• Mortiscia

Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?

När vår son föddes sa BVC strikt till att han måste väckas varannan timme om natten för att ammas, när han var några månader gammal fick vi vänta till var fjärde-femte timme. Nu är han 9 månader och trots att han inte äter om natten sedan flera månader så väcker han oss ändå 2-6 gånger per natt. Idag läste jag online att man faktiskt inte alls behöver väcka dem för matning om natten, även om de är nyfödda! Det gäller bara om de är undernärda osv, och vår son föddes en nivå under normalkurva, vilket sköterskan var orolig för men han har alltid sett välmående ut och följer fortfarande samma linje så det är verkligen inget fel på honom. Alla andras barn verkar sova genom natten redan när de är några månader gammal utan att väckas, det gjorde även jag själv faktiskt.

Hur ska vi få honom att sova genom "hela" natten? Även de längsta passen sträcker sig inte längre än fyra timmar och ibland är enda lösningen att ge honom en flaska, då är klockan 4-6 på morgonen. Jag funderar på om BVC:s "order" har gett honom dåliga vanor eller om det är nappen som är problemet. Vi höll på att bli av med den men iom separationsångesten som började vid 8 månader måste vi använda den mer igen. När han lägger sig för natten har han dock ingen napp men det är det enda som hjälper när han vaknar. Snuttefilt/nalle/tröja med mammas doft osv fungerar inte och vi orkar inte gå omkring/vagga långa stunder varje natt för då får vi inte tillräckligt med sömn även om vi lägger oss tidigt. Tupplur dagtid fungerar inte för någon av oss vuxna. Finns det några lösningar eller förslag så tas det tacksamt emot!

• Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?
  • Kasperina

Min dotter var vaken 3-4 timmar varje natt tills hon var 14 månader, efter vakenperioden sov hon 3-4 timmar i övrigt max 2 timmar i sträck.
    Jag var ensam med henne och hade ingen avlastning att tillgå, så jag försökte ALLA metoder jag kunde hitta, men ingenting funkade mer än ett par dagar max.
    Till sist gav jag upp och anpassade mig efter hennes rytm helt. Jag upptäckte också att hon somnade om snabbare efter uppvak om hon hade hudkontakt med mig, och att hon sov 2 timmar istf en timme om hon fick sova bredvid mig. Flaska har hon fått om hon inte somnat om inom 5 min, så det har hon fått styra själv.
    Från ca 3 år har hon sovit hela nätter.

Strunta i vad alla andra säger, prova dig fram med vad som funkar för er. Prova att lägga henne bredvid dig, tex i Babynest eller liknande och se om hon sover bättre då. Det viktigaste just nu är att hitta det som maxar DIN sömn, att sova i egen säng eller låta bli att äta på natten kan ni ta senare.

• fjanten
    fjanten skrev 2018-02-08 08:35:25 följande:

Bebisar är individer. Min första sov hela nätter innan han var tre månader (med undantag för sjukdomstider och separationsfaser). Den andra är 13 månader och vaknar fortfaranade flera gånger varje natt. Inga manualer eller guider är skapade just utefter ditt unika barn, så det gäller att följa barnet så gott det går!

Ta varannan natt om ni inte kan sova dagtid. Och även om ni inte sover så VILA medan barnet sover. Ligg och blunda, andas, och skit i tvätthögen för en stund.

Gissa vilken som stödmatades förresten? Den förstfödda. Väckte honom varannan timme i typ 1,5 månader. Ändå är han den som sov hela nätter snart. Har inte ett smack med det att göra.
  • 170909

Jag och barnets pappa har säkert gjort alla fel man kan göra.
    Prematur barn fick ett matschema från BvC med tider och mängd mat. Barnet har alltid fått flaska då amningen inte funkade så jag pumpade ur så mycket det gick och sen blandade vi ut med ersättning.
    När barnet var ca 2-3mån blev allt jobbigt fy fan vilka nätter vi hade tills jag kastade ut BvCs matschema genom fönstret och försökte lyssna på barnet. Hade jag ammat då hade vi inte vetat hur mycket hon fått i sig osv. Hon ville äta 2-3portioner till kvällen vid 21-22 tiden och sen sov hon som en gris till 9-10 på förmiddagen.
    Tror det var vid 8mån som hon tröttnade på rutinerna och ville ha nya så gjorde vi om dem. Läggdags kl19 uppgång ca kl7, nappflaska när hon skulle sova och sen fyllde jag en flaska innan jag gick och la mig och kilade in under hennes arm. Mamma som hade nattjouren fick sova och kunde vara trevlig och rolig på dagen. Vilket jag har svårt med när jag har sömnbrist. 
    Höll på med det till ca 2års ålder då hon gjorde mig uppmärksam på att hon inte ville ha en flaska. Hon sover hela nätter om hon inte är sjuk eller har mardrömmar.

Du måste hitta det som funkar för ditt barn och dig och resten av familjen. Var kreativ och ha ett öppet sinne så går det nog bra. 
    Men som någon annan sa lyssna på barnet mer än böcker och teorier. 

• Mortiscia
    Freijah skrev 2018-02-08 01:22:29 följande:
    Testa iallafall att ge han en flaska när han vaknar och se om han sover längre. Kan ju vara så att han är hungrig, men nappen lurar honom att tro att han får mat, för att sen vakna snart igen och fortfarande vara hungrig
    Ja det kan ju vara vi som blivit lurade av nappen också och tror att han inte är hungrig! :s
    LFF skrev 2018-02-08 08:22:14 följande:
    När han somnar vid 21, när brukar han vakna första gången då?

Nattamaten behöver inte vara en jätteportion, det räcker ofta med en liten slurk så inte magen är tom helt enkelt. Vi gjorde som så att vi "blaskade" ut nattamaten. De fick lite mättnadskänsla men inte så att det påverkade maten på dagen.

När är "vettig" tid för frukost? Hur ser er dag ut med vila och mat i övrigt?

Funkar det med att bara ligga och vila och ta det lugnt på dagen istället för att somna in helt? Det kan ju också fungera för att ladda batterierna.

Annars är ju alternativet att ni delar upp nätterna och (om möjligheten finns) den som tar natten sover med bebis och den andre har hörselproppar och eget sovrum och får på så vis ostörd nattsömn.
    Han kan vakna allt från 22-03 första gången :s Då räknar jag alltså in även de bättre perioder vi haft. Vi kliver upp vid sju, han vill oftast inte ha mat direkt men senast kl. 8. Han äter med 2-3 timmars mellanrum under dagen beroende på om han får flaska eller burkmat, vi försöker variera men han får 6 mål per dag om jag räknar rätt. På fm sover han en timme, mellan 12-15 sover han en timme och det kan mycket väl hända att han vill sova en timme även lite senare, dock försöker vi att inte låta honom sova alltför sent då så vi ska kunna lägga honom för natten. På dagarna när han sover ligger han oftast på mig eller i makens famn, lägger vi ner honom är det max en halvtimme innan han vaknar igen. Då passar jag iaf också på att bara sitta still och ta det lugnt, titta på något eller bara slösurfa. Som tur är har vi möjlighet att ha skilda sovrum om det behövs :)
    LFF skrev 2018-02-08 08:25:21 följande:

Just ja, om ni ger honom nattamat, ha den förberedd vid sängen så ni slipper gå upp. Pulver i en doserare, lagom varmt vatten (om han inte accepterar rumstempererat) i en termos bredvid sängen. Våra accepterade rumstempererat så jag preppade flaskorna med vatten innan läggdags och sen hade jag pulver vid sidan av. När killarna vaknade var det bara ner med pulvret i flaskan, skaka och ge. Då man inte behövde upp och röra sig blev det lättare att somna om.

Jättesmart tips verkligen, termos hade jag helt glömt bort! Det sparar ju massor med tid och energi om det behövs matas :)

Jag vill också passa på att tacka ALLA som kommenterat, även om jag inte svarar varje inlägg Hjärta Det känns bättre när man kan dela sina bekymmer med andra, det blir liksom lite lättare att bära när man vet att man inte står ensam i världen även om man inte ens känner varandra.

Efter de tips jag fick tidigare i tråden testade vi nattlampa (tack mammalovis!) och det var lugnaste natten på över en månad!! Han vaknade första gången strax efter 3, andra gången strax efter 5 och klev upp för dagen strax efter 7! :D Vi hade min sänglampa tänd, jag klarar behjälpligt att använda nattmask men det fungerade ganska väl även för oss vuxna :) Nu har vi ställt in en lampa med dimmer så vi kan ha det lite mörkare där inne, så länge pojken kan se och känna igen omgivningen är det ju bra, så får vi se om det kan bli ett vinnande koncept! Åååh vad jag hoppas att detta kan vara ett steg i rätt riktning! Men det lär också bli både termos och lite läsning om gråtfri sömn framöver! =)
  • Mortiscia
    Kasperina skrev 2018-02-08 08:39:40 följande:

Strunta i vad alla andra säger, prova dig fram med vad som funkar för er. Prova att lägga henne bredvid dig, tex i Babynest eller liknande och se om hon sover bättre då. Det viktigaste just nu är att hitta det som maxar DIN sömn, att sova i egen säng eller låta bli att äta på natten kan ni ta senare.

Han sover ofta rätt bra i sängen bredvid oss, jag försöker ibland "muta" honom med det om det har varit en riktigt jobbig natt för att han kanske ska finna lite mer ro, det funkar rätt bra iaf men är ju bara en snabblösning. Samsovning skulle nog inte bli bra för oss i längden tyvärr.

Det är ju flera som skrivit att man ska lära känna sitt eget barn istället för att förlita sig på böcker, teorier osv och det håller jag helt med om. Vilket krångel det var att amma t ex! Bebisen skulle ha si och sån vinkel i förhållande till bröstvårtan bla bla bla. Det var först när jag struntade i allt sådant som det började fungera. Det är bara inte så lätt som förstaförälder att "lära sig" sådant man inte har ett hum om eller kan fråga bekanta, jag har min intuition och lite folkvett men det räcker inte alltid känns det som. Då vänder man sig gärna till litteratur osv men det är omöjligt att veta vad som kan vara rätt, särskilt som det alltmer är tydligt att barn är så individuella så det finns inget "rätt" egentligen, bara saker som antingen funkar eller inte funkar.
  • Mortiscia

Dessvärre fungerade nattlampan bara en natt... Vi ska iaf fortsätta med den framöver för att se om det kan göra skillnad. Man måste ju ge det en ärlig chans :)

• Freijah
    Mortiscia skrev 2018-02-10 21:06:51 följande:

Dessvärre fungerade nattlampan bara en natt... Vi ska iaf fortsätta med den framöver för att se om det kan göra skillnad. Man måste ju ge det en ärlig chans :)

Testat att ge han mat/välling/ersättning nån gång under natten?
  • Mortiscia
    Freijah skrev 2018-02-10 21:12:22 följande:
    Testat att ge han mat/välling/ersättning nån gång under natten?
    Ja ibland är han uppenbart hungrig framåt småtimmarna och då får han mat men det förstör resten av dagen. Han vägrar äta frukost istället och första mellanmålet kan också bli lidande eller åtminstone förskjutet, och då är hela dagen i otakt =/ Jag funderar iaf på att ställa fram en termos med varmt vatten och ha pulver redo i en flaska, då kan man testa att ge det första gången han vaknar så kanske det inte påverkar så mycket senare.
  • Mortiscia

Hej allihopa! Jag tänkte att ni skulle vilja ha en uppdatering om hur allt har gått, om inte annat kommer fler föräldrar att ha samma problem och kan dra nytta av våra lärdomar.

Vi fortsatte i ungefär samma anda, dvs ingen mat nattetid. Det som däremot blev ett problem senare var att det faktiskt var vi vuxna som störde sonen! Om vi rörde oss på natten störde det honom, han vaknade och väckte oss i sin tur. Detta var iaf tydligt när han var ca 11 månader. Dagen efter han fyllde ett fick han flytta in i sitt eget rum och inom fyra (!) dagar sov han hela natten! :D Visst vaknar han någon gång men det är 1-2 ggr kanske 2-3 nätter på en vecka så en enorm skillnad verkligen, och vi är alla mycket gladare om dagarna med bättre rutiner eftersom vi är utvilade. En sak att tänka på nu sommartid är att det inte heller får vara för varmt i rummet, man kan behöva låta barnet sova utan täcke och med fönstret öppet, om natten inte förväntas bli kall förstås.

Vi flyttade alltså över vår son till eget rum i senaste laget (vid ett års ålder går liksom gränsen säger experterna). Annars bör det ske mycket tidigare men inte före 6 månaders ålder, antagligen inte innan barnet kan vända sig själv om nätterna så risken för PSD har passerat. När det är dags för nästa barn kommer vi inte att vara lika långsamma, helt klart.

Han reagerar inte heller lika kraftigt på att tappa nappen under nätterna, och han har också kommit på att han ibland kan hitta den själv och somna om. Däremot är det hög tid att bli av med även den, eftersom han har fått egna tänder och det ändå skulle ha gjorts vid ca 7-8 månaders ålder. Nu handlar ju den här tråden om att sova genom hela natten men man kan kort säga att vi har börjat med att vänja honom av med den dagtid. Jag gjorde det en gång tidigare med mycket gott resultat men vardagen blev trasslig och det gick inte att fullfölja. Nu har det tagit några dagar längre men han är så gott som nappfri dagtid, utom vid tupplurerna, så det är nästa steg. Om någon har frågor kring att bli nappfri berättar jag gärna mer :)

Tusen tack för ert stöd och goda råd! <3

• LFF
    Mortiscia skrev 2018-06-11 10:25:24 följande:

Hej allihopa! Jag tänkte att ni skulle vilja ha en uppdatering om hur allt har gått, om inte annat kommer fler föräldrar att ha samma problem och kan dra nytta av våra lärdomar.

Vi fortsatte i ungefär samma anda, dvs ingen mat nattetid. Det som däremot blev ett problem senare var att det faktiskt var vi vuxna som störde sonen! Om vi rörde oss på natten störde det honom, han vaknade och väckte oss i sin tur. Detta var iaf tydligt när han var ca 11 månader. Dagen efter han fyllde ett fick han flytta in i sitt eget rum och inom fyra (!) dagar sov han hela natten! :D Visst vaknar han någon gång men det är 1-2 ggr kanske 2-3 nätter på en vecka så en enorm skillnad verkligen, och vi är alla mycket gladare om dagarna med bättre rutiner eftersom vi är utvilade. En sak att tänka på nu sommartid är att det inte heller får vara för varmt i rummet, man kan behöva låta barnet sova utan täcke och med fönstret öppet, om natten inte förväntas bli kall förstås.

Vi flyttade alltså över vår son till eget rum i senaste laget (vid ett års ålder går liksom gränsen säger experterna). Annars bör det ske mycket tidigare men inte före 6 månaders ålder, antagligen inte innan barnet kan vända sig själv om nätterna så risken för PSD har passerat. När det är dags för nästa barn kommer vi inte att vara lika långsamma, helt klart.

Han reagerar inte heller lika kraftigt på att tappa nappen under nätterna, och han har också kommit på att han ibland kan hitta den själv och somna om. Däremot är det hög tid att bli av med även den, eftersom han har fått egna tänder och det ändå skulle ha gjorts vid ca 7-8 månaders ålder. Nu handlar ju den här tråden om att sova genom hela natten men man kan kort säga att vi har börjat med att vänja honom av med den dagtid. Jag gjorde det en gång tidigare med mycket gott resultat men vardagen blev trasslig och det gick inte att fullfölja. Nu har det tagit några dagar längre men han är så gott som nappfri dagtid, utom vid tupplurerna, så det är nästa steg. Om någon har frågor kring att bli nappfri berättar jag gärna mer :)

Tusen tack för ert stöd och goda råd! <3

Vad skönt att det löst sig men jag undrar vilka forskare som säger att man ska ge bebisen eget rum innan 1 års ålder. Aldrig hört något sådant innan och förstår inte vad det skulle uppnå.
  • Mortiscia
    LFF skrev 2018-06-13 08:14:28 följande:
    Vad skönt att det löst sig men jag undrar vilka forskare som säger att man ska ge bebisen eget rum innan 1 års ålder. Aldrig hört något sådant innan och förstår inte vad det skulle uppnå.
    Här är iaf en artikel kring varför de ska ha eget rum tidigt: www.expressen.se/halsoliv/halsa/barn/forskare-bebisar-sover-battre-i-eget-rum-/

Orsaken till varför gränsen går vid ca ett år är för att separationsångesten satt igång då, om inte tidigare, men också att barnen nått en annan medvetandegrad när de är så stora, och då blir det en större omställning, det kan alltså bli svårare om man väntar för länge.
  • LFF
    Mortiscia skrev 2018-06-13 08:29:15 följande:
    Här är iaf en artikel kring varför de ska ha eget rum tidigt: www.expressen.se/halsoliv/halsa/barn/forskare-bebisar-sover-battre-i-eget-rum-/

Orsaken till varför gränsen går vid ca ett år är för att separationsångesten satt igång då, om inte tidigare, men också att barnen nått en annan medvetandegrad när de är så stora, och då blir det en större omställning, det kan alltså bli svårare om man väntar för länge.
    Tycker detta är en rätt viktig del i det hela:

"Fortfarande krävs mer forskning på området, eftersom studien bygger på mammornas subjektiva tolkning och återgivning av sömnen, inte på några objektiva mätningar."

Men, jag är glad att det fungerade för er
  • Mortiscia
    LFF skrev 2018-06-13 08:48:46 följande:
    Tycker detta är en rätt viktig del i det hela:

"Fortfarande krävs mer forskning på området, eftersom studien bygger på mammornas subjektiva tolkning och återgivning av sömnen, inte på några objektiva mätningar."

Men, jag är glad att det fungerade för er
    Ja sömn är ju en gåta för historien, helt klart :s Och dessutom kanske det inte hjälper för alla barn att ha eget rum, men nu råkade det iaf hamna rätt i tiden för oss :)

Som sagt, nu är det att bli av med nappen också... x) Vänjer honom att ha den mindre och mindre om dagarna och han är väl snart redo att minska runt sovtiderna också :)

Tålamod säger de, det ska man ha med barn... Jojo x)
Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?