• Freijah

Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?

Har ni provat att ge mat på natten istället för nappen?

Min 9månaders äter fortfarande 2-3 ggr mellan kl 9 och 6...

• Freijah
    Mortiscia skrev 2018-02-07 21:23:50 följande:

Det är ju iaf en ny tanke måste jag säga! Vi har just försökt komma bort från nattmatningarna eftersom det är en av de saker som står i de flesta sov-guider, att barnet bör vänja sig vid att äta mer sällan om nätterna och sova längre (om barnet är mätt vid läggning förstås). Å andra sidan kanske han skulle sova längre pass om han fick mat om nätterna också. Han verkar iaf få tillräckligt med mat dagtid för att växa som han ska men han kan ju vara hungrig ändå.

Vi tycker ändå att det märks skillnad på hunger och napp. Om han får napp och det är enda problemet så somnar han väldigt snabbt, om han inte somnar på en lång stund (kan vara allt från 15 min och uppåt) så förstår man att det är mat, då får han en flaska och sedan somnar han om.

Åh strunt i guiderna och utgå efter er alldeles unika bebis!

Testa iallafall att ge han en flaska när han vaknar och se om han sover längre. Kan ju vara så att han är hungrig, men nappen lurar honom att tro att han får mat, för att sen vakna snart igen och fortfarande vara hungrig.

Min 9 månaders går lätt att lura med napp om han är hungrig, det är först när han är jättehungrig som han verkligen visar att han vill ha mat.
  • Freijah
    Mortiscia skrev 2018-02-10 21:06:51 följande:

Dessvärre fungerade nattlampan bara en natt... Vi ska iaf fortsätta med den framöver för att se om det kan göra skillnad. Man måste ju ge det en ärlig chans :)

Testat att ge han mat/välling/ersättning nån gång under natten?
Svar på tråden Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?