• Mortiscia

Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?

När vår son föddes sa BVC strikt till att han måste väckas varannan timme om natten för att ammas, när han var några månader gammal fick vi vänta till var fjärde-femte timme. Nu är han 9 månader och trots att han inte äter om natten sedan flera månader så väcker han oss ändå 2-6 gånger per natt. Idag läste jag online att man faktiskt inte alls behöver väcka dem för matning om natten, även om de är nyfödda! Det gäller bara om de är undernärda osv, och vår son föddes en nivå under normalkurva, vilket sköterskan var orolig för men han har alltid sett välmående ut och följer fortfarande samma linje så det är verkligen inget fel på honom. Alla andras barn verkar sova genom natten redan när de är några månader gammal utan att väckas, det gjorde även jag själv faktiskt.

Hur ska vi få honom att sova genom "hela" natten? Även de längsta passen sträcker sig inte längre än fyra timmar och ibland är enda lösningen att ge honom en flaska, då är klockan 4-6 på morgonen. Jag funderar på om BVC:s "order" har gett honom dåliga vanor eller om det är nappen som är problemet. Vi höll på att bli av med den men iom separationsångesten som började vid 8 månader måste vi använda den mer igen. När han lägger sig för natten har han dock ingen napp men det är det enda som hjälper när han vaknar. Snuttefilt/nalle/tröja med mammas doft osv fungerar inte och vi orkar inte gå omkring/vagga långa stunder varje natt för då får vi inte tillräckligt med sömn även om vi lägger oss tidigt. Tupplur dagtid fungerar inte för någon av oss vuxna. Finns det några lösningar eller förslag så tas det tacksamt emot!

• Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?
  • Mortiscia
    mammalovis skrev 2018-02-06 20:03:42 följande:
    Det finns ju litteratur att läsa som Somna utan gråt och Sova hela natten, sedan om det hjälper just er är ju svårt att säga. Jag förde bok i perioder över hennes mat- och sovvanor för att försöka hitta mönster. Sedan får man ju se vad som fungerar och köra på det. Minsta möjliga aktivitet och ljus på natten. Vi har haft nattlampa. Sedan hade jag nog något mantra nu är det natt och vi ska sova typ varje gång hon vaknade.

Om du inte ammar är tipset att dela på nätterna. Beroende av den jobbandes arbete får man ju välja hur man gör, men bara att få sova på helgen kan hjälpa. En del tar ju en del av natten var, andra varannan eller liknande. Får man sova mer genom att sova i olika rum får man prioritera det när det är som värst. Sedan är ju att sova/vila när bebisen sover a och o. Hushållsarbetet får helt enkelt vänta och man får hjälpas åt för att överleva sömnbristen på bästa vis. Varför ingen av er sovit på 9 månader förstår jag inte, eller har ni haft ett kolikbarn? Det är ju den som ammar som får sova minst. Flaskar man är ju möjligheterna helt andra. Sedan får man ju se till att barnet får i sig tillräckligt med mat innan läggdags, så h*n somnar mätt. Med tösen åt hon kvällsmat vid 5 och gröt vid 7 för att somna vid 8. Som äldre åt hon en flaska välling istället innan läggdags.
    Bra tips där! Även om böcker inte alltid hjälper så är det värt att prova. Jag har funderat på nattlampa iaf, jag kan iaf sova med mask men tyvärr inte maken så vi får se om vi kan ha bara en svag lampa möjligen. Pojken har inte kolik som tur är men som sagt, han väcker oss stup i kvarten. 3:45 imorse var femte väckningen... Det spelar ingen roll om jag är supersnabb och stoppar i nappen på under 20 sek så vaknar ju min man ändå, eller om det är tvärtom han som tar försöker natta om så ligger jag vaken tills det är klart. Efter varje väckning är det inte heller säkert att vi vuxna somnar om, det är ändå rätt ofta som det kan ta en timme eller mer, det spelar ingen roll om klockan är 23, 3 eller senare. Som imorse när sista väckningen var 5:40 så somnade jag inte om efter det innan det var uppstigning vid sju. Jag ammar inte längre men skilda rum kanske blir ett måste till slut, då får iaf min man sova som ska till jobbet dagen därpå.

Vi ger iaf alltid en stor flaska godnattvälling vid läggdags så han behöver sällan äta under natten, däremot är det ju ett problem just det där med att han ylar efter napp hela tiden.
    LFF skrev 2018-02-07 16:43:59 följande:
    Nej, att ni väckt för att mata på natten har inte gjort så att barnet nu inte sover hela nätter. Det har inget med varandra att göra. Din bebis kommer att sova längre när han är redo för det. Inte tidigare än så.

Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?.

Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
    Nå, det är ju iaf skönt att höra att det inte är vårt "fel" att sömnen inte funkar =) Hoppas bara att han lugnar ner sig snart om nätterna!

Som jag skrev så får han en stor flaska vid läggdags (270 ml) , brukar vara kl. 21 men kan bli tidigare om han är riktigt trött. Han äter sällan hela hela flaskan men nästan allt iaf, så han håller sig ändå rätt bra matmässigt. Ibland tidigt på morgonen märker man att han inte faller till ro efter en väckning och då förstår man rätt snart att han behöver mat, tyvärr förstör det sedan resten av dagen eftersom han vägrar frukost i vettig tid osv då.

Problemet är att vi vuxna helt enkelt inte kan somna dagtid. Det har hänt förut att jag har kunnat sova en timme på soffan om allt varit lugnt men det är extremt sällan, min man kan inte sova alls på dagtid så vi har aldrig möjlighet att ta igen nätterna på det sättet heller.

Vi lägger oss ändå ungefär samtidigt som pojken, jag brukar läsa till senast 22 och vi kliver upp vid 7 men med sönderhackad sömn blir det ändå inte många timmar, fre-sön hade jag 5+7+6 timmar totalt, min man sov ännu mindre fre-mån eftersom han inte kunde somna om mellan väckningarna =(
  • Freijah

Har ni provat att ge mat på natten istället för nappen?

Min 9månaders äter fortfarande 2-3 ggr mellan kl 9 och 6...

• Mortiscia
    Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
    Just det, glömde ju skriva svar kring detta... Vi har helt enkelt inga släktingar eller vänner som kan avlasta, det är det korta svaret. Närmaste bekanta bor ca 1,5 timmar bort, närmaste släktingar ca 70 mil så tyvärr kan vi inte få avlastning på det sättet =/
  • Mortiscia
    Freijah skrev 2018-02-07 21:06:42 följande:

Har ni provat att ge mat på natten istället för nappen?

Min 9månaders äter fortfarande 2-3 ggr mellan kl 9 och 6...

Det är ju iaf en ny tanke måste jag säga! Vi har just försökt komma bort från nattmatningarna eftersom det är en av de saker som står i de flesta sov-guider, att barnet bör vänja sig vid att äta mer sällan om nätterna och sova längre (om barnet är mätt vid läggning förstås). Å andra sidan kanske han skulle sova längre pass om han fick mat om nätterna också. Han verkar iaf få tillräckligt med mat dagtid för att växa som han ska men han kan ju vara hungrig ändå.

Vi tycker ändå att det märks skillnad på hunger och napp. Om han får napp och det är enda problemet så somnar han väldigt snabbt, om han inte somnar på en lång stund (kan vara allt från 15 min och uppåt) så förstår man att det är mat, då får han en flaska och sedan somnar han om.
  • Freijah
    Mortiscia skrev 2018-02-07 21:23:50 följande:

Det är ju iaf en ny tanke måste jag säga! Vi har just försökt komma bort från nattmatningarna eftersom det är en av de saker som står i de flesta sov-guider, att barnet bör vänja sig vid att äta mer sällan om nätterna och sova längre (om barnet är mätt vid läggning förstås). Å andra sidan kanske han skulle sova längre pass om han fick mat om nätterna också. Han verkar iaf få tillräckligt med mat dagtid för att växa som han ska men han kan ju vara hungrig ändå.

Vi tycker ändå att det märks skillnad på hunger och napp. Om han får napp och det är enda problemet så somnar han väldigt snabbt, om han inte somnar på en lång stund (kan vara allt från 15 min och uppåt) så förstår man att det är mat, då får han en flaska och sedan somnar han om.

Åh strunt i guiderna och utgå efter er alldeles unika bebis!

Testa iallafall att ge han en flaska när han vaknar och se om han sover längre. Kan ju vara så att han är hungrig, men nappen lurar honom att tro att han får mat, för att sen vakna snart igen och fortfarande vara hungrig.

Min 9 månaders går lätt att lura med napp om han är hungrig, det är först när han är jättehungrig som han verkligen visar att han vill ha mat.
  • Snuttis2

Min sex månaders äter fortfarande minst 3 g per natt! Jag frågade bvc om det eftersom man kan läsa att de efter 5 månader inte ska behöva , den info sa hon är inkorrekt då det är individuellt utifrån barnets individuella växtfaser. Min son går fortfarande upp i vikt vid 6 månader fast många barn då börjar plana ut- så enligt henne får jag räkna med fortsatt matning nattetid ett tag till. Äter han så sover han direkt längre efter!

• LFF
    Mortiscia skrev 2018-02-07 20:43:40 följande:
    Bra tips där! Även om böcker inte alltid hjälper så är det värt att prova. Jag har funderat på nattlampa iaf, jag kan iaf sova med mask men tyvärr inte maken så vi får se om vi kan ha bara en svag lampa möjligen. Pojken har inte kolik som tur är men som sagt, han väcker oss stup i kvarten. 3:45 imorse var femte väckningen... Det spelar ingen roll om jag är supersnabb och stoppar i nappen på under 20 sek så vaknar ju min man ändå, eller om det är tvärtom han som tar försöker natta om så ligger jag vaken tills det är klart. Efter varje väckning är det inte heller säkert att vi vuxna somnar om, det är ändå rätt ofta som det kan ta en timme eller mer, det spelar ingen roll om klockan är 23, 3 eller senare. Som imorse när sista väckningen var 5:40 så somnade jag inte om efter det innan det var uppstigning vid sju. Jag ammar inte längre men skilda rum kanske blir ett måste till slut, då får iaf min man sova som ska till jobbet dagen därpå.

Vi ger iaf alltid en stor flaska godnattvälling vid läggdags så han behöver sällan äta under natten, däremot är det ju ett problem just det där med att han ylar efter napp hela tiden.
    Nej, att ni väckt för att mata på natten har inte gjort så att barnet nu inte sover hela nätter. Det har inget med varandra att göra. Din bebis kommer att sova längre när han är redo för det. Inte tidigare än så.

Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?.

Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
    Nå, det är ju iaf skönt att höra att det inte är vårt "fel" att sömnen inte funkar =) Hoppas bara att han lugnar ner sig snart om nätterna!

Som jag skrev så får han en stor flaska vid läggdags (270 ml) , brukar vara kl. 21 men kan bli tidigare om han är riktigt trött. Han äter sällan hela hela flaskan men nästan allt iaf, så han håller sig ändå rätt bra matmässigt. Ibland tidigt på morgonen märker man att han inte faller till ro efter en väckning och då förstår man rätt snart att han behöver mat, tyvärr förstör det sedan resten av dagen eftersom han vägrar frukost i vettig tid osv då.

Problemet är att vi vuxna helt enkelt inte kan somna dagtid. Det har hänt förut att jag har kunnat sova en timme på soffan om allt varit lugnt men det är extremt sällan, min man kan inte sova alls på dagtid så vi har aldrig möjlighet att ta igen nätterna på det sättet heller.

Vi lägger oss ändå ungefär samtidigt som pojken, jag brukar läsa till senast 22 och vi kliver upp vid 7 men med sönderhackad sömn blir det ändå inte många timmar, fre-sön hade jag 5+7+6 timmar totalt, min man sov ännu mindre fre-mån eftersom han inte kunde somna om mellan väckningarna =(
    När han somnar vid 21, när brukar han vakna första gången då?

Nattamaten behöver inte vara en jätteportion, det räcker ofta med en liten slurk så inte magen är tom helt enkelt. Vi gjorde som så att vi "blaskade" ut nattamaten. De fick lite mättnadskänsla men inte så att det påverkade maten på dagen.

När är "vettig" tid för frukost? Hur ser er dag ut med vila och mat i övrigt?

Funkar det med att bara ligga och vila och ta det lugnt på dagen istället för att somna in helt? Det kan ju också fungera för att ladda batterierna.

Annars är ju alternativet att ni delar upp nätterna och (om möjligheten finns) den som tar natten sover med bebis och den andre har hörselproppar och eget sovrum och får på så vis ostörd nattsömn.

Jag har haft väldigt snälla barn själv som somnat om lätt men har vänner med barn som sover dåligt fortfarande vid 2-års ålder (även om det börjar bli bättre nu) och jag vet vad sömnbrist gör med både en själv och relationen.
  • LFF

Just ja, om ni ger honom nattamat, ha den förberedd vid sängen så ni slipper gå upp. Pulver i en doserare, lagom varmt vatten (om han inte accepterar rumstempererat) i en termos bredvid sängen. Våra accepterade rumstempererat så jag preppade flaskorna med vatten innan läggdags och sen hade jag pulver vid sidan av. När killarna vaknade var det bara ner med pulvret i flaskan, skaka och ge. Då man inte behövde upp och röra sig blev det lättare att somna om.

• Bertram

Oj, min äldsta var 3 innan han började sova hela natten, den yngre närmare 2, så vi hade lite mer än fyra år utan sömn. Att förvänta sig att en 9månaders, som dessutom förmodligen håller på att få en massa tänder etc ska sova bra på natten, känns lite orimligt faktiskt.

• fjanten

Bebisar är individer. Min första sov hela nätter innan han var tre månader (med undantag för sjukdomstider och separationsfaser). Den andra är 13 månader och vaknar fortfaranade flera gånger varje natt. Inga manualer eller guider är skapade just utefter ditt unika barn, så det gäller att följa barnet så gott det går!

Ta varannan natt om ni inte kan sova dagtid. Och även om ni inte sover så VILA medan barnet sover. Ligg och blunda, andas, och skit i tvätthögen för en stund.

Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?