• LFF

Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?

Mortiscia skrev 2018-02-06 19:10:08 följande:
    Sex timmar vore rena drömmen kan jag säga... Nu på sistone 1-2 timmar mellan väckningar, som mest ca 4 timmar =/
    mammalovis skrev 2018-02-06 10:06:42 följande:

Ni har hamnat i en av separationsfaserna. Försök ha is i magen och hoppas på att det snart blir bättre. Bibehåll rutinerna så mycket det går!

Sedan är barn individer och jag tycker på mina barn att vi har kunnat se mönster redan på bb. Första sov bara på mig. Hon ammade ofta på natten och är än idag vid 7 års ålder är hon uppe och dricker och går på toaletten, i princip varje natt. Hon är för säkerhets skull kollad för diabetes. Sedan är hon gärna uppe med tuppen vid 6-7 lediga dagar, men seg på vardagar. Hon är en redig mammagris och sitter gärna i knäet och kramas.

Andra sov redan på bb i baljan mestadels. Hon råkade sova över 4 timmar redan innan första bvc-kontrollen då jag missade ställa klockan. Då hon klarade viktkontrollen så fick hon framöver sova det hon behövde. Nu är hon 4,5 år och sover mestadels hela nätter från 8 till 9-10 ibland om hon får, undantag vid växtvärk. Hon ger kramar när HON vill.

Tredje har lite felaktig dygnsrytm och sover oroligt i perioder och klagar då på ont i foten. Han är 2 år nu. Vissa nätter får vi en hel natt, men oftast gnäller han lite på nätterna och ibland jätteledsen.

Ja rutiner är ju ett måste, så gott det går, och just att han går igenom separationsångest hjälper ju inte, men detta har alltså pågått i 9 månader i sträck. Vi är trötta nu...

Han sov ju själv i baljan på BB och har alltid haft egen säng men jag känner bara att vi inte borde ha följt BVC:s råd/order om väckning stup i kvarten. Det känns som om det skapat dåliga rutiner som vi får betala för nu. Det räcker liksom med misstagen att vi vant honom med vaggning/bära och napp som vi också måste vänja honom av med senare =/

Det verkar inte som om det finns något alls man kan göra åt detta? Bara vänta ut? Det känns som en omöjlighet, vi har inte sovit på 9 månader och nu har karln börjat jobba igen så då är sömnen ännu viktigare, plus att jag ju också ska orka med dagarna på egen hand.
    Nej, att ni väckt för att mata på natten har inte gjort så att barnet nu inte sover hela nätter. Det har inget med varandra att göra. Din bebis kommer att sova längre när han är redo för det. Inte tidigare än så.

Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?

Mina tvillingar slutade med nattamaten efter 1 års ålder (flaska). Det var liksom bara att ta.

Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
  • LFF
    Mortiscia skrev 2018-02-07 20:43:40 följande:
    Bra tips där! Även om böcker inte alltid hjälper så är det värt att prova. Jag har funderat på nattlampa iaf, jag kan iaf sova med mask men tyvärr inte maken så vi får se om vi kan ha bara en svag lampa möjligen. Pojken har inte kolik som tur är men som sagt, han väcker oss stup i kvarten. 3:45 imorse var femte väckningen... Det spelar ingen roll om jag är supersnabb och stoppar i nappen på under 20 sek så vaknar ju min man ändå, eller om det är tvärtom han som tar försöker natta om så ligger jag vaken tills det är klart. Efter varje väckning är det inte heller säkert att vi vuxna somnar om, det är ändå rätt ofta som det kan ta en timme eller mer, det spelar ingen roll om klockan är 23, 3 eller senare. Som imorse när sista väckningen var 5:40 så somnade jag inte om efter det innan det var uppstigning vid sju. Jag ammar inte längre men skilda rum kanske blir ett måste till slut, då får iaf min man sova som ska till jobbet dagen därpå.

Vi ger iaf alltid en stor flaska godnattvälling vid läggdags så han behöver sällan äta under natten, däremot är det ju ett problem just det där med att han ylar efter napp hela tiden.
    LFF skrev 2018-02-07 16:43:59 följande:
    Nej, att ni väckt för att mata på natten har inte gjort så att barnet nu inte sover hela nätter. Det har inget med varandra att göra. Din bebis kommer att sova längre när han är redo för det. Inte tidigare än så.

Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?.

Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
    Nå, det är ju iaf skönt att höra att det inte är vårt "fel" att sömnen inte funkar =) Hoppas bara att han lugnar ner sig snart om nätterna!

Som jag skrev så får han en stor flaska vid läggdags (270 ml) , brukar vara kl. 21 men kan bli tidigare om han är riktigt trött. Han äter sällan hela hela flaskan men nästan allt iaf, så han håller sig ändå rätt bra matmässigt. Ibland tidigt på morgonen märker man att han inte faller till ro efter en väckning och då förstår man rätt snart att han behöver mat, tyvärr förstör det sedan resten av dagen eftersom han vägrar frukost i vettig tid osv då.

Problemet är att vi vuxna helt enkelt inte kan somna dagtid. Det har hänt förut att jag har kunnat sova en timme på soffan om allt varit lugnt men det är extremt sällan, min man kan inte sova alls på dagtid så vi har aldrig möjlighet att ta igen nätterna på det sättet heller.

Vi lägger oss ändå ungefär samtidigt som pojken, jag brukar läsa till senast 22 och vi kliver upp vid 7 men med sönderhackad sömn blir det ändå inte många timmar, fre-sön hade jag 5+7+6 timmar totalt, min man sov ännu mindre fre-mån eftersom han inte kunde somna om mellan väckningarna =(
    När han somnar vid 21, när brukar han vakna första gången då?

Nattamaten behöver inte vara en jätteportion, det räcker ofta med en liten slurk så inte magen är tom helt enkelt. Vi gjorde som så att vi "blaskade" ut nattamaten. De fick lite mättnadskänsla men inte så att det påverkade maten på dagen.

När är "vettig" tid för frukost? Hur ser er dag ut med vila och mat i övrigt?

Funkar det med att bara ligga och vila och ta det lugnt på dagen istället för att somna in helt? Det kan ju också fungera för att ladda batterierna.

Annars är ju alternativet att ni delar upp nätterna och (om möjligheten finns) den som tar natten sover med bebis och den andre har hörselproppar och eget sovrum och får på så vis ostörd nattsömn.

Jag har haft väldigt snälla barn själv som somnat om lätt men har vänner med barn som sover dåligt fortfarande vid 2-års ålder (även om det börjar bli bättre nu) och jag vet vad sömnbrist gör med både en själv och relationen.
  • LFF

Just ja, om ni ger honom nattamat, ha den förberedd vid sängen så ni slipper gå upp. Pulver i en doserare, lagom varmt vatten (om han inte accepterar rumstempererat) i en termos bredvid sängen. Våra accepterade rumstempererat så jag preppade flaskorna med vatten innan läggdags och sen hade jag pulver vid sidan av. När killarna vaknade var det bara ner med pulvret i flaskan, skaka och ge. Då man inte behövde upp och röra sig blev det lättare att somna om.

• LFF
    Mortiscia skrev 2018-06-11 10:25:24 följande:

Hej allihopa! Jag tänkte att ni skulle vilja ha en uppdatering om hur allt har gått, om inte annat kommer fler föräldrar att ha samma problem och kan dra nytta av våra lärdomar.

Vi fortsatte i ungefär samma anda, dvs ingen mat nattetid. Det som däremot blev ett problem senare var att det faktiskt var vi vuxna som störde sonen! Om vi rörde oss på natten störde det honom, han vaknade och väckte oss i sin tur. Detta var iaf tydligt när han var ca 11 månader. Dagen efter han fyllde ett fick han flytta in i sitt eget rum och inom fyra (!) dagar sov han hela natten! :D Visst vaknar han någon gång men det är 1-2 ggr kanske 2-3 nätter på en vecka så en enorm skillnad verkligen, och vi är alla mycket gladare om dagarna med bättre rutiner eftersom vi är utvilade. En sak att tänka på nu sommartid är att det inte heller får vara för varmt i rummet, man kan behöva låta barnet sova utan täcke och med fönstret öppet, om natten inte förväntas bli kall förstås.

Vi flyttade alltså över vår son till eget rum i senaste laget (vid ett års ålder går liksom gränsen säger experterna). Annars bör det ske mycket tidigare men inte före 6 månaders ålder, antagligen inte innan barnet kan vända sig själv om nätterna så risken för PSD har passerat. När det är dags för nästa barn kommer vi inte att vara lika långsamma, helt klart.

Han reagerar inte heller lika kraftigt på att tappa nappen under nätterna, och han har också kommit på att han ibland kan hitta den själv och somna om. Däremot är det hög tid att bli av med även den, eftersom han har fått egna tänder och det ändå skulle ha gjorts vid ca 7-8 månaders ålder. Nu handlar ju den här tråden om att sova genom hela natten men man kan kort säga att vi har börjat med att vänja honom av med den dagtid. Jag gjorde det en gång tidigare med mycket gott resultat men vardagen blev trasslig och det gick inte att fullfölja. Nu har det tagit några dagar längre men han är så gott som nappfri dagtid, utom vid tupplurerna, så det är nästa steg. Om någon har frågor kring att bli nappfri berättar jag gärna mer :)

Tusen tack för ert stöd och goda råd! <3

Vad skönt att det löst sig men jag undrar vilka forskare som säger att man ska ge bebisen eget rum innan 1 års ålder. Aldrig hört något sådant innan och förstår inte vad det skulle uppnå.
  • LFF
    Mortiscia skrev 2018-06-13 08:29:15 följande:
    Här är iaf en artikel kring varför de ska ha eget rum tidigt: www.expressen.se/halsoliv/halsa/barn/forskare-bebisar-sover-battre-i-eget-rum-/

Orsaken till varför gränsen går vid ca ett år är för att separationsångesten satt igång då, om inte tidigare, men också att barnen nått en annan medvetandegrad när de är så stora, och då blir det en större omställning, det kan alltså bli svårare om man väntar för länge.
    Tycker detta är en rätt viktig del i det hela:

"Fortfarande krävs mer forskning på området, eftersom studien bygger på mammornas subjektiva tolkning och återgivning av sömnen, inte på några objektiva mätningar."

Men, jag är glad att det fungerade för er
Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?