• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

LillaAw skrev 2018-06-12 17:14:46 följande:

Vad bra att de skickar remissen! Jag googlade "Reproduktionsmedicin Karolinska Huddinge" och fick upp nummer med kontakt angående frågor om remiss. Ringde dem typ varje dag och frågade om min remiss kommit och den kom aldrig fram så den va "borta med posten". Sophiahemmet fick då skicka en ny och jag kontaktade dem. Allt kan typ gå fel om man låter vården styra. Sån kris som det är idag med personal etc som inte vet så bestämde jag mig för att ha egen koll. Tur det.

Vi fick bekräftelse på remissen inom 2 veckor sen så det gick snabbt. Ett brev hem där de bad oss välja ivf-klinik från en lista med typ 5 kliniker i Stockholm. Vi valde då Uppsala för att få en tid inom vårdgarantin då du har rätt att få vård inom 90 dagar enligt lag.

Lycka till!

Okej tack så jättemkt för ditt svar!! Så hör man inget på en månad så borde man kolla om remissen kommit in kanske... hoppas ni kan slappna av i sommar trots allt !
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Jooosen
    Lillatjejen1992 skrev 2018-06-12 18:59:19 följande:

Jag har ju inte heller fått spola och våran läkare ville remittera redan andra besöket.. Suck alltså!

Juste minns att du inte fick d... remittera till ivf? Alltså vi har endast varit på ett enda besök hos honom.. vilket oxå känns så oseriöst. Men kanske är vanligt... :/
  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-12 20:53:12 följande:

Sista sprutan orgalutran och gonal f taget nu.. imorgon tar jag ovitrellen och sen äggplock på fredag... är jättenervös inför äggplock.. man läser både skräckupplevelser och andra som knappt kände nått alls... hoppas jag tillhör sista kategorin..

Hoppas på att sambon kan leverera bra simmare till mina ägg och att vi får ett bra resultat. Det är verkligen mycket som händer nu och mycket att vänta på. Och det enda man kan göra är att hålla tummarna.

Lycka till allihopa. Jag hoppas att vi alla får det efterlängtade plusset snart!!!!

Oj spännande! Vore så underbart om någon gammal räv här inne plussar :D hör gärna av dig efter fredag o berätta! Lycka till!!!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-06-14 12:54:54 följande:

Fick brev från vår läkare idag. Hon skrev jättekort att min livmoder är missformad och att det därför är ökad risk för missfall. Inget mer förutom att hon dikterat remiss till rmc och lycka till typ. Jahopp.

Väntar nån vecka sen ringer jag rmc för att kolla att remissen kommit fram. Litar inte på varken läkaren eller postgången..

Näää!! Fan va tråkigt. O dåligt av dom. Nej jag litar inte heller på att allt går som d ska. Lika bra att dubbelkolla allt.
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-06-15 09:06:49 följande:

Fan alltså, kunde inte hålla mig för att testa idag. Jag är såååååå kass när det gäller att hålla mig haha!! Och så mycket pengar jag slösat genom åren på onödiga test! Men men.. Vet att ovitrelle kan ge falskt positivt graviditetstest & är på ovitrelle +9 dagar idag & äl+8, alldeles för tidigt att testa, jag vet!! MEN där kom ett svagt, svagt, svagt streck. Jag har sparat stickan så kan jag jämföra till kommande vecka! Om nästa test blir svagare så är det ovitrellen som ger falskt streck eller om det blir starkare & starkare så är jag faktiskt gravid! Nu håller jag alla mina tummar och tår för att det faktiskt är en graviditet.

Dock inga direkt symptom än förutom ont i brösten, som jag förövrigt alltid har innan bim. Och några hugg/drag på både vänster och höger sida, vad det känns som iallafall.

Oj nu blev det en lång text haha :)

Spännande!! När är din riktiga testdag??
  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-15 05:51:19 följande:

Såååå nervös..... Sovit jättekasst inatt och vaknade jättetidigt med ont i magen och oro.... jag vill inte göra ett jävla äggplock :( vill bara ligga å få barn å ha det lite jävla okomplicerat nån gång........

Kommer såklart att genomgå detta också. Finns ju inga gränser på vad man gör för att få sitt plus..... uppdatering kommer i eftermiddag. Wish me luck!

Lycka till!!!!
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-06-15 09:39:31 följande:

Egentligen sön 24/6 (alltid 17 dagar efter insemination, dagen då jag ska rapportera svar till RMC) men bim är fredag 22/6 så jag kör det som den riktiga testdagen

Okej midsommar alltså. Hoppas det inte är otrivellen!! Varför ger den positiva g test

Fresten? De ringde från gyn nu o vill spola mina äggledare. Det är på gränsen i min cykel om vi hinner innan semester... fan. Men hon skulle göra allt hon kunde så jag hinner. hoppas!!! O hoppas du e gravid!
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-06-15 09:56:36 följande:

Ja precis, kan bli en trevligmidsommar om det nu är positivt! Annars ska jag minsann dricka flädersnaps... Vad jag förstår det som så innehåller ovitrellen hcg & KAN finnas kvar i kroppen upp till 10 dagar. Så egentligen så onödigt att jag testade idag! Men jag blir helt manisk mellan äl & bim.

Har er läkare något krav på var man ska befinna sig i cykeln när man gör spolning? Här i Skåne har man typ 5 dagar på sig i varje cykel.. efter mens men innan äl. Hoppas du hinner med det innan semestern!! :)

Ja annars får du snapsa..! Ja juste, läste d nånstans. Förstår att du inte kan hålla dig. Ja skulle göra exakt likadant antagligen .... minns inte va hon sa (va helt yrvaken hehe) men innan dag 12 som är på tisdag... så måndag är enda dagen o då hade läkaren fullbokat. Men hon kanske kunde klämma in mig. Dock svårt att gå från jobbet mitt under dagen men men... känns dock som det kommer bli efter sommaren trots allt :/ ska du hålla dig från test fram till 22a nu ?
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-06-15 10:14:14 följande:

Om du får en tid så har du rätt att lämna din arbetsplats för spolningen. Enligt WHO så klassas ofrivilligt barnlös som en sjukdom, så stå på dig om att bli ledig isåfall! En chef skulle ju aldrig neka vård för en annan sjukdom. Jag håller verkligen tummarna att ni hinner!! Annars kanske ni kan göra spolningen privat?

Jag tänkte testa på söndag igen, bara för att jämföra om det är svagt eller inget alls. Är där inget streck alls så var det bara ovitrellen som spökade idag

Ja du har rätt. Har inte berätta för min chef om läget ännu.. men kanske dax att göra det ändå snart. Hittar dom en tid kommer ja ta den! Annars privat är ju en idé!! Okej! Uppdatera gärna testet om du vill på söndag :)
  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-15 12:08:54 följande:

Mitt äggplock....

Blev mottagna och visade till ett rum. Började redan då få panik och tårarna och ångesten kom.... sambon fick gå iväg å lämna prov medans jag blev ompysslad av en jättefin syster. Bytte om till skjortan och mössa.. Hon satte nål i armen och tog blodtryck....

Sen skulle man kissa innan det var dags och läkaren kom förbi och berättade om vad som komma skulle. Dom var jättegulliga allihopa och hade ett fint bemötande.

Väl inne på rummet så fick jag hoppa upp i gynstolen. Embryologen kom in och dubbelkollade födelsedstum så att vi var vi.

Sambon satt vid mitt huvud och nu var det bara å andas.. fick första dosen morfin innan läkaren skulle ta bedövnings spruta i livmodern. Fick ingen reaktion alls på morfinet och sprutorna hon tog gjorde på riktigt så jääääääävla ont. Skrek å kramade sambons hand och försökte bara ta mig igenom det. Fick totalt 3 doser med morfinet men kände inte av det någon av gångerna. Själva äggplocket var en märklig känsla. Dom liksom sög ut blåsorna och det kändes som mensvärk gånger 1000, väldigt ilande ihållande känsla av ren å skär smärta. Berodde nog mkt på att jag inte gick igång på morfinet också...

När hon tagit ur verktygen ur fiffi så rann det till rätt ordentligt och en stor pöl med blod kom på golvet, kändes väldigt obehagligt. Dom torkade rent mig och vi fick gå in på vårt rum igen.

Fick frukost som jag inte orkade äta och 2 smärtstillande som jag tog direkt. Smärtan höll i sig och jag vilade en stund. Sen kom läkaren å berättade att dom hade fått ut 11 stycken ägg. Befruktning sker under dagen och planerad insättning är på månad. Om det är fler än 5 befruktade så ringer dom imorgon för att ändra insättningsdag till onsdag. Nu kan vi bara hålla tunmarna. Ligger nu nerbäddad i soffan resten av dagen. Idag räknas som dag 0, imorgon dag 1 och testdag på dag 18. Nedräkningen kan börja!

Duktiga du!! Bra kämpat! 11 ägg är ju jättebra!! Va sjukt att inte morfinet tog? Har det hänt dig förut? (Om du fått morfin förr). Hoppas nu på att det är många fina ägg :D. Vila på nu och hoppas du känner dig piggare snart. Massor med kramar <3
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år