• Justgotpreg

Folsyra när?

Hej!

Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?

/Orolig blivande mamma

• Svar på tråden Folsyra när?
  • joannaq

Hej

Börja nu direkt det är i början som det är mest viktigt, jag fick rådet av BM att börja innan jag blev gravid Solig

• BuoBä

Du bör ta dem åtminstone tom v12. (Helst ska man börja innan man blir gravid, men det är inte för sent att börja nu.)

Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck. Det är fastslaget genom forskning samt erfarenhet, och absolut ingen myt. Det är väldigt svårt att få i sig tillräckligt mycket via kosten, även om man äter "rätt saker".

Sen kommer säkert folk säga "jag tog ingen folsyra och det gick bra ändå", och ja, det är ovanligt med ryggmärgsbråck, men det är en ganska enkel gardering att ta en tablett om dagen.

• Hermioney
    Justgotpreg skrev 2018-02-08 10:59:29 följande:

Hej!

Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?

/Orolig blivande mamma

Självklart!

En tablett om dagen till vecka 12

Det är viktigt!
  • Justgotpreg
    Hermioney skrev 2018-02-08 13:15:58 följande:
    Självklart!

En tablett om dagen till vecka 12

Det är viktigt!
    Tack för rådet! Ska definitivt köpa tabletterna idag Glad Räcker det med vanliga som finns på Apoteket? 
  • Kolla mängden per tablett

Hej!som andra skrivit, börja direkt. Det man ska tänka på är mängden folsyra det är i varje tablett. Min bm sa att det ska vara minst 400 mikrogram för att ge verkan. Själv äter jag multivitamintabletter där folsyra ingår. Man kan ta 1-2 tabletter dagligen och då fick jag kolla så jag får i mig tillräckliga mängder folsyra. Det blev två tabletter dagligen.

• Hermioney
    Justgotpreg skrev 2018-02-08 13:23:10 följande:

Tack för rådet! Ska definitivt köpa tabletterna idag  Räcker det med vanliga som finns på Apoteket? 

De här använder jag.

Finns på apotek Hjärtat tex om du vill köpa direkt, apotea kommer om 1-2 dagar

Jag handlar bara på apotea och Hjärtat

www.apotea.se/tillval-folsyra-100-tabletter
  • Justgotpreg
    Kolla mängden per tablett skrev 2018-02-08 13:25:07 följande:

Hej!som andra skrivit, börja direkt. Det man ska tänka på är mängden folsyra det är i varje tablett. Min bm sa att det ska vara minst 400 mikrogram för att ge verkan. Själv äter jag multivitamintabletter där folsyra ingår. Man kan ta 1-2 tabletter dagligen och då fick jag kolla så jag får i mig tillräckliga mängder folsyra. Det blev två tabletter dagligen.

Aha! 
    Finns det någon risk att få i sig för mycket? Inga biverkningar? Förlåt om frågorna låter dumma men allt är nytt för mig i gravid-djungeln Tungan ute
Svar på tråden Folsyra när?