Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som gör äd 2018!

Smil- Det är samma sak (östrogentabletter).

Vilken månad planerar ni bästa försök?

Kolla upp så dina infektionsprovsvar inte blivit för gamla, då måste man ta nya och skicka in.

• UndrandeSökare
    Beaglemom skrev 2018-04-19 09:00:39 följande:

Fick tillbaka svar från mensblodtest som jag skickat till IVF serum i Athen (på inrådan av UndrandeSökare!). De hittade ureaplasma och bacterial load. Har nu fått antibiotika ( Azithromycine) utskrivet till mig + partner. Jag kan ju ha burit på detta i flera år. Det är ju sannolikt inte orsaken till min infertilitet men tänker ?många bäckar små?. Första gången på länge jag känner mig lite positiv!

Så bra att du fått svar på Mensblodtestet och att ni fått antibiotikarecept.
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-19 12:47:17 följande:

Det här med hgc... Nån som vet?

Jag tog blodprov igår. 11 dagar efter befruktning (7/4)och rd 8. (Transfer 10/4) Jag fick svar idag och mitt hgc ligger på exakt 5. Varken mer eller mindre. Svaret från läkaren var i princip "kanske".

Förra gången jag tog (var ej gravid) låg jag på 2.

Så. Hur ska jag tolka det här? Hur högt kan man ligga utan att vara gravid? Finns det något som kan påverka värdena? Hur snabbt bör nivåerna stiga de närmsta dagarna, OM jag mot förmodan skulle vara gravid?

RD8 är tidigt i dessa sammanhang. Gränsen för gravid är just siffran 5 och över.
    5 och över betyder gravid, men det brukar tyvärr inte gå vägen om det är så lågt, det är därför din läkare sa "Kanske". Det ska helst ligga på 50-100 minst i startvärde.

Men jag rekommenderar att du tar ett nytt blodhcg inom några dagar, för det viktigaste är ökningen ! Det ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll. Så du kan t ex ta om det imorgon fredag eller på måndag så får du veta mer !

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Evadesiree skrev 2018-04-20 12:19:58 följande:

Undrande sökare : vi får börja he dig lön här Hahaha

Woop Woop jag lyckades med din hjälp nästan dubbla mitt progesteron värde. Är så glad för detta eftersom det är ruvdag 3 i dag och för mig känns det som om det är i dag som han/hon bestämmer sig för om hen vill bo i min etta inklusive mat

Så nu väntar vi på och ser vad den lilla vill - kramar till er alla

Låter bra att du håller egen koll på dina värden, samt att ditt progesteronvärde ökar ! Om en vecka vet vi svaret. Hoppas att det blir ett plus.
    Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-04-20 15:12:29 följande:

Igår skickade vi in alla papper till kliniken. Det blev Ivf Riga för vår del.

Känns spännande att äntligen vara igång på riktigt och inte bara i planeringsstadiet.

Nu återstår för kliniken att hitta en lämplig donator och göra upp en behandlingsplan.

Vi ska se till att få gjort nya tester då de vi gjorde inför ivf har gått ut.

Det som känns mest nervöst just nu är hormoner och vilka värden man ska ligga på.

Känns som en djungel och samtidigt väldigt viktigt.

Skönt att det finns kloka personer här :)

Önskar alla en solig och härlig helg!

Och håller en extra tumme för er som ruvar.

Jag vet inte hur det funkar hos ivfRiga, men hos Avaclinic får man 2-3 donatorer i förslag av kliniken att välja på. Vi valde den yngsta som vi fick på förslag.

Om du får välja på 3-dagars ägg eller 5-dagars, så välj ALLTID 5-dagars, eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5, och skulle inte ha blivit ett barn oavsett. Så man har mycket större chans om de sätter in 5-dagars (blastos).

Vi valde också PGS (kromosomtest på dag 5, tillval) för att vara säkra på att embryona som sattes in var normala kromosommässigt. Eftersom onormala bara blir minus eller missfall.

Hos Avaclinic görs PGS dag 5, sen sätts 1 eller 2 embryon av de normala in dag 6 och resten fryses ner för framtida syskonförsök, alla onormala kastas direkt. Hos Avaclinic får man själv välja om man vill sätta in 1 eller 2. Det kan vara lite olika från klinik till klinik om man får välja det eller inte.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-04-21 14:44:35 följande:

Hej!

Koordinatorn skrev att hon skulle återkomma med förslag på donatorer nästa vecka. Så jag tror vi kommer att få alternativ. Vi kryssade i att vår donator skulle vara 21-25 år. Yngre kändes inte helt ok... men vi kommer nog också att välja den yngsta.

Vi funderar mer och mer på PGS. Frågade om hur det funkade. Här verkar de plocka ut celler dag 5 och sedan frysa äggen medan de testar (här tar det tydligen ett par dgr att testa). Har man kört PGS får man bara ett tillbaka. Risken för tvillingar blir högre om man vet att embryona är bra.

Vi har köpt ett paket där det ingår att de odlar 5 dagar.

Koordinatorn tyckte att vi skulle sätta in embryo utan PGS första och de tar celler från resterande embryon. Om det inte blir något av första försöket så kör de PGS på resterande inför nästa återsättning.

Trodde inte det gick att sätta in senare än dag 5... ska fråga Marina om det är möjligt att sätta in dag 6 hos dem.

Tack för ditt svar.

Alltid så omtänksam

De har inte den tekniken på ivfRiga som de har på Avaclinic. Det är därför de kan göra PGS i samma cykel och sen sätta in 1-2 PGSade normala embryon direkt på Ava men inte ivfRiga. Jag har hört detta tidigare av andra som gått hos ivfRiga och sen bytt till Ava.

Jag skulle aldrig betala kliniken för att sätta in icke PGSade embryon. Då är det bättre att du väljer totalfrys av alla embryon först om du ska gå på ivfRiga.

Jag valde bort ivfRiga för jag läste att många var missnöjda med dem.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-04-22 20:23:09 följande:

Känns jätteskumt att inte testa från början. Man vill ju ha bästa förutsättningarna från början. Det lutar precis som du skiver åt att vi kör PGS och sedan fryser. Vid första förfrågan om att få PGS så sa hon att jag skulle hålla på med medicinerna något längre - jag behöver ju inte synkas med donatorn utan ligga några dagar efter så att vi kan få ett testat embryo tillbaka.

Ju mer man tänker på detta desto mer galet känns det ju att inte testa :)
    Vi ska se vad det kostar att lägga till PGS.
    De har en prislista efter hur många embryon man vill testa. De har även ett paketpris där PGS ingår, men då kostar det ganska mycket mer än vad man kommer upp i om man jämför med prislistan. Det kanske är så att de genomför den PGS:n som de gör hos er - att det är därför det kostar så pass mycket mer.
    Får kolla med koordinatorn imorgonGlad

Om du väljer totalfrys av alla embryon, så behöver du inte ens ta en nedregleringsspruta eller östrogentabletter !

Du kan välja att sätta in i din naturliga cykel,
    det kommer jag göra i fortsättningen på Avaclinic !
    Då kan du själv sätta in när det passar dig.
    (förutsatt att du har en regelbunden menscykel med egen regelbunden ägglossning och mens varje månad).

Avaclinics prislista:
    www.avaclinic.lv/se/prislista.html
  • UndrandeSökare

Linsi - Se till att ni får göra Sperm dna fragmentationstestet först på kliniken i Riga innan ni väljer donator.

Det gjorde vi och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentationsfel, så vi gjorde dubbeldonation med PGS.

Det blev mycket bra resultat, vi fick 13 ägg från donatorn, 12 befruktades. Alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromosomässigt.
    Vi satte in 2 och 5 till frysen.

• UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-04-22 22:31:29 följande:

UndrandeSökare: ni fick verkligen ett fint resultat.

Har också tänkt på att det vore skönt att kunna sätta in i naturlig cykel och jag har regelbunden mens.

Tack !

Du kan ju fråga om ivfRiga går med på att du gör insättning i naturlig cykel om du vill det?

Du behöver då hålla koll på din egen ägglossning med hjälp av tex ägglossningstest och sen meddela kliniken när du får maximalt utslag, sen har du 3 eller 5 dagar på dig att ta dig till kliniken och sätta in embryot.

Beroende på om du valde att odla dina embryon till 3 eller 5 dagar, jag rekommenderar 5-dagar (blastos) eftersom de är mer levnadskraftiga.

Du slipper då helt nedregleringssprutan och östrogentabletterna, men kan vara bra att stötta med progesteron för säkerhets skull, om du vill.

Tycker du Lutinus 100mg är för kladdigt och rinnigt kan du köpa Utrogestan 100mg av kliniken i Riga. Det är progesteron i smä runda bollar, mycket mindre än Lutinus, som inte kladdar så mycket alls, kan sväljas eller tas vaginalt. Utrogestan finns INTE i Sverige, men säljs receptfritt i många länder utomlands tex Spanien och Grekland.

Fråga ivfRiga om ni kan få göra sperm dna fragmentationstest, det testet kan jag verkligen rekommendera. Vi reste till kliniken innan vi valde donator för det testet, och köpte då också då alla mediciner direkt på kliniken.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Evadesiree skrev 2018-04-23 00:30:30 följande:

Om det är så att man slipper alla mediciner då. Jag vet inte. Så är det att föredra. Gud vilket kladd att pilla sig långt upp i snippan flera gånger om dagen i flera månader.

Det är ju klart värt besväret om det blir bra.

Undrande sökande är en klok kvinna och har bra svar. Hon har hjälpt mig mer än min läkare gjort. Förutom själva transfern förstås Hahaha

Tack !

Jag hoppas min hjälp kan bidra till att du får ett plus.

Lycka till !
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!