Folsyra när?
Hej!
Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?
/Orolig blivande mamma
Hej!
Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?
/Orolig blivande mamma
Hej
Börja nu direkt det är i början som det är mest viktigt, jag fick rådet av BM att börja innan jag blev gravid
Du bör ta dem åtminstone tom v12. (Helst ska man börja innan man blir gravid, men det är inte för sent att börja nu.)
Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck. Det är fastslaget genom forskning samt erfarenhet, och absolut ingen myt. Det är väldigt svårt att få i sig tillräckligt mycket via kosten, även om man äter "rätt saker".
Sen kommer säkert folk säga "jag tog ingen folsyra och det gick bra ändå", och ja, det är ovanligt med ryggmärgsbråck, men det är en ganska enkel gardering att ta en tablett om dagen.
Tack hörrni!
Köper folsyra IDAG på Apoteket!
ÅÅ tack! Det är första graviditeten så allt är nytt och spännande
Hej!
/Orolig blivande mamma
Hej!som andra skrivit, börja direkt. Det man ska tänka på är mängden folsyra det är i varje tablett. Min bm sa att det ska vara minst 400 mikrogram för att ge verkan. Själv äter jag multivitamintabletter där folsyra ingår. Man kan ta 1-2 tabletter dagligen och då fick jag kolla så jag får i mig tillräckliga mängder folsyra. Det blev två tabletter dagligen.
Tack för rådet! Ska definitivt köpa tabletterna idag Räcker det med vanliga som finns på Apoteket?
Hej!som andra skrivit, börja direkt. Det man ska tänka på är mängden folsyra det är i varje tablett. Min bm sa att det ska vara minst 400 mikrogram för att ge verkan. Själv äter jag multivitamintabletter där folsyra ingår. Man kan ta 1-2 tabletter dagligen och då fick jag kolla så jag får i mig tillräckliga mängder folsyra. Det blev två tabletter dagligen.