Freijah skrev 2018-02-08 01:22:29 följande:
Testa iallafall att ge han en flaska när han vaknar och se om han sover längre. Kan ju vara så att han är hungrig, men nappen lurar honom att tro att han får mat, för att sen vakna snart igen och fortfarande vara hungrig
Ja det kan ju vara vi som blivit lurade av nappen också och tror att han inte är hungrig! :s
LFF skrev 2018-02-08 08:22:14 följande:
När han somnar vid 21, när brukar han vakna första gången då?
Nattamaten behöver inte vara en jätteportion, det räcker ofta med en liten slurk så inte magen är tom helt enkelt. Vi gjorde som så att vi "blaskade" ut nattamaten. De fick lite mättnadskänsla men inte så att det påverkade maten på dagen.
När är "vettig" tid för frukost? Hur ser er dag ut med vila och mat i övrigt?
Funkar det med att bara ligga och vila och ta det lugnt på dagen istället för att somna in helt? Det kan ju också fungera för att ladda batterierna.
Annars är ju alternativet att ni delar upp nätterna och (om möjligheten finns) den som tar natten sover med bebis och den andre har hörselproppar och eget sovrum och får på så vis ostörd nattsömn.
Han kan vakna allt från 22-03 första gången :s Då räknar jag alltså in även de bättre perioder vi haft. Vi kliver upp vid sju, han vill oftast inte ha mat direkt men senast kl. 8. Han äter med 2-3 timmars mellanrum under dagen beroende på om han får flaska eller burkmat, vi försöker variera men han får 6 mål per dag om jag räknar rätt. På fm sover han en timme, mellan 12-15 sover han en timme och det kan mycket väl hända att han vill sova en timme även lite senare, dock försöker vi att inte låta honom sova alltför sent då så vi ska kunna lägga honom för natten. På dagarna när han sover ligger han oftast på mig eller i makens famn, lägger vi ner honom är det max en halvtimme innan han vaknar igen. Då passar jag iaf också på att bara sitta still och ta det lugnt, titta på något eller bara slösurfa. Som tur är har vi möjlighet att ha skilda sovrum om det behövs :)
LFF skrev 2018-02-08 08:25:21 följande:
Just ja, om ni ger honom nattamat, ha den förberedd vid sängen så ni slipper gå upp. Pulver i en doserare, lagom varmt vatten (om han inte accepterar rumstempererat) i en termos bredvid sängen. Våra accepterade rumstempererat så jag preppade flaskorna med vatten innan läggdags och sen hade jag pulver vid sidan av. När killarna vaknade var det bara ner med pulvret i flaskan, skaka och ge. Då man inte behövde upp och röra sig blev det lättare att somna om.
Jättesmart tips verkligen, termos hade jag helt glömt bort! Det sparar ju massor med tid och energi om det behövs matas :)
Jag vill också passa på att tacka ALLA som kommenterat, även om jag inte svarar varje inlägg
![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Det känns bättre när man kan dela sina bekymmer med andra, det blir liksom lite lättare att bära när man vet att man inte står ensam i världen även om man inte ens känner varandra.
Efter de tips jag fick tidigare i tråden testade vi nattlampa (tack mammalovis!) och det var lugnaste natten på över en månad!! Han vaknade första gången strax efter 3, andra gången strax efter 5 och klev upp för dagen strax efter 7! :D Vi hade min sänglampa tänd, jag klarar behjälpligt att använda nattmask men det fungerade ganska väl även för oss vuxna :) Nu har vi ställt in en lampa med dimmer så vi kan ha det lite mörkare där inne, så länge pojken kan se och känna igen omgivningen är det ju bra, så får vi se om det kan bli ett vinnande koncept! Åååh vad jag hoppas att detta kan vara ett steg i rätt riktning! Men det lär också bli både termos och lite läsning om gråtfri sömn framöver! =)