• Anonym (Anne)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 

• Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...
  • Anonym (ns)

Barnen bör få lika stora arv.
    Antar att ni har separat ekonomi och då kan han ta av sina egna pengar och ge mer till henne medan han lever.

• Anonym (Anne)
    Anonym (Elle) skrev 2018-01-04 21:26:28 följande:

Föreslå en livförsäkring på honom som du står som förmånstagare av, då kan du använda de pengarna för att köpa ut hans äldsta barn ur bostaden!

Vad gäller hans val låter det som att han vill kompensera med pengar det ert gemensamma barn får av hans tid.

Ja, det är väl det minsta han kan göra om inte testamentet skall ändras. 
  • Plupp73
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:08:48 följande:

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 

Jag tycker att du skall tänka efter ett par varv över vad hans dotter faktiskt har förlorat. Han har (av oklar anledning) valt att flytta långt bort ifrån henne och välja bort henne till förmån för er. Det är knappast hennes fel att de inte har en relation. Du säger att din dotter och du skall få mesta möjliga av arvet pga att det är er han har en relation med. 
    Låter lite småegocentriskt i mina öron. Om du för en sekund försöker att tänka dig in i din mans värld och samvete, så kanske du till slut kommer fram till att han nog känner viss ånger över vissa handlingar han gjort.
    Sedan undrar jag hur fördelningen mellan er var under mötet med advokaten? Var du väldigt drivande för att ni skulle få mesta möjliga? Var det så att han kanske inte kände att det "ni" beslutade inte för HONOM (som äger testamentet) inte blev det optimala....
    Mitt förslag här är; lyssna på honom, och hör hur han tänker och vad han känner och vill uttrycka med sitt formulerade testamente
  • Anonym (What?)

Bonusdotter? Om din sambo är biologisk pappa till barnet så är hon inte hans bonusdotter, då är hon hans dotter. Inget annat.

Jag misstänker att han resonerar som så att ert gemensamma barn får del av hans tid och pengar medan han är i livet. Pengar till kläder, mat, körkort, första bilen, nytt boende när han/hon flyttar hemifrån för att inte tala om alla födelsedagspresenter och julklappar. Det blir mycket pengar och något som hans dotter inte får från honom.

När din sambo går bort vill han därför vara rättvis och se till att hon får så mycket som möjligt, dvs maximalt 75 procent av arvet om han inte hinner få fler barn innan han dör.

• SofieJ

Ja det som känns väldigt risky med en så skev fördelning är barnens relation sinsemellan. Detta kommer aldrig bli bra. Men de umgås kanske inte som syskon?

Kanske finns andra tillgångar som inte är just pengar, som den förstfödde kan få, lite mer symboliskt?

• Anonym (Undrar)

Hur kommer det sig att du tror han ska dö snart?

Han kan mycket väl överleva dig.

Så hemskt att du skriver här och ojar dig över att du kanske inte får bo kvar, som om inte du skulle kunna dö långt före honom.

Om han nu skulle dö före dig, har du inga egna pengar som gör dig självständig?

• Anonym (Iris)

Min fråga är: vad var er grundtanke vid mötet med juristen? Hur skulle fördelningen bli enligt dig?
    Arvslott: 50%tilldelad dig?
    Laglott: 50% jämnt fördelad mellan ert barn och hans tidigare dotter?

• Anonym (Anne)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-04 21:42:14 följande:

Hur kommer det sig att du tror han ska dö snart?

Han kan mycket väl överleva dig.

Så hemskt att du skriver här och ojar dig över att du kanske inte får bo kvar, som om inte du skulle kunna dö långt före honom.

Om han nu skulle dö före dig, har du inga egna pengar som gör dig självständig?

Det är klart jag kan. Vi båda hade ju som ambition att få gjort testamente, jag likaså. Men givetvis vet vi ju att risker finns, just därför vi tänkte skriva testamente. Men nu inser jag att det till och med hade varit bättre UTAN ett. Han är 61 och jag är 39 så det är en viss ålderskillnad på oss. 
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Iris) skrev 2018-01-04 21:43:36 följande:

Min fråga är: vad var er grundtanke vid mötet med juristen? Hur skulle fördelningen bli enligt dig?

Vilket i praktiken innebär att ditt barn sekundärt skulle bli arvtagare till 75% av hans tillgångar, och hans tidigare dotter enbart skulle få 25%, dvs sin laglott. Låter ju inte girigt alls.....?!?
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Iris) skrev 2018-01-04 21:43:36 följande:

Ja precis. 50 till mig, 25 delat på två barn. 
Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...