• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

LLW skrev 2018-06-09 22:35:08 följande:

Förstår att det blir tufft då :( det är en sån oerhört stor påfrestning allt detta vi befinner oss i, så man behöver verkligen stöd från sin partner! Kanske din sambo är tacksam för att du tar största ansvaret för allt för att han tycker att det är väldigt tungt och svårt?

På något vis verkar det som att det allt som oftast faller på oss kvinnor att styra och ställa i detta, i alla poddar jag lyssnat på är det samma visa. Kanske för att det är vår kropp som kommer gå igenom den tuffaste och största utmaningen, medan killarna inte kan bidra med så mycket mer än ett provrör.

Det blir alltid så mycket tyngre när mensen kommer. Det där mörkret som faller över en är inte lätt att se igenom, och det blir svårare för varje misslyckat försök. Men håll huvudet uppe, snart är vi där! Min målbild som jag fokuserar på är när jag ska få berätta för min man att jag är gravid. Det fokuserar jag på när det känns som tuffast. Någon gång ska jag nå dit. Längre än så (barnet föds, blir äldre osv) kan jag inte riktigt se än, det känns så otroligt avlägset ännu.

Går btw fortfarande och väntar på den där jäkla mensen som är 3 dagar sen. Tror att hysteroskopin ställde till något. Suck.

Ja jag tror det. Nu drar ja alla killar över en kamm men känns som dom kan vara sämre på att ta tag i saker rent generellt. Ja har nog samma målbild som du. Bara att få se ett positivt gravtest. Att ens se mig själv med gravidmage känns för långt borta nu. Alla poddar ja lyssnat på är det precis som du säger att tjejen styr allt. Men det är väl för det handlar om våra kroppar kanske... sa d något om att din cykel kunde rubbas pga det? Min cykel har senaste månaderna blivit kortare o kortare. Från 29 till 26 dagar. Men men. Känns som min cykel är omöjlig att rubba liksom. Äl samma dag varje månad. Ömma bröst efteråt fram till en dag innan mens. En dag innan mens kommer tyngkänslan ?där nere?. O man vet att d e kört. Känns som att en graviditet aldrig skulle kunna rubba min kropp ..
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Jooosen
    Varmtass skrev 2018-06-10 19:38:07 följande:

Hej! Hoppar in lite igen. Är inte lika långt fram som er när de kommer till ivf. Vi ska börja efter sommaruppehållet. Men ville bara säga hur mkt jag känner igen mig.

Jag ser bara målet att få ett plus. Jag ser ingen mage växa, ingen födsel eller livet som småbarnsförälder. De är bara ett plus jag vill ha. Jag vill bara gå övet bim dagen och ett par dagar till. Så jag vet, att min kropp kan.

Varmtass skrev 2018-06-10 19:38:07 följande:

Hej! Hoppar in lite igen. Är inte lika långt fram som er när de kommer till ivf. Vi ska börja efter sommaruppehållet. Men ville bara säga hur mkt jag känner igen mig.

Jag ser bara målet att få ett plus. Jag ser ingen mage växa, ingen födsel eller livet som småbarnsförälder. De är bara ett plus jag vill ha. Jag vill bara gå övet bim dagen och ett par dagar till. Så jag vet, att min kropp kan.

Precis! Står ni i kö redan? Vi väntar på att remiss ska skickas här!
  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-10 21:24:18 följande:

Dag 7 med sprutor är avklarade. Imorgon dags för gynundersökning igen å se om äggen blivit fler och större.. äggplock troligtvis i slutet på veckan. Hoppas hoppas hoppas att allt går vägen.

Man är sååå orolig för allt.... finns så mycket som ska klaffa och gå rätt... jag håller alla tummar å tår jag kan och försöker fördriva väntan så det går lite snabbare....

Jag har stått ut förvänatnsvärt bra med sprutorna. Klarar av att ta dom själv till och med. Och gynstolen känns knappt obekväm längre.. man växer som fan på denna resa... what doesnt kill you makes you stronger!

Hoppas på många o bra ägg nu!! Fan va duktig du är. Missuppfatta mig rätt men det känns ?bra? att höra att det faktiskt inte är så jäkla hemskt trots att det är psykiskt påfrestande med allt runt om!
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-06-11 14:54:56 följande:

Bim imorgon och negativt gravtest idag... sååååå trött på detta och sommaren känns helt förstörd. Har semester snart men känns helt onödigt på något vis. Vill bara ha augusti och att läkarmottagningen öppnar igen så vi får ringa och förhoppningsvis få en remiss... hade vi åtminstone fått stå i kö till ivf eller nåt hade det känns bättre. Önskar typ att alla provet INTE hade varit bra. :( Drömde såklart att jag plussade inatt också.

Samma här!! Vill bara ha augusti. Har typ glömt bort semester. Vill bara börja nuuuuuu
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-06-11 17:43:22 följande:

Vi får kämpa oss igenom sommaren på något sätt haha... :(

Ja precis. Ska försöka släppa på äl o bim i sommar. Men vem är man ens utan allt uträknande av dagar o appar. Herregud. Hur ligger ni till med remiss - väntar ni på att få den godkänd eller? Kämpa..!
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-06-11 21:22:16 följande:

Hur går det för er? Har ni pratat med någon klinik? Hoppas ni får en tid direkt efter sommaruppehållet!

Väntar på svar från vår gyn på mama Mia (han svarar på mail typ flera dagar senare o går inte o ringa) att han ska skicka remiss. Inte han tagit upp själv direkt. Han ska vara tillbaka på kontoret imorn så får se vad han svarar. Ja ja hoppas det går snabbt. Ringde till Uppsala o frågade om vårdgarantin osv men de skulle komma nån ny regel efter 31 aug annars kunde vi tagit direkt kontakt med dom verkade det som! Hur mår du? Känns det lite bättre nu någon vecka efter avslutat ivf? När tror du ni kommer köra erat andra? Det kanske ni inte orkar tänka på än iofs...
  • Jooosen

En fråga: jag har inte vågat experimentera något med hälsokost. Men fick bidrottningsgele av en kollega. Har börjat o tagit 3 tabletter. Men läser att biverkning kan vara att få oregelbunden mens (det enda som ändå verkar funka i min kropp är att den är regelbunden). Har ni testat? Har ni erfarenheter? Man kanske borde skita i dom ... :/

• Jooosen

En fråga: jag har inte vågat experimentera något med hälsokost. Men fick bidrottningsgele av en kollega. Har börjat o tagit 3 tabletter. Men läser att biverkning kan vara att få oregelbunden mens (det enda som ändå verkar funka i min kropp är att den är regelbunden). Har ni testat? Har ni erfarenheter? Man kanske borde skita i dom ... :/

• Jooosen
    LillaAw skrev 2018-06-12 10:24:56 följande:

Det är så rörigt med alla regler osv! Hur ska man kunna hålla reda på allt?? (och då är jag ändå sjuksköterska med inblick i hur vården ser ut) jag litar inte på vården för fem öre det är därför jag dubbelkollar allt som ett freak men upptäckte då att vår remiss hade kommit bort annars hade jag fått vänta i månader i onödan...

vi mår båda okej nu men har semester så det beror nog på det. I augusti kör vi vårt andra försök :) Fram tills dess ska jag mest ta hand om mig själv och träna lite för det saknade jag under hela ivf och sprut-processen. Vågade inte träna med mina stora svullna äggstockar.

Får hoppas det går nästa gång och acceptera att jag inte kan påverka något alls just nu.

Segt med en så seg läkare på mama Mia! Det är väl bara att skicka en remiss för bövelen. Kram till er!

Verkligen!! Sjukt många steg plus att man typ inte litar på att alla gör d dom ska haha. Så jag dubbelkollar också allt så man förstått rätt. Hur upptäckte du att den kommit bort? Borde man ringa till sjukhuset o dubbelkolla det efter den borde kommit in? Tur att du dubbelcheckade... okej skönt ändå att det inte dröjer för länge till nästa försök! Jag frogade vår gyn vad väntetiden ör ungefär för ivf. Han sa typ 3-6 månader... ny regel är tydligen att man måste spola äggledarna innan ivf (oavsett stop eller inte kommer man få göra ivf) men det ska tydligen ändå göras enligt Huddinge. Känns ändå bra!
  • Jooosen

Ny regel enligt gyn för KS Huddinge. Man måste spola äggledarna innaan ivf. Oavsett om d visar stop eller inte. Vår gyn nekade ju oss detta så könns bra att få göra d trots allt. Remissen ska han skicka idag. Han sa att vi skulle räkna med 3-6 månaders väntetid. Känns som åratal... han sa att de på gyn ska kalla mig för spolning. Borde man inte ringa o boka in sånt själv?...

Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år