• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Lillatjejen1992 skrev 2018-07-25 20:03:53 följande:

Vilka kliniker fick ni att välja mellan? Såg att du skrivit lite längre upp :)

Det var 5 st olika:

Sophiahemmet

Livio fertilitetscentrum gärdet

Livio fertilitetscentrum Kungsholmen

Nordic ivf

Stockholm ivf

Just nu lutar det åt Sophiahemmet. Mest pga att der är närmst. Kan tönka mig att d kan vara rätt skönt. Plus hört bra om dom! Men vet inte alls säkert
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-07-25 20:30:01 följande:

Låna till ett försök eller ett paket om tre... Vi har ju båda fasta jobb och jag ska dessutom gå upp från deltid till heltid i höst så vi klarar absolut ett lån men tror min sambo kan tycka att det är onödigt liksom när man kan vänta och få det betalt :( Och så har vi ett bolån och billån... men det handlar ju om LIVET, haha... Ska prata med honom och se hur han känner iaf. Ja precis, men jag kollade nu och såg att de inte har vanliga öppettider igen förrän v 33 så får väl ringa då... De brukar va så otrevliga så vågar inte ringa och tjata mitt i sommaren när hon specifikt sa efter sommaren hehe. V 33 kanske inte räknas som efter sommaren heller men då är verksamheten igång i alla fall. Alternativt försöker jag få tag på dem efter min mens kommit v 32... Men lär inte få något svar på telefon så kommer väl få vänta en månad på läkartid också. Så dumt.

Okej. Vad ligger pris om ett på? 3 försök är väl typ 70k har ja för mig. Det är en svår fråga. Det handlar ändå om ens livskvalité i slutändan. Är värt tkr jag. Men man tänker ju olika än sin partner oxå. Blev skiitglad idag när remissen kom. Medan min kille va typ ? jaha va Najs? sen fortsatte kolla på boxning. Man är olika. De vill säkert lika mkt som oss men de tänker mer rationellt på nåt vis. Vi vill att allt ska hända NU! Och ja tror vi tänker mer framåt oxå. Tiden rinner iväg ?tänk om inte ivf försöken funkar osv?... du får väl helt enkelt vänta (igen) o se vad den där sura tanten säger..!
  • Jooosen
    Lillatjejen1992 skrev 2018-07-26 00:24:20 följande:

Jag har fått höra att sophiahemmet är awesome. Har en bekant som nyligen gjort både utredning och ivf där och hon var/är jättenöjd. Nordic ivf ska vara bra också.

Aah va bra. Behöver höra sånt. Är ju en djungel att försöka ta reda på fakta haha! Hur går det för dig? Visst har ni lagt hela alltet på hyllan ett tag?
  • Jooosen
    Lillatjejen1992 skrev 2018-07-26 10:01:45 följande:

Ja det är verkligen svårt. Men sophiahemmet hade jag valt :)

Ja precis.. Vi måste dessutom börja om på annan klinik då våran utredning inte är ordentligt gjord och kliniken vi har gått på ska sluta med fertilitetsutredningar. Så när vi väl orkar ta upp fighten igen så kommer vi gå till sophiahemmet och förhoppningsvis få en ordentlig utredning :)

Fasen vad drygt :(. Våran utredning var oxå lite av ett skämt. Fick aldrig svar på mina frågor eller nån förklaring till något. Han ville bara skicka oss direkt till ivf utan att diskutera tex att min slemhinna vad väldigt tunn på vul osv. Så vet fortf inte om vi faktiskt kunnat göra något själva först innan remissen.. ja Sophiahemmet har ja hört gör en ordentlig utredning. Skulle valt dom oxå från början!
  • Jooosen
    Lillatjejen1992 skrev 2018-07-26 11:50:11 följande:

Ja våran läkare ville skicka oss till ivf efter blodprover och ett spermaprov men där sa jag nej.. Har ju pcos och ville prova hormoner först. Dock vid mina letrozole och ovitrelle kurer gjordes aldrig något blodprov för att kolla att äggen släppte. Har heller inte spolat äggledarna. Dessutom så är min sambos spermier väldigt få men dom få som fanns vid provet var väldigt rörliga/aggresiva så är förvånad att inte ett till prov gjordes och att hon inte föreslagit insemination.

Har du haft tunn slemhinna varje gång? Och hur pass tunn var den? Har nämligen hört att lite för tunn är bättre än för tjock (som jag konstant har).

Gud så irriterande. Det känns som man tar reda på all fakta själv. Man skulle fan kunna bli läkare efter alla dessa vändor. Spola äggledarna känns ju som något som Verkligen ska ingå. Ja fick tillslut göra detta men d var ingen självklarhet i början. Det var då han såg att min slemhinna var tunn för att vara så nära äl. Glömde dock fråga hur tunn den var (var så fokuserad på att det faktiskt inte alls va stop). Sen dess har ja inte kollat flera ggr o har inte orkat boka tid igen... har börjat äta e vitamin i hopp att den ska bli tjockare (säkert bullshit) men men.... hur tänker ni nu? Visst har du börjat med p piller igen? Jag fick endast ta blodprov dag 9 o inte alls efter ägglossning..
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-07-26 10:30:17 följande:

33k för ett försök så vi skulle inte behöva låna hela summan egentligen. 66k för paket om 3 försök. På Carl von Linné som vi skulle gå till om vi gör privat iaf. Haha ja, låter lite likt min sambo... Han tycker liksom inte att det är bråttom bara det händer. Men vi tänker ju på att vi blir äldre och tänk om det INTE händer.

Okej! Det är ju dyrt men när man tänker på vilket resultat det KAN bli så glömmer man genast siffrorna! Ja precis... man har redan väntat tillräckligt.
  • Jooosen
    Lillatjejen1992 skrev 2018-07-26 12:27:23 följande:

Man måste väl spola äggledarna innan ivf numera?

Var slemhinnan tunn i samband med någon hormonbehandling?

Skulle ha börjat med ppiller för att inte få så tjock slemhinna och underlätta pcosen (stor risk för cancer nämligen), men det har inte gått att boka tid hos kliniken sen i juni så har inte kunnat få någon tid :/

Vårat förhållande har verkligen tagit stryk av allt kring barn och barnlöshet. Att inte plussa alls på nästan 2år tog verkligen på psyket.. Vi har mer eller mindre en paus från varandra nu under sommaren. När vi väl ses gör vi bara roliga saker tillsammans. Vi tappade bort oss och meningen med att vara tillsammans litegrann.

Ja precis det är en ny regel tror jag. Nej ingen hormonbehandling. Dock har ja funderat tidigare på om detta kan vara vårat problem då min mens är så sparsam. Men tydligen behöver inte det tyda på tunn slemhinna iofs.. så trisst att du inte får någon tid :( det är verkligen tidskrävande att hålla på o ringa runt o försöka kolla upp fakta kring saker o ting..

Ja det kan ja verkligen förstå. Det blir sån obalans i förhållandet. Speciellt om ena partern är mer drivande osv. Vilket ja känt i vårat fall.. hoppas verkligen att ni kan hålla ihop trots tuffa tider <3
  • Jooosen
    vill2017 skrev 2018-07-26 13:12:58 följande:

Jag går hos Sophiahemmet och de är jättesnälla och trevliga där tycker vi. Vill minnas att väntetiden är ca tre månader för IVF. Vi har ju inga hittade fel i spermier eller livmoder och vi har testat med Letrozol och Ovitrelle under tre månader innan IVF.

Tack för input! Vi kommer nog välja dom! Väntar ni på tid just nu? Hoppas det inte är mer än 3

Månader. Känns ändå som 3 månader är överkomligt hehe!
  • Jooosen
    vill2017 skrev 2018-07-26 13:42:14 följande:

Du kommer nog att bli nöjd med dom :) Vad spännande!

Vi kör ett tredje försök med Letrozol själva eftersom kliniken är sommarstängd till 3/8. Funkar det inte på det sista tänkte vi kolla om möjligheten finns att köra IVF nästa gång. De satte nämligen upp oss i kö vid vårt första besök där i Januari.

Aa okej! Hoppas d går fort för er!
  • Jooosen
    siiaa skrev 2018-07-27 08:56:16 följande:

Hej på er!

Har inte varit så aktiv i tråden men skrivit någon gång ibland. Tänkte dela med er att jag plussade idag på försök nr 16!! Trodde aldrig att vi skulle klara det på naturlig väg. Vet att man blir ledsen när andra lyckas men tänkte att det kanske kunde ge lite hopp också. Lycka till allihopa, ni förtjänar ett plus nu! <3

Grattis!! Hade ni påbörjat utredning?
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år