Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?
Ni har hamnat i en av separationsfaserna. Försök ha is i magen och hoppas på att det snart blir bättre. Bibehåll rutinerna så mycket det går!
Sedan är barn individer och jag tycker på mina barn att vi har kunnat se mönster redan på bb. Första sov bara på mig. Hon ammade ofta på natten och är än idag vid 7 års ålder är hon uppe och dricker och går på toaletten, i princip varje natt. Hon är för säkerhets skull kollad för diabetes. Sedan är hon gärna uppe med tuppen vid 6-7 lediga dagar, men seg på vardagar. Hon är en redig mammagris och sitter gärna i knäet och kramas.
Andra sov redan på bb i baljan mestadels. Hon råkade sova över 4 timmar redan innan första bvc-kontrollen då jag missade ställa klockan. Då hon klarade viktkontrollen så fick hon framöver sova det hon behövde. Nu är hon 4,5 år och sover mestadels hela nätter från 8 till 9-10 ibland om hon får, undantag vid växtvärk. Hon ger kramar när HON vill.
Tredje har lite felaktig dygnsrytm och sover oroligt i perioder och klagar då på ont i foten. Han är 2 år nu. Vissa nätter får vi en hel natt, men oftast gnäller han lite på nätterna och ibland jätteledsen.
Han sov ju själv i baljan på BB och har alltid haft egen säng men jag känner bara att vi inte borde ha följt BVC:s råd/order om väckning stup i kvarten. Det känns som om det skapat dåliga rutiner som vi får betala för nu. Det räcker liksom med misstagen att vi vant honom med vaggning/bära och napp som vi också måste vänja honom av med senare =/
Det verkar inte som om det finns något alls man kan göra åt detta? Bara vänta ut? Det känns som en omöjlighet, vi har inte sovit på 9 månader och nu har karln börjat jobba igen så då är sömnen ännu viktigare, plus att jag ju också ska orka med dagarna på egen hand.
Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?
Mina tvillingar slutade med nattamaten efter 1 års ålder (flaska). Det var liksom bara att ta.
Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.