flera olika kliniker och jämför priser och vilkor. Det kan vara jättestora skillnader.

Jag och min man har gjort dubbeldonation hos AvaClinic i Riga, jag kan rekommendera den kliniken.

De har en svensk hemsida och det går att flyga till Tiga på 1 timme från Arlanda.

• UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-28 13:05:04 följande:

Ju mer jag läser desto mer lutar det för min del åt AVA Riga. Tycker de verkar bra, och lämnar ju garantier på både embryon och till frysen beroende på vilket paket man väljer.

Vi måste dock resa från Kastrup, då vi bor i Skåne, men det skiljer inte många minuter.

Jag vet ju även att du redan gjort en gedigen undersökning av många kliniker, och om du är nöjd med denna så borde jag också bli det :)

Gör man fragmentationstestet av spermierna vid första besöket? Och sedan kommer man dig igen när det är dags för själva återförandet och däremellan kan man gå på kontroller hemma?

Vi började med att kontakta kliniken, man går in på deras webbsida en vardag under kontorstid och chattar med någon av deras koordinatorer. Jag kan rekommendera Veronika, hon är mycket bra. Svarar snabbt på alla frågor. Sen fortsatte vi kontakten via mail.

Man börjar först att fylla i ett patientformulär, och ett donationsformulär (hur man vill donatorn ska se ut) och att ta en mängd prover endera i Sverige, scannar in alla provsvaren och mailar till kliniken. Infektionsprover från både mannen och kvinnan: Hiv, syfilis, hepatit b och c , blodgrupp och rhesusfaktor etc Mannen måste ta ett Spermaprov med Morfologi (måste vara med morfologi) eller ännu hellre reser till kliniken och tar Sperm feagmentationstestet. Det är det bästa spermatestet.(finns ej i Sverige). Eller så kan man resa dit och göra alla prover där i Riga. Man kan resa dit med båt eller flyg.

Vi flög dit först gjorde sperm fragmentationstestet, gjorde vul och de satte nedregleringssprutan i skinkan på mig. Jag köpte också alla mediciner av kliniken direkt på plats vid besöket. Sen tog jag båten över ensam för insättning en månad senare.
  • UndrandeSökare
    Beaglemom skrev 2018-03-28 20:52:35 följande:

Jag är heterozygot (båda mutationerna), men vet inte om det spelar roll för genomslaget eller bara vid arvet? Har kollat homocysteinnivåer och de är normala. Slutade ta multivitaminer med syntetisk folsyra och b12 årsskiftet när jag fick reda på det. Syntetisk folsyra ska tydligen inte heller vara bra har jag läst på några sajter... oklart hur seriösa de är dock, men svårt att hitta pålitlig info, känns ju som att svenska läkare inte vet så mkt när det gäller det här. Nu äter jag bara ren folinsyra (lederfolin, Pfizer tillverkare) som jag har köpt receptfritt i Spanien efter rek av spansk läkare. Var hittar du din fakta? :) spanjorerna är duktiga men lite dåliga på engelska så förstår inte alltid sammanhangen.. kollade nu mina gamla provsvar; såg att jag gjort immunologi utredning i Spanien också ( beta 2 glocoprotein antibodies lgM och lgG, cardiolpin antibodies lgG och lgM ) och allt låg inom referensintervall utom beta 2 glyco lgM som låg på 1,4 (ref 0 till 1), men fick ingen förklaring vad det betyder. Även i Sverige kollat P protombin, faktor V 1691Ga, Pprotein s fritt, Pprotein C och P lupusantikoagalans och alla dessa var normalt. Något du känner igen? :)

Inboxa mig ) tryck på mitt blåmarkerade namn och skicks ett privat meddelande så ska jag förklara för dig.
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!