• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Hej,

Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!

Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • vill2017
    XAHHA92 skrev 2018-06-12 14:27:33 följande:

Usch vad jag har negativa tankar :( Inser ju hur låg chans det är att faktiskt bli gravid efter en insemination... varför skulle det lyckas nu när vi inte lyckats själva under över två års tid..? Chansen är ca 10%, så det är ju väldigt liten chans.

Jag förstår hur du tänker.. jag känner samma sak och jag har så många andra symtom mot vad jag brukar ha mellan ÄL och mens. Vet inte alls vad som gäller för symtom med letrozol och ovitrelle. Är det precis som en vanlig ägglossning? Bör alla symtom vara precis lika som vanligt?

Vad gäller sannolikheten så räcker den kanske, speciellt om ni aldrig lyckats träffa exakt rätt tid förut. Det räcker ju i alla andras fall :)

Håller så många tummar för oss!
  • XAHHA92
    vill2017 skrev 2018-06-12 15:15:35 följande:

Jag förstår hur du tänker.. jag känner samma sak och jag har så många andra symtom mot vad jag brukar ha mellan ÄL och mens. Vet inte alls vad som gäller för symtom med letrozol och ovitrelle. Är det precis som en vanlig ägglossning? Bör alla symtom vara precis lika som vanligt?

Vad gäller sannolikheten så räcker den kanske, speciellt om ni aldrig lyckats träffa exakt rätt tid förut. Det räcker ju i alla andras fall :)

Håller så många tummar för oss!

Jag tog bemfola så vet inte vad letrozol ger för biverkningar.

Vi har prickat varje äl när vi försökt själva så det är inte problemet för oss utan det går bara inte helt enkelt. I min ålder ska det ju vara 25% att bli gravid på egen hand & därför känns dessa 10% oerhört låga.
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • vill2017
    XAHHA92 skrev 2018-06-12 15:35:32 följande:

Jag tog bemfola så vet inte vad letrozol ger för biverkningar.

Vi har prickat varje äl när vi försökt själva så det är inte problemet för oss utan det går bara inte helt enkelt. I min ålder ska det ju vara 25% att bli gravid på egen hand & därför känns dessa 10% oerhört låga.

Jaha! Jag fick för mig att vi tog samma men det var nog bara ovitrellen. :)

Jag har så svårt att tro att det bara är 10% chans med insemination när det skulle vara 25% om ni skulle gjort det som vanligt. Ha förhoppning att det är samma chanser som vanligt men att du med säkerhet vet att du haft ägglossning och prickat exakt rätt!
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-06-12 10:24:56 följande:

Det är så rörigt med alla regler osv! Hur ska man kunna hålla reda på allt?? (och då är jag ändå sjuksköterska med inblick i hur vården ser ut) jag litar inte på vården för fem öre det är därför jag dubbelkollar allt som ett freak men upptäckte då att vår remiss hade kommit bort annars hade jag fått vänta i månader i onödan...

vi mår båda okej nu men har semester så det beror nog på det. I augusti kör vi vårt andra försök :) Fram tills dess ska jag mest ta hand om mig själv och träna lite för det saknade jag under hela ivf och sprut-processen. Vågade inte träna med mina stora svullna äggstockar.

Får hoppas det går nästa gång och acceptera att jag inte kan påverka något alls just nu.

Segt med en så seg läkare på mama Mia! Det är väl bara att skicka en remiss för bövelen. Kram till er!

Verkligen!! Sjukt många steg plus att man typ inte litar på att alla gör d dom ska haha. Så jag dubbelkollar också allt så man förstått rätt. Hur upptäckte du att den kommit bort? Borde man ringa till sjukhuset o dubbelkolla det efter den borde kommit in? Tur att du dubbelcheckade... okej skönt ändå att det inte dröjer för länge till nästa försök! Jag frogade vår gyn vad väntetiden ör ungefär för ivf. Han sa typ 3-6 månader... ny regel är tydligen att man måste spola äggledarna innan ivf (oavsett stop eller inte kommer man få göra ivf) men det ska tydligen ändå göras enligt Huddinge. Känns ändå bra!
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Jooosen

Ny regel enligt gyn för KS Huddinge. Man måste spola äggledarna innaan ivf. Oavsett om d visar stop eller inte. Vår gyn nekade ju oss detta så könns bra att få göra d trots allt. Remissen ska han skicka idag. Han sa att vi skulle räkna med 3-6 månaders väntetid. Känns som åratal... han sa att de på gyn ska kalla mig för spolning. Borde man inte ringa o boka in sånt själv?...

• LillaAw
    Jooosen skrev 2018-06-12 16:43:50 följande:

Ny regel enligt gyn för KS Huddinge. Man måste spola äggledarna innaan ivf. Oavsett om d visar stop eller inte. Vår gyn nekade ju oss detta så könns bra att få göra d trots allt. Remissen ska han skicka idag. Han sa att vi skulle räkna med 3-6 månaders väntetid. Känns som åratal... han sa att de på gyn ska kalla mig för spolning. Borde man inte ringa o boka in sånt själv?...

Vad bra att de skickar remissen! Jag googlade "Reproduktionsmedicin Karolinska Huddinge" och fick upp nummer med kontakt angående frågor om remiss. Ringde dem typ varje dag och frågade om min remiss kommit och den kom aldrig fram så den va "borta med posten". Sophiahemmet fick då skicka en ny och jag kontaktade dem. Allt kan typ gå fel om man låter vården styra. Sån kris som det är idag med personal etc som inte vet så bestämde jag mig för att ha egen koll. Tur det.

Vi fick bekräftelse på remissen inom 2 veckor sen så det gick snabbt. Ett brev hem där de bad oss välja ivf-klinik från en lista med typ 5 kliniker i Stockholm. Vi valde då Uppsala för att få en tid inom vårdgarantin då du har rätt att få vård inom 90 dagar enligt lag.

Lycka till!
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-06-12 17:14:46 följande:

Vad bra att de skickar remissen! Jag googlade "Reproduktionsmedicin Karolinska Huddinge" och fick upp nummer med kontakt angående frågor om remiss. Ringde dem typ varje dag och frågade om min remiss kommit och den kom aldrig fram så den va "borta med posten". Sophiahemmet fick då skicka en ny och jag kontaktade dem. Allt kan typ gå fel om man låter vården styra. Sån kris som det är idag med personal etc som inte vet så bestämde jag mig för att ha egen koll. Tur det.

Vi fick bekräftelse på remissen inom 2 veckor sen så det gick snabbt. Ett brev hem där de bad oss välja ivf-klinik från en lista med typ 5 kliniker i Stockholm. Vi valde då Uppsala för att få en tid inom vårdgarantin då du har rätt att få vård inom 90 dagar enligt lag.

Lycka till!

Okej tack så jättemkt för ditt svar!! Så hör man inget på en månad så borde man kolla om remissen kommit in kanske... hoppas ni kan slappna av i sommar trots allt !
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-06-12 16:43:50 följande:

Jag har ju inte heller fått spola och våran läkare ville remittera redan andra besöket.. Suck alltså!
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Jooosen
    Lillatjejen1992 skrev 2018-06-12 18:59:19 följande:

Jag har ju inte heller fått spola och våran läkare ville remittera redan andra besöket.. Suck alltså!

Juste minns att du inte fick d... remittera till ivf? Alltså vi har endast varit på ett enda besök hos honom.. vilket oxå känns så oseriöst. Men kanske är vanligt... :/
  • Långväntanefterdig

Sista sprutan orgalutran och gonal f taget nu.. imorgon tar jag ovitrellen och sen äggplock på fredag... är jättenervös inför äggplock.. man läser både skräckupplevelser och andra som knappt kände nått alls... hoppas jag tillhör sista kategorin..

Hoppas på att sambon kan leverera bra simmare till mina ägg och att vi får ett bra resultat. Det är verkligen mycket som händer nu och mycket att vänta på. Och det enda man kan göra är att hålla tummarna.

Lycka till allihopa. Jag hoppas att vi alla får det efterlängtade plusset snart!!!!

Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år