Inlägg från: Justgotpreg |Visa alla inlägg
  • Justgotpreg

Folsyra när?

Hej!

Är gravid i v.5. Bör jag införskaffa folsyretabletter och ta en varje dag eller är detta en myt? Hur länge ska man ta dom?

/Orolig blivande mamma

• Svar på tråden Folsyra när?
  • Justgotpreg
    Hermioney skrev 2018-02-08 13:15:58 följande:
    Självklart!

En tablett om dagen till vecka 12

Det är viktigt!
    Tack för rådet! Ska definitivt köpa tabletterna idag Glad Räcker det med vanliga som finns på Apoteket? 
  • Justgotpreg
    Kolla mängden per tablett skrev 2018-02-08 13:25:07 följande:

Hej!som andra skrivit, börja direkt. Det man ska tänka på är mängden folsyra det är i varje tablett. Min bm sa att det ska vara minst 400 mikrogram för att ge verkan. Själv äter jag multivitamintabletter där folsyra ingår. Man kan ta 1-2 tabletter dagligen och då fick jag kolla så jag får i mig tillräckliga mängder folsyra. Det blev två tabletter dagligen.

Aha! 
    Finns det någon risk att få i sig för mycket? Inga biverkningar? Förlåt om frågorna låter dumma men allt är nytt för mig i gravid-djungeln Tungan ute
  • Justgotpreg
    Hermioney skrev 2018-02-08 14:00:38 följande:
    Det beror på vilka värden man har vid första blodprovet.

Mina värden var perfekta så jag behövde inga vitaminer.

Min BM sa att man inte ska ta vitaminer på eget bevåg
    Hm .. Jag har ett inbokat hälsobesök den 22 feb. Då beräknas jag vara i v.8. Jag har alltså inte tagit några blodprover ännu och vet därför inte hur mina värden ser ut Skäms Folsyra läste jag om och förmodade att det var något som SKA intas även nu i v.5. Har jag fel?
  • Justgotpreg
    Hermioney skrev 2018-02-08 14:07:32 följande:

Folsyra JA men inte extra vitaminer.

Så dåkan man inte ta de här ?Gravid vitamin? från ACO? åh vilken djungel!
  • Justgotpreg
    Jmlwc skrev 2018-02-08 19:19:20 följande:

Jo det kan du! Då får du i dig det du behöver. Säger din bm något annat när du har tagit prover på inskrivningen så är det ingen fara att du har ätit dem. Fråga om råd på apoteket om du blir osäker. Lycka till med allt!

Tusen tack! Åker till apoteket efter jobbet!
Svar på tråden Folsyra när?