Folsyra när?
Hej!
Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?
/Orolig blivande mamma
En tablett om dagen till vecka 12
Det är viktigt!
Hej!
Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?
/Orolig blivande mamma
Tack för rådet! Ska definitivt köpa tabletterna idag Räcker det med vanliga som finns på Apoteket?
Köp vitamin gravid där ingår det folsyra. Det bör du äta hela graviditeten (enligt min bm)
Hm .. Jag har ett inbokat hälsobesök den 22 feb. Då beräknas jag vara i v.8. Jag har alltså inte tagit några blodprover ännu och vet därför inte hur mina värden ser ut Folsyra läste jag om och förmodade att det var något som SKA intas även nu i v.5. Har jag fel?
Även detta från livsmedelsverket:
"Många får i dag i sig för lite folat från maten och genom att ta folsyratillskott i god tid före graviditeten kan man minska antalet barn som föds med, eller foster som aborteras på grund av, ryggmärgsbråck. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott."
Enligt min bm så pissar man ut de överskott som kroppen inte behöver.
.