• Anonym (Anne)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 

• Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...
  • KaptenOhoy

Vore det helt orimligt att dottern istället får 50%, så får du och din dotter 25% var? På så vis får ju din dotter 50% av beloppet indirekt. Kan hålla med om att 75/25 är en väldigt skev fördelning.

• Anonym (Men va)
    KaptenOhoy skrev 2018-01-05 07:42:52 följande:

Vore det helt orimligt att dottern istället får 50%, så får du och din dotter 25% var? På så vis får ju din dotter 50% av beloppet indirekt. Kan hålla med om att 75/25 är en väldigt skev fördelning.

Det han har valt är den mest naturliga delningen. Ts äger 50 % och han 50%. Om han dör får hans barn sedan tidigare 75% av hans andel. Ts har då 50+25% kvar. När hon dör ärver deras gemensamma det som är kvar. Hur kan det vara orättvist mot Ts och det gemensamma barnet?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Men va) skrev 2018-01-05 08:38:31 följande:

Det han har valt är den mest naturliga delningen. Ts äger 50 % och han 50%. Om han dör får hans barn sedan tidigare 75% av hans andel. Ts har då 50+25% kvar. När hon dör ärver deras gemensamma det som är kvar. Hur kan det vara orättvist mot Ts och det gemensamma barnet?

Håller med, men det bygger ju på att TS äger 50% av hushållets tillgångar. Om hans andel är större blir ju också hans förstfödda dotters andel större.
  • KaptenOhoy
    Anonym (Men va) skrev 2018-01-05 08:38:31 följande:

Om TS sambo ger bort tre fjärdedelar av sin del (50%) så blir det väl 50+12,5% kvar till det gemensamma barnet? Nu vet vi ju inte om TS sambos ex har skaffat fler barn, men "bonusdottern" kommer ju alltså få motsvarande 37,5% av TS och sambons tillgångar, samt en okänd del av sambons ex.

Vad TS och sambons ex ger till sina barn är ju egentligen irrelevant, det är ju vad TS sambo ger till var och en av sina barn (direkt eller indirekt) som är intressant, och där är 75/25 en skev fördelning.
  • Plupp73
    Anonym (Anna) skrev 2018-01-05 08:43:22 följande:

Håller med, men det bygger ju på att TS äger 50% av hushållets tillgångar. Om hans andel är större blir ju också hans förstfödda dotters andel större.

Om han inte är helt ur spår har han skrivit äktenskapsförord (är de gifta?), eller så är det helt enkelt så att hon flyttat in i hans enskilda egendom, och att de lever helt på hans inkomst.

För mig låter det väldigt mycket som att TS varit så drivande i skrivandet och diskussionen runt testamentet att maken dragit öronen åt sig och börjat se att hans första dotter blir extremt missgynnad.

Dessutom, som någon påpekade, kan TS göra av med arvet om hon sitter i orubbat bo. Hon kan även under åren ge enskilda "gåvor" av summor till den egna dottern, vilket skulle stämma väldigt väl överens med hennes djupt egocentrerade resonemang.

Det finns en marginellt äldre tråd här skriven av en förtvivlad rik man som testamenterade precis som TS make, och som upptäckte att hans unga nya var en girig och självisk lycksökerska.
  • Anonym (Anna)
    Plupp73 skrev 2018-01-05 09:07:53 följande:

Om han inte är helt ur spår har han skrivit äktenskapsförord (är de gifta?), eller så är det helt enkelt så att hon flyttat in i hans enskilda egendom, och att de lever helt på hans inkomst.

Jag utgår från att de inte är gifta iom att TS skriver ?sambo? i trådstarten och då andra regler om makas arvsrätt skulle gälla om de varit gifta.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:08:48 följande:
    Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 
    Ja din man kan skriva testamente om att ert gemensamma barn skall bara ha halva (sin) arvslott och den andra halvan skall gå till förmån till halvsyskonet.
    Men du din dotter måste faktiskt godkänna detta.
    Och säger din dotter nej (när din sambo är död) så får inte bonusen halva hennes lott.

Jag vet detta då jag var med om en liknade situation när min mormor och morfar dog. Min moder dog innan mormor och morfar dog så jag gick upp och tog min moders arvsplats och blev bröstarvinge, tillsammans med min morbror. Det stod i testamentet att min arvslott skull delas lika med min son. Jag var tvungen att skriva på ett dokument och godkänna mormor och morfars önskan. Hade jag inte skrivit på ett godkännande, så hade inte min arvslott delats lika med min son.

Så även om din sambo har skrivit testamente så skall du hålla i minnet att din dotter (ert gemensamma barn) måste godkännas, genom skriftligt att skriva på ett dokument, att hennes arvslott delas på hälften för ett ge den halvan till halvsyskonet.

Så bara för att testamente finns skrivet så går det att bestrida testamentet och/eller vägra godkänna önskan som hen har skrivit om arvslotten. Så det är inte hugget i sten bara för att det finns ett skrivet testamente.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anna)

Kanske lite OT, men kan tillägga att konceptet ?orubbat bo? inte finns längre, det användes ofta förr innan makar fick arvsrätt före gemensamma bröstarvingar. Det ändrades dock när Ärvdabalken ändrades på 80-talet. Numera undviker många jurister uttrycket då det blir lite missvisande, man gör ju de facto en bodelning när ena maken går bort.

Ett alternativt koncept som ibland används är att särkullbarnen frivilligt avstår från sin laglott och låter förälderns nya partner få hela arvet för att exempelvis kunna bo kvar i den gemensamma bostaden. Särkullbarnen får då istället rätt till sk. efterarv efter den nya partnern när denna gått bort. En nackdel kan vara att egendomen överlåts till den nya partnern med fri förfoganderätt, vilket ger partnern rätt att spendera pengarna om denne vill. I situationer som TS fall med stor åldersskillnad finns ju möjlighet att TS lever många år efter sambons död och hon ka då ?leva upp? pengarna så att ingenting finns kvar att dela ut till särkullbarnet. Dessutom krävs att TS och hennes sambo gifter sig.

• EnAnonumius
    Plupp73 skrev 2018-01-05 09:07:53 följande:

För mig låter det väldigt mycket som att TS varit så drivande i skrivandet och diskussionen runt testamentet att maken dragit öronen åt sig och börjat se att hans första dotter blir extremt missgynnad.

Dessutom, som någon påpekade, kan TS göra av med arvet om hon sitter i orubbat bo. Hon kan även under åren ge enskilda "gåvor" av summor till den egna dottern, vilket skulle stämma väldigt väl överens med hennes djupt egocentrerade resonemang.

Det finns en marginellt äldre tråd här skriven av en förtvivlad rik man som testamenterade precis som TS make, och som upptäckte att hans unga nya var en girig och självisk lycksökerska.
    Läser du TS så ser du att de inte är gifta.
    TS skriver "Min sambo". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ctazy

Din sambo litar helt enkelt inte på att du skulle bry dig om hans äldsta dotter ifall han dog. Baserat på intrycket du ger i tråden så förstår jag honom. Dessutom är det väl rimligt att kompensera ekonomiskt när man har övergivit sitt eget barn. Ditt barn får ta del av såväl din sambos tid och omsorg som hans pengar under tiden han lever. 

Är du orolig för att inte kunna bo kvar, så diskutera det med honom. Just det. Hans övriga tillgångar bör han bestämma över själv.

Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...