• Anonym (Anne)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 

• Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2018-01-05 09:34:09 följande:

Ja din man kan skriva testamente om att ert gemensamma barn skall bara ha halva (sin) arvslott och den andra halvan skall gå till förmån till halvsyskonet.

Men du din dotter måste faktiskt godkänna detta.

Och säger din dotter nej (när din sambo är död) så får inte bonusen halva hennes lott.

Jag vet detta då jag var med om en liknade situation när min mormor och morfar dog. Min moder dog innan mormor och morfar dog så jag gick upp och tog min moders arvsplats och blev bröstarvinge, tillsammans med min morbror. Det stod i testamentet att min arvslott skull delas lika med min son. Jag var tvungen att skriva på ett dokument och godkänna mormor och morfars önskan. Hade jag inte skrivit på ett godkännande, så hade inte min arvslott delats lika med min son.

Så även om din sambo har skrivit testamente så skall du hålla i minnet att din dotter (ert gemensamma barn) måste godkännas, genom skriftligt att skriva på ett dokument, att hennes arvslott delas på hälften för ett ge den halvan till halvsyskonet.

Så bara för att testamente finns skrivet så går det att bestrida testamentet och/eller vägra godkänna önskan som hen har skrivit om arvslotten. Så det är inte hugget i sten bara för att det finns ett skrivet testamente.

Du måste skilja på arvslott och laglott. Arvslott delas lika på bröstarvingar efter huvudtalet = 50% till sambons respektive barn. Laglotten är hälften av arvslotten, 25% av sambons tillgångar i detta fall.

Laglotten kan inte fördelas annorlunda genom testamente. Den är varje bröstarvinge garanterad. Resterande 50% av arvet kan disponeras fritt över. Tex genom att testamentera hela till den förstfödda dottern. Den yngre dottern behöver inte godkänna detta.

Det är inte sant att man enkelt kan klandra ett korrekt skrivet testemante eller vägra godkänna fördelning av arvet så länge det rör den del av arvet som överskjuter laglotten. Vad som står skrivet om den disponibla delen av arvet är faktiskt skrivet i sten (förutsatt att testamentet är korrekt skrivet och undertecknat).
  • Anonym (Elle)

Ja din man kan skriva testamente om att ert gemensamma barn skall bara ha halva (sin) arvslott och den andra halvan skall gå till förmån till halvsyskonet.

Och säger din dotter nej (när din sambo är död) så får inte bonusen halva hennes lott.

Jag vet detta då jag var med om en liknade situation när min mormor och morfar dog. Min moder dog innan mormor och morfar dog så jag gick upp och tog min moders arvsplats och blev bröstarvinge, tillsammans med min morbror. Det stod i testamentet att min arvslott skull delas lika med min son. Jag var tvungen att skriva på ett dokument och godkänna mormor och morfars önskan. Hade jag inte skrivit på ett godkännande, så hade inte min arvslott delats lika med min son.

Så även om din sambo har skrivit testamente så skall du hålla i minnet att din dotter (ert gemensamma barn) måste godkännas, genom skriftligt att skriva på ett dokument, att hennes arvslott delas på hälften för ett ge den halvan till halvsyskonet.

Så bara för att testamente finns skrivet så går det att bestrida testamentet och/eller vägra godkänna önskan som hen har skrivit om arvslotten. Så det är inte hugget i sten bara för att det finns ett skrivet testamente.

Nej, det är olika situationer, det du beskriver och det TS talar om; Mannen har två bröstarvingar som tillsammans skall dela på arvet. 50% av hans tillgångar, dvs laglotten "måste" delas mellan de (i nuläget) två barnen medan de andra 50% av arvslotten kan testamenteras hur mannen vill (tex till ett katthem om han hade velat det) .

Så som TS beskriver det skulle hennes och mannens gemensamma få hälften av laglotten medans hans äldre dotter skulle få sin del av laglotten och dessutom skulle resterande tillgångar tillfalla henne. Testamentet är alltså (om det är rätt skrivet och bevittnat) lagligt och giltigt.
  • Anonym (Anna)

[quote=78337406][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2018-01-05 09:44:45 följande:[/quote-nick]

Du måste skilja på arvslott och laglott. Arvslott delas lika på bröstarvingar efter huvudtalet = 50% till sambons respektive barn. Laglotten är hälften av arvslotten, 25% av sambons tillgångar i detta fall.

[/

Förtydligande: Laglotten är hälften av arvslotten, 25% av sambons tillgångar PER BARN i detta fall.

• EnAnonumius
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:18:20 följande:
    Ja, jag frågade honom med något i stil 'skulle inte jag få bo i orubbat bo?' och då uttryckte han något i stil med att det viktigaste är att barnen går först och att han hade dåligt samvete gentemot sitt förstfödda barn och att hon därför skall kompenseras. Jag var ärligt talat nog helt stum och tog inte in allt i chocken. Det känns käpprätt åt helvetes fel allt detta. Hur sjutton kan man göra så? Ringde till en vän som också tyckte han var galen. Jag är nog fortfarande chockad. Detta känns inte rätt. 
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:48:10 följande:
    Ja precis. 50 till mig, 25 delat på två barn. 
    Detta med "orubbat bo" gäller ENDAST om man är GIFTA.
    Du skriver "Min sambo" i TS.. D.v.s du är inte gift.
    Din uppgift är att du ska plugga på sambolagen, det är den som gäller i ert fall.

Jag håller med din sambo.. Båda barnen SKA gå före dig.
    Så varför ska du ha 50%?  Tycker du låter som en egocentrisk girig människa.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Undrar)

Så länge Ts dotter får sin laglott, finns det inget de kan göra.

Man får alltid skriva på ett testamente.

Jag vet att pappan kan ge ena dottern 75 % och den andra 25% eftersom min farsa gorde det och jag var den som fick 25 %

Vill ts bråka om den saken har hon ingen chans. Mannen har rätten på sin sida och ts får betala både sin och sambons dotters advokater
  • EnAnonumius
    Anonym (Elle) skrev 2018-01-05 09:45:56 följande:
    Nej, det är olika situationer, det du beskriver och det TS talar om; Mannen har två bröstarvingar som tillsammans skall dela på arvet. 50% av hans tillgångar, dvs laglotten "måste" delas mellan de (i nuläget) två barnen medan de andra 50% av arvslotten kan testamenteras hur mannen vill (tex till ett katthem om han hade velat det) .
    Så som TS beskriver det skulle hennes och mannens gemensamma få hälften av laglotten medans hans äldre dotter skulle få sin del av laglotten och dessutom skulle resterande tillgångar tillfalla henne. Testamentet är alltså (om det är rätt skrivet och bevittnat) lagligt och giltigt.
    Jasså på vilken sätt är det skillnad? Berätta?

Min mormor och morfar hade också två bröstarvingar; Jag och min morbror.  Jag blev automatiskt bröstarvinge till min mormor och morfar när min mamma dog.
    Så vad är skillnaden?

Två bröstarvingar (till min mormor/morfar) vs två bröstarvingar (till TS sambo)?
    Du sitter ju och beskriver EXAKT samma som jag skrev om hur det var i mitt fall när mormor/morfar dog.
    Det ENDA som skiljer är att det fanns ingen önskan om att min morbror skulle få min halva utan det var min son i stället, som det fanns önskan om att skulle få hälften. I övrigt så är det faktiskt identiskt. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anna)
    EnAnonumius skrev 2018-01-05 09:56:30 följande:

Min mormor och morfar hade också två bröstarvingar; Jag och min morbror.  Jag blev automatiskt bröstarvinge till min mormor och morfar när min mamma dog.

Så vad är skillnaden?

Två bröstarvingar (till min mormor/morfar) vs två bröstarvingar (till TS sambo)?

Du sitter ju och beskriver EXAKT samma som jag skrev om hur det var i mitt fall när mormor/morfar dog.

Det ENDA som skiljer är att det fanns ingen önskan om att min morbror skulle få min halva utan det var min son i stället, som det fanns önskan om att skulle få hälften. I övrigt så är det faktiskt identiskt. 

Jag kan inte säga exakt varför du behövde skriva på något godkännande om det var på det sättet du beskriver, alltså att du och din son fick dela lika på din arvslott. En gissning kan vara att testamentet inte var korrekt utformat på något sätt och att bouppdelaren ville försäkra sig om att du frivilligt ville avstå från halva arvslotten till förmån för din son (och därmed ära dina morföräldrars önskan) och inte komma och klandra testamentet i efterhand.
  • Anonym (Elle)

Så vad är skillnaden?

Som anonym (undrar) skriver måste arvtagarna alltid skriva på ett testamente.

Om du inte godkänt det som skrivits skulle det ha blivit rättssak och du skulle (om testamentet var rätt skrivet) ha förlorat eftersom dina morföräldrar inte undanhållit dig din laglott.

Så, nej, du har rätt i att det inte var någon skillnad i förhållande till TS i det att du och din morbror båda bar bröstarvingar, men du har fel när du hävdar att du (eller TS barn) skulle ha kunnat klandra ett testamente såsom både TS och du beskriver och få rätt.
  • Ctazy

Så vad är skillnaden?

Skillnaden är att det stod i testamentet att du skulle dela med din son. Det gör det inte i ts sambos testamente eftersom han inte vill ha det så. 
  • Anonym (Lider med dig TS)

Om TS äger 50% av deras boende så är det självklart att hon inte ska riskera att bli av med sitt hem!

Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...