• Anonym (Anne)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 

• Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elle) skrev 2018-01-05 10:06:03 följande:

Som anonym (undrar) skriver måste arvtagarna alltid skriva på ett testamente.

Om du inte godkänt det som skrivits skulle det ha blivit rättssak och du skulle (om testamentet var rätt skrivet) ha förlorat eftersom dina morföräldrar inte undanhållit dig din laglott.

Så, nej, du har rätt i att det inte var någon skillnad i förhållande till TS i det att du och din morbror båda bar bröstarvingar, men du har fel när du hävdar att du (eller TS barn) skulle ha kunnat klandra ett testamente såsom både TS och du beskriver och få rätt.

Såklart, du har helt rätt. Jag uppfattade det som att det var ett separat dokument som EnAnonumius undertecknat, därav mina spekulationer.
  • EnAnonumius
    Ctazy skrev 2018-01-05 10:10:00 följande:
    Skillnaden är att det stod i testamentet att du skulle dela med din son. Det gör det inte i ts sambos testamente eftersom han inte vill ha det så. 
    Jasså?
    Ja du det måste det också stå i TS sambos testamente med.
    Det är ju därför Sambon SKREV ett testamente så att han kunde försöka ge 75% till sin förstfödda.
    Läser DU i TS (redan i rubriken så står det) så finns det skrivet med "Sambon testamenterar till fördel för....."
    Så JO det står nog i Sambons testamente med skall du se. 

Så du får ett försök till...  Vad är skillnaden?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2018-01-05 10:22:57 följande:

Jasså?

Det är ju därför Sambon SKREV ett testamente så att han kunde försöka ge 75% till sin förstfödda.

Läser DU i TS (redan i rubriken så står det) så finns det skrivet med "Sambon testamenterar till fördel för....."

Nu är vi flera som beskrivit reglerna för dig. Arvsrätt är ett område som engagerar många och därför finns det massor av bra information på nätet om du enkelt kan googla. TS dotter kan inte klandra testamentet om det är korrekt utformat och underskrivet, så enkelt är det. Oavsett tycker jag att man ska vara försiktig med att ge juridiska råd på ett forum om man inte är väldigt säker på sin sak, det kan väldigt lätt bli väldigt fel.
  • Ctazy
    EnAnonumius skrev 2018-01-05 10:22:57 följande:
    Jasså?

I din mormor och morfars testamente stod det "EnAnonumius ska dela lika på sin arvslott med sin son". Då är du försäkrad din laglott och din son är försäkrad en lika stor andel.

I ts sambos testamente står det "Dotter 1 ska förutom sin laglott få även resten av kvarlåtenskapen. Dotter 2 ska få sin laglott". Självklart inte med dessa formuleringar men med dessa innebörder. Skillnaden är uppenbar.
  • TeresB
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:08:48 följande:

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 

Usch, allt känns skit. 

Det bästa ni kan göra är att ta ut livförsäkring som täcker kostnaden för att lösa ut barnen. Det har vi gjort. Vid dödsfall kan jag lösa ut barnen och vi kan bo kvar utan ökade kostnader.

Kanske har bonusdotterns mamma det sämre ställt än du och din man vill kompensera?

Det bästa är nog att ni försöker att prata, be honom förklara hur han tänkt?
  • Plupp73
    Anonym (Lider med dig TS) skrev 2018-01-05 10:11:12 följande:

Om TS äger 50% av deras boende så är det självklart att hon inte ska riskera att bli av med sitt hem!

Det låter som om det inte är så att TS äger 50%....Han äger troligen mestadelen av deras tillgångar i både pengar och fastigheter. Så hotet om att hon inte skulle testamentera till hans fördel låter inte så skräckingivande....
  • Anonym (Iris)

Det där med att sitta i orubbat bo är lurigt. I princip innebär det ju att särkullbarnet enbart har rätt att kräva ut sin laglott, om det inte skriver under ett testamente som säger att TS skall sitta i ett helt orubbat bo.

Sedan har TS fri förfoganderätt över makens tillgångar, vilket de facto innebär att hon kan spendera rubbet på resor och lyx så att inte

• Anonym (Iris)
    Anonym (Iris) skrev 2018-01-05 18:33:21 följande:

Det där med att sitta i orubbat bo är lurigt. I princip innebär det ju att särkullbarnet enbart har rätt att kräva ut sin laglott, om det inte skriver under ett testamente som säger att TS skall sitta i ett helt orubbat bo.

Sedan har TS fri förfoganderätt över makens tillgångar, vilket de facto innebär att hon kan spendera rubbet på resor och lyx så att inte

...det finns 50 öre kvar att ärva för dotter nr1. Hon kan dessutom ge små gåvor på 100-tals tusen till sin egen dotter, vilket ytterligare minskar dotter 1's arv.

Maken var insiktsfull och smart som skrev testamentet efter eget huvud, och inte gick in i tanken på att låta TS sitta i orubbat bo avseende tillgångarna.....detta även om dotter 1 hade kunnat utkräva laglotten.

Orubbat bo funkar bäst då man inte har särkullbarn, men framförallt då folk har goda familjerelationer. Dvs inte här.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-04 21:42:14 följande:

Hur kommer det sig att du tror han ska dö snart?

Han kan mycket väl överleva dig.

Så hemskt att du skriver här och ojar dig över att du kanske inte får bo kvar, som om inte du skulle kunna dö långt före honom.

Om han nu skulle dö före dig, har du inga egna pengar som gör dig självständig?

Undrar också lite över om inte TS själv har haft någon egen bostad som hon sålt och därmed har tillgångar kvar ifrån... eller om hon haft en hyresrätt hö helt sonika övergett, utan någon som helst plan B elelr diskussion med blivande sambon i dåtid om hur det skulle lösa sig med boende för henne ifall de gick skilda vägar...... köns mycket märkligt att inte ha en egrn plan och reservplan innan, när man flyttar ihop med nån, utan sen börja prata om ett eventuellt arv.... då lönns det som om man missat en stor och viktig konversation redan i början när man flyttade ihop, om man gav upp sitt eget boende och på nåt naivt sätt hoppades att "det får väl lösa sig om vi går skilda vägar". En sån konversation bör man ha innan man flyttar ihop, att vad händer om det mot förmodan inte funkar. ?

Skulle aldrig flytta ihop med någon utan klara papper på vad som händer vid ev. separation/dödsfall! Och skulle aldrig ge upp mitt eget boende innan sådant var klarlagt.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-04 21:22:54 följande:

Du och ditt barn var en relation till fin partner som hans andra dotter aldrig får, han valde er framför henne livet och väljer att prioritera henne när han går bort. Ni får minnena hon får pengar. Är intd minnen och ett liv ihop mer värt?

Hahaha! Vad är minnena värt när man sitter hemlös ?

Nej. Om man vill skapa rättvisa (utan sambon) SÅ SKA MAN DELA sina tillgångar rättvist mellan sina ALLA barn.

Eller förespråkar ni filidekommiss? Den förstfödda äger allt. De andra ärver pappas fina namn
Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...