mammalovis skrev 2018-02-06 20:03:42 följande:
Det finns ju litteratur att läsa som Somna utan gråt och Sova hela natten, sedan om det hjälper just er är ju svårt att säga. Jag förde bok i perioder över hennes mat- och sovvanor för att försöka hitta mönster. Sedan får man ju se vad som fungerar och köra på det. Minsta möjliga aktivitet och ljus på natten. Vi har haft nattlampa. Sedan hade jag nog något mantra nu är det natt och vi ska sova typ varje gång hon vaknade.
Om du inte ammar är tipset att dela på nätterna. Beroende av den jobbandes arbete får man ju välja hur man gör, men bara att få sova på helgen kan hjälpa. En del tar ju en del av natten var, andra varannan eller liknande. Får man sova mer genom att sova i olika rum får man prioritera det när det är som värst. Sedan är ju att sova/vila när bebisen sover a och o. Hushållsarbetet får helt enkelt vänta och man får hjälpas åt för att överleva sömnbristen på bästa vis. Varför ingen av er sovit på 9 månader förstår jag inte, eller har ni haft ett kolikbarn? Det är ju den som ammar som får sova minst. Flaskar man är ju möjligheterna helt andra. Sedan får man ju se till att barnet får i sig tillräckligt med mat innan läggdags, så h*n somnar mätt. Med tösen åt hon kvällsmat vid 5 och gröt vid 7 för att somna vid 8. Som äldre åt hon en flaska välling istället innan läggdags.
Bra tips där! Även om böcker inte alltid hjälper så är det värt att prova. Jag har funderat på nattlampa iaf, jag kan iaf sova med mask men tyvärr inte maken så vi får se om vi kan ha bara en svag lampa möjligen. Pojken har inte kolik som tur är men som sagt, han väcker oss stup i kvarten. 3:45 imorse var femte väckningen... Det spelar ingen roll om jag är supersnabb och stoppar i nappen på under 20 sek så vaknar ju min man ändå, eller om det är tvärtom han som tar försöker natta om så ligger jag vaken tills det är klart. Efter varje väckning är det inte heller säkert att vi vuxna somnar om, det är ändå rätt ofta som det kan ta en timme eller mer, det spelar ingen roll om klockan är 23, 3 eller senare. Som imorse när sista väckningen var 5:40 så somnade jag inte om efter det innan det var uppstigning vid sju. Jag ammar inte längre men skilda rum kanske blir ett måste till slut, då får iaf min man sova som ska till jobbet dagen därpå.
Vi ger iaf alltid en stor flaska godnattvälling vid läggdags så han behöver sällan äta under natten, däremot är det ju ett problem just det där med att han ylar efter napp hela tiden.
LFF skrev 2018-02-07 16:43:59 följande:
Nej, att ni väckt för att mata på natten har inte gjort så att barnet nu inte sover hela nätter. Det har inget med varandra att göra. Din bebis kommer att sova längre när han är redo för det. Inte tidigare än så.
Sen är han fortfarande väldigt liten och det kan faktiskt vara så att han vaknar för att han är hungrig. När äter han sista gången innan läggdags? Hur mycket?.
Vad gäller sovproblematiken, varför fungerar det inte att sova när bebis sover? Ta hjälp av släkt och vänner att ta ut bebis på en promenad så du får vila. Strunta i alla "måsten". De får ni ta när maken kommer hem.
Nå, det är ju iaf skönt att höra att det inte är vårt "fel" att sömnen inte funkar =) Hoppas bara att han lugnar ner sig snart om nätterna!
Som jag skrev så får han en stor flaska vid läggdags (270 ml) , brukar vara kl. 21 men kan bli tidigare om han är riktigt trött. Han äter sällan hela hela flaskan men nästan allt iaf, så han håller sig ändå rätt bra matmässigt. Ibland tidigt på morgonen märker man att han inte faller till ro efter en väckning och då förstår man rätt snart att han behöver mat, tyvärr förstör det sedan resten av dagen eftersom han vägrar frukost i vettig tid osv då.
Problemet är att vi vuxna helt enkelt inte kan somna dagtid. Det har hänt förut att jag har kunnat sova en timme på soffan om allt varit lugnt men det är extremt sällan, min man kan inte sova alls på dagtid så vi har aldrig möjlighet att ta igen nätterna på det sättet heller.
Vi lägger oss ändå ungefär samtidigt som pojken, jag brukar läsa till senast 22 och vi kliver upp vid 7 men med sönderhackad sömn blir det ändå inte många timmar, fre-sön hade jag 5+7+6 timmar totalt, min man sov ännu mindre fre-mån eftersom han inte kunde somna om mellan väckningarna =(