Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?
När vår son föddes sa BVC strikt till att han måste väckas varannan timme om natten för att ammas, när han var några månader gammal fick vi vänta till var fjärde-femte timme. Nu är han 9 månader och trots att han inte äter om natten sedan flera månader så väcker han oss ändå 2-6 gånger per natt. Idag läste jag online att man faktiskt inte alls behöver väcka dem för matning om natten, även om de är nyfödda! Det gäller bara om de är undernärda osv, och vår son föddes en nivå under normalkurva, vilket sköterskan var orolig för men han har alltid sett välmående ut och följer fortfarande samma linje så det är verkligen inget fel på honom. Alla andras barn verkar sova genom natten redan när de är några månader gammal utan att väckas, det gjorde även jag själv faktiskt.
Hur ska vi få honom att sova genom "hela" natten? Även de längsta passen sträcker sig inte längre än fyra timmar och ibland är enda lösningen att ge honom en flaska, då är klockan 4-6 på morgonen. Jag funderar på om BVC:s "order" har gett honom dåliga vanor eller om det är nappen som är problemet. Vi höll på att bli av med den men iom separationsångesten som började vid 8 månader måste vi använda den mer igen. När han lägger sig för natten har han dock ingen napp men det är det enda som hjälper när han vaknar. Snuttefilt/nalle/tröja med mammas doft osv fungerar inte och vi orkar inte gå omkring/vagga långa stunder varje natt för då får vi inte tillräckligt med sömn även om vi lägger oss tidigt. Tupplur dagtid fungerar inte för någon av oss vuxna. Finns det några lösningar eller förslag så tas det tacksamt emot!