Inlägg från: Hermioney |Visa alla inlägg
  • Hermioney

Folsyra när?

Justgotpreg skrev 2018-02-08 10:59:29 följande:

Hej!

Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?

/Orolig blivande mamma

Självklart!

En tablett om dagen till vecka 12

Det är viktigt!
  • Hermioney
    Justgotpreg skrev 2018-02-08 13:23:10 följande:

Tack för rådet! Ska definitivt köpa tabletterna idag  Räcker det med vanliga som finns på Apoteket? 

De här använder jag.

Finns på apotek Hjärtat tex om du vill köpa direkt, apotea kommer om 1-2 dagar

Jag handlar bara på apotea och Hjärtat

www.apotea.se/tillval-folsyra-100-tabletter
  • Hermioney
    Jmlwc skrev 2018-02-08 13:55:13 följande:

Köp vitamin gravid där ingår det folsyra. Det bör du äta hela graviditeten (enligt min bm)

Det beror på vilka värden man har vid första blodprovet.

Mina värden var perfekta så jag behövde inga vitaminer.

Min BM sa att man inte ska ta vitaminer på eget bevåg
  • Hermioney
    Justgotpreg skrev 2018-02-08 14:04:17 följande:

Hm .. Jag har ett inbokat hälsobesök den 22 feb. Då beräknas jag vara i v.8. Jag har alltså inte tagit några blodprover ännu och vet därför inte hur mina värden ser ut  Folsyra läste jag om och förmodade att det var något som SKA intas även nu i v.5. Har jag fel?

Folsyra JA men inte extra vitaminer.
  • Hermioney
    fjanten skrev 2018-02-08 14:09:03 följande:

Även detta från livsmedelsverket:

"Många får i dag i sig för lite folat från maten och genom att ta folsyratillskott i god tid före graviditeten kan man minska antalet barn som föds med, eller foster som aborteras på grund av, ryggmärgsbråck. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott."

Nu är ju TS redan i vecka 5
  • Hermioney
    mockingbird skrev 2018-02-08 14:45:55 följande:

Enligt min bm så pissar man ut de överskott som kroppen inte behöver.

.

Allt pissas inte ut. Vissa vitaminer är direkt skadliga i för stor mängd.

Tex ska man sluta med krämer som innehåller A-vitamin medan man är gravid.

Här står mer utförligt:

www.netdoktor.se/vikt-kost/kosttillskott-vitaminer/artiklar/vad-ar-vitaminer/

Det bästa är om man får vitaminerna genom maten, eftersom man har sett att kroppen har lättare för att ta upp vitaminer från mat än från tabletter. Så äter man ett brett och varierat utbud av många olika livsmedel bör det räcka gott och väl.

Många väljer dock att för säkerhets skull komplettera med vitamintabletter. För mycket av vissa vitaminer kan dock ha en skadlig verkan. Detta gäller speciellt de fettlösliga vitaminerna: A, D, E och K. Skälet till att fettlösliga vitaminer kan intas i för stora mängder är att kroppen inte själv kan göra sig av med överskottet genom urinen, som den kan göra med de vattenlösliga vitaminerna (C-vitamin och B-vitamingruppen).

Det finns dock grupper som har visst behov av kosttillskott. Det KAN vara till exempel gravida MEN INTE ALLA, ammande, äldre, veganer eller de som av någon anledning äter för lite.
Svar på tråden Folsyra när?