• Stolt Farsa

Jimmie Åkessons flyktingpolitik

De flesta av oss som följer partiledardebatterna vet hur det brukar låta från Jimmie Åkesson. Han tycker att vi borde satsa mer pengar på att hjälpa flyktingar i ?närområdet?, d.v.s. skänka mer pengar och resurser till alla de som bor i flyktinglägren i Libanon och Jordanien snarare än att ta emot fler flyktingar till Sverige.

Det kan låta humant fast enligt mig är det bara halva sanningen. Kriget i Syrien är inne på sitt sjunde år. Ingen vet när kriget kommer att ta slut. Det kanske tar sju år till, kanske tio år eller så tar det aldrig slut inom vår livstid. Även om flyktingarna behöver mat, tak över huvudet, rent vatten, etc finns det knappast någon framtid i flyktinglägren. Skall de bo i flyktinglägren tills de dör, ifall kriget inte tar slut? Nej då tycker jag att det är bättre att de söker sig till Europa, Canada, USA eller ett annat land där de åtminstone har en framtid och kan leva ett värdigt liv. Jag är så less på att så många länder i Europa inte tar sitt ansvar. Polen exempelvis, ett land på ca 40 miljoner invånare har knappt tagit emot några flyktingar från Syrien. Om alla tog sitt ansvar skulle den här frågan vara betydligt mindre problematisk än vad den är idag.

Rösta på SD om du vill. Jag tänker inte göra det. Respektera varandras åsikter.

Klart slut
  • Svar på tråden Jimmie Åkessons flyktingpolitik
  • Anonym (Arabien)
    KillBill skrev 2018-01-14 13:05:31 följande:

Ja det förstås men att fred på jorden är en utopi inser nog alla vuxna människor.

Sant.

Fast av det följer ju att det aldrig någonsin kommer gå att lösa världsproblemen genom att flytta människor på flykt från ett land till ett annat. Det går inte att lösa en flyktingkris genom att flytt runt tiotals miljoner människor.

Det är väl en utopi som de flesta vuxna människor också borde inse kan man tycka...
  • Nimzay
    Kjerstin35 skrev 2018-01-12 21:45:53 följande:

SD borde förbjudas, det är ren rasism. Sjukt.

Massinvandring borde förbjudas.
  • KillBill
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-14 13:23:39 följande:
    Sant.

Fast av det följer ju att det aldrig någonsin kommer gå att lösa världsproblemen genom att flytta människor på flykt från ett land till ett annat. Det går inte att lösa en flyktingkris genom att flytt runt tiotals miljoner människor.

Det är väl en utopi som de flesta vuxna människor också borde inse kan man tycka...

En person som ansöker om asyl i ett EU-land har rätt att få en prövning av sin asylansökan. Om EUs medlemsstater hade fördelat de flyktingar som sökt asyl i Europa de senaste åren proportionellt utifrån ländernas befolkning så hade det inte varit särskilt utmanande för något land. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Arabien)
    KillBill skrev 2018-01-14 13:47:56 följande:

En person som ansöker om asyl i ett EU-land har rätt att få en prövning av sin asylansökan. Om EUs medlemsstater hade fördelat de flyktingar som sökt asyl i Europa de senaste åren proportionellt utifrån ländernas befolkning så hade det inte varit särskilt utmanande för något land. 

Fast det har inte med saken att göra alls. Nu pratade vi om utopier.

Du skrev att det är en utopi att tänka sig att folk någonsin kommer sluta kriga, förfölja och tortera, vilket jag höll med om, och av det följer att det aldrig kommer gå att lösa problemen genom att ta emot folk på flykt.

Sedan är ditt påstående som sådant är falskt. Flyktingmottagande är alltid skadligt för ett land. Att vissa EU-länder värnar om sina medborgares säkerhet är fullt förståeligt. I Sverige får vi istället leva med att man kan bli skjuten i huvudet när man går till lokala pizzerian, mejas ned av en lastbil eller sprängas av en granat på väg till affären.
  • Nimzay
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-14 13:58:11 följande:

Du skrev att det är en utopi att tänka sig att folk någonsin kommer sluta kriga, förfölja och tortera, vilket jag höll med om, och av det följer att det aldrig kommer gå att lösa problemen genom att ta emot folk på flykt.

Sedan är ditt påstående som sådant är falskt. Flyktingmottagande är alltid skadligt för ett land. Att vissa EU-länder värnar om sina medborgares säkerhet är fullt förståeligt. I Sverige får vi istället leva med att man kan bli skjuten i huvudet när man går till lokala pizzerian, mejas ned av en lastbil eller sprängas av en granat på väg till affären.
  • KillBill
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-14 13:58:11 följande:

Migration är inte alls alltid skadligt för ett land. Se bara på USA där hela det amerikanska samhället är byggt på migration. Sedan är det svenska (och europeiska) flyktingmottagandet kopplat till vår humanistiska människosyn och inte primärt för att det skulle vara förmånligt för landet eller Europa. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • väskkerstin
    Stolt Farsa skrev 2018-01-13 22:10:37 följande:
    Vaddå. Så barnen skall gå i skola i Sverige, familjen skall lära sig svenska och arbeta och sedan skickas tillbaka till ett sönderbombat Syrien när de har gjort sig hemmastadda i Sverige och börjat ett nytt liv. Helt orimligt.
    Nej där har du helt fel de skall skickas hem med omedelbar verkan
    butikschefen
  • Anonym (Arabien)
    KillBill skrev 2018-01-14 14:17:55 följande:

Migration är inte alls alltid skadligt för ett land. Se bara på USA där hela det amerikanska samhället är byggt på migration. Sedan är det svenska (och europeiska) flyktingmottagandet kopplat till vår humanistiska människosyn och inte primärt för att det skulle vara förmånligt för landet eller Europa. 

USA bygger på migration, men vad hände med Amerikas ursprungsfolk när de vita kolonisatörerna kom? Tiotals miljoner dog i krig, massmord, sjukdomar och svält när deras mark togs ifrån dem.

Så jag skulle nog vilja hävda att migration alltid är skadligt.

Ja, den är kopplad till en diffus övertygelse om att det är bra för dem som kommer, oavsett vad det kostar för oss som land. Jag undrar hur många tusen svenska kvinnor som nu blivit våldtagna i den där humanistiska människosynens namn.
  • Stolt Farsa
    väskkerstin skrev 2018-01-14 14:44:24 följande:

Nej där har du helt fel de skall skickas hem med omedelbar verkan

Varför. Kriget är ju inte slut.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Arabien) skrev 2018-01-14 15:22:02 följande:

USA bygger på migration, men vad hände med Amerikas ursprungsfolk när de vita kolonisatörerna kom? Tiotals miljoner dog i krig, massmord, sjukdomar och svält när deras mark togs ifrån dem.

Så jag skulle nog vilja hävda att migration alltid är skadligt.

Ja, den är kopplad till en diffus övertygelse om att det är bra för dem som kommer, oavsett vad det kostar för oss som land. Jag undrar hur många tusen svenska kvinnor som nu blivit våldtagna i den där humanistiska människosynens namn.

Jag kan hålla med dig om att migration inte är oproblematiskt, isf hade vi knappast haft någon debatt över huvudtaget. Jag landar ändå i slutsatsen att man inte kan skicka tillbaka människor till ett land där varje dag mer eller mindre kan vara den sista och där människor inte har någon som helst framtid. Du får säga vad du vill om den ökade brottsligheten i Sverige, jag beskyller inte en hel flyende nation för det.
Svar på tråden Jimmie Åkessons flyktingpolitik