• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Hej,

Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Snowflingan

Där sprack försök 18. Ska ha mens på lördag och neg med predictor early. Trodde verkligen det var något nu, har svettats så mycket under de senaste nätterna och tempen var verkligen lovande. Egentligen är det bra att det tar lite längre tid för vi kommer längre i husbyggande osv. Men jag vill så gärna. Eller vi vill så gärna. Mina släktingar planerar en resa i två veckor okt-nov och då kan vi följa med på den iallafall, lär inte va gravid eller iallafall inte så långt gången. Kört med progesterall nu två försök och går snart in på det tredje.

• Långväntanefterdig
    Jooosen skrev 2018-04-24 21:20:23 följande:

Oj en timme alltså. Vad känner han inför att göra det på sjukhuset? Min kille skulle noja totalt. Hoppas det går bra. När sker detta? Ja man vet inte va man vill. Hitta fel eller inte..

Vi lämnade spermaprov redan på 1a besöket. Samt gjorde spolning och undersökning på mig. Det beror på om du är innan ÄL eller inte om du får göra undersökningen. Lycka till.
  • medioker

Vill bara flika in och säga hejja er och hoppas ni får erat efterlängtade plus och bebis snart! Jag och min sambo ska börja i år att försöka (jag vill NU, han vill vänta till höst) Nån som har bra argument till att vi lika bra kan börja nu snart? Såklart ska han också vilja men känns fånigt att han inte kan ?ge? sig med några få månader..jobbigt när man längtar så.

• Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-25 09:18:11 följande:

Vi lämnade spermaprov redan på 1a besöket. Samt gjorde spolning och undersökning på mig. Det beror på om du är innan ÄL eller inte om du får göra undersökningen. Lycka till.

Okej är på cd9 idag. Min kille var helt inställd på spermaprov idag men ja sa att det nog inte är så. Hoppas haha. Påväg dit nu! Så jävla nervös!!!!
  • Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-04-24 21:20:23 följande:

Oj en timme alltså. Vad känner han inför att göra det på sjukhuset? Min kille skulle noja totalt. Hoppas det går bra. När sker detta? Ja man vet inte va man vill. Hitta fel eller inte..

Han tycker det känns nervöst och märkligt men förstår att det måste göras och han brukar inte ha problem att prestera så det går nog bra... vi fick remissen på andra besöket. Tycker utredningen där vi gjort varit väldigt löst sammansatt och de verkar ej ha rutiner för hur de ska göra. Hade velat ha mer effektivitet... Han ska lämna in provet 7 maj iaf. Hoppas erat besök går bra idag, håller tummarna!
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-04-25 09:40:36 följande:

Okej är på cd9 idag. Min kille var helt inställd på spermaprov idag men ja sa att det nog inte är så. Hoppas haha. Påväg dit nu! Så jävla nervös!!!!

I stockholm brukar man få remiss till huddinge och ska lämna provet där under vissa tider.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Jooosen

Nu e vi klara! Fick träffa en man, rätt flummig men kändes bra. Jag gjorde ett vul och allt såg bra ut. Många äggblåsor osv. Äl förmodligen om 3-4 dagar. Fick ta blodprover både ja o min kille. Plus remiss till Huddinge för spermaprov. Han sa att vi är ofrivilligt barnlösa. Vi visste ju det men kändes så konstigt när en läkare sa det. Han rekommenderade Carl von linnekliniken för ev ivf. Han sa att processen där brukar gå väldigt fort. 10 dagar efter spermaprov får vi svar när vi mailar vår gyn.

Frågade om spolning av äggledare men han sa att jag är frisk osv så behövs inte. Brukar man inte få göra det?? Oj va ja svamlar. Känns skönt att ha kommit igång iaf!!

• Hedblomster
    Jooosen skrev 2018-04-25 11:39:21 följande:

Nu e vi klara! Fick träffa en man, rätt flummig men kändes bra. Jag gjorde ett vul och allt såg bra ut. Många äggblåsor osv. Äl förmodligen om 3-4 dagar. Fick ta blodprover både ja o min kille. Plus remiss till Huddinge för spermaprov. Han sa att vi är ofrivilligt barnlösa. Vi visste ju det men kändes så konstigt när en läkare sa det. Han rekommenderade Carl von linnekliniken för ev ivf. Han sa att processen där brukar gå väldigt fort. 10 dagar efter spermaprov får vi svar när vi mailar vår gyn.

Frågade om spolning av äggledare men han sa att jag är frisk osv så behövs inte. Brukar man inte få göra det?? Oj va ja svamlar. Känns skönt att ha kommit igång iaf!!

Sa han nåt om väntetid eller krav för landstingsfinansierad ivf? Är fortfarande så besviken på att det tydligen är 2 år här :( Jätteskönt att ditt besök gick bra o var effektivt! :)
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-04-25 12:14:18 följande:

Sa han nåt om väntetid eller krav för landstingsfinansierad ivf? Är fortfarande så besviken på att det tydligen är 2 år här :( Jätteskönt att ditt besök gick bra o var effektivt! :)

Han sa inte så mkt om det. Han sa att Carl von linne gick snabbt bara. Kanske får mer info om det senare. Eller så kan man mejla o fråga. Känns som man kommer ha 100 frågor nu efteråt som man borde ställt hehe. Men när svaret från spermaprov kommer så ska ja fråga mer utförligt vad som gäller!
  • Lillatjejen1992
    Hedblomster skrev 2018-04-25 12:14:18 följande:

Här är det knappt någon väntetid alls.. när remissen är skickad får man vänta i 4-6 veckor. Saknas uppgifter tar det lite längre tid.

När man sedan blivit godkänd får man välja på 5kliniker om man inte vill köra på den som utredningskliniken samarbetar med. När man kontaktat den klinik man vill komma till kickar vårdgarantin in, dvs att ett första besök ska inträffa inom 90dagar. Vårdgarantin ska ju gälla ivf i de flesta län men vet att väntetiderna är lite längre i vissa.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år