• Anonym (Anne)

Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...

Jag kan nog låta aningen bitter... Men, behöver ventilera och få höra opartiska åsikter. 

Min sambo har en dotter sedan tidigare. Hon bor med sin mamma i annan stad och de ses ganska sällan. På grund av att han bor med mig och våra gemensamma barn tvärs över landet så ses ju givetvis inte de ofta. Därför har hans dåliga samvete fått honom att testamentera till fördel för dottern. Vi har träffat en familjevän i veckan som är jurist och skulle hjälpa oss så att jag skulle kunna bo kvar i orubbat bo. Istället väljer min man sambo att vårt gemensamma barn ska få hälften av arvslotten, alltså laglotten och hans förstfödda dotter ska få 75%. 

Det här känns inte rätt någonstans och jag har inte nämnt det till honom men känner inombords att jag kokar. Inte bara att han inte ger mig någon, som är hans livspartner, utan också för att vårt barn inte ens får hälften. Dessutom är det ju henne han HAR en relation med och jag undrar hur sjutton han tänker här? Det här var inte alls det vi kom överens om. Jag skulle få hälften och vårt barn skulle få så stor del som möjligt så vi kunnat bo kvar i huset. Hans dotter hade ju inte gått arvslös för guds skull.

Sitter nu här och ser över mejlet från vår jurist och känner att jag absolut inte längre är sugen på att testamentera något till min sambo. Såklart. Jag får ju inget av honom. 
    Usch, allt känns skit. 

• Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:48:10 följande:
    Ja precis. 50 till mig, 25 delat på två barn. 
    Alltså 50/2= 25 till vardera menar jag, 
  • Anonym (What?)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-04 21:42:14 följande:

Hur kommer det sig att du tror han ska dö snart?

Han kan mycket väl överleva dig.

Så hemskt att du skriver här och ojar dig över att du kanske inte får bo kvar, som om inte du skulle kunna dö långt före honom.

Om han nu skulle dö före dig, har du inga egna pengar som gör dig självständig?

Jag spekulerar lite nu:

Jag misstänker att TS varit "den andra kvinnan" i en otrohetsaffär. Hennes sambo låg med henne när han fortfarande var med sitt ex, hon blev gravid och han lämnade sin förra för den nya kvinnan.

TS lockades av sambons pengar eftersom hon själv inte har någon inkomst att skryta med. Han har kanske ett välbetalt jobb och de kan bo i ett fint hus tack vare det. Han är betydligt äldre än henne och hon har hela tiden trott att hon ska få ärva alla hans pengar den dag han dör.

Men nu har det sakta men säkert börjat gå upp för henne att hon som sambo inte har någon arvsrätt alls och att deras gemensamma barn bara har laglig rätt till en fjärdedel av arvet. Resten kan han testamentera bort precis hur han vill.

Surt sa räven...
  • Anonym (What?)
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:46:53 följande:
    Det är klart jag kan. Vi båda hade ju som ambition att få gjort testamente, jag likaså. Men givetvis vet vi ju att risker finns, just därför vi tänkte skriva testamente. Men nu inser jag att det till och med hade varit bättre UTAN ett. Han är 61 och jag är 39 så det är en viss ålderskillnad på oss. 
    Jag börjar känna att jag har rätt...
  • Anonym (***))
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-04 21:42:14 följande:

Hur kommer det sig att du tror han ska dö snart?

Han kan mycket väl överleva dig.

Så hemskt att du skriver här och ojar dig över att du kanske inte får bo kvar, som om inte du skulle kunna dö långt före honom.

Om han nu skulle dö före dig, har du inga egna pengar som gör dig självständig?

Varför tror du att man bara skriver testamente precis innan man dör? 

Självklart fixar man sådant här i god tid, om olyckan skulle vara framme.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (What?) skrev 2018-01-04 21:49:38 följande:
    Jag börjar känna att jag har rätt...
    EXAKT så tänkte jag också! Måste vara intressant för mannen att nu upptäcka ny sidor hos sin unga hustru. Mindre attraktiva sidor i mina ögon....
    Fy 17!!!
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Anne) skrev 2018-01-04 21:48:34 följande:
    Alltså 50/2= 25 till vardera menar jag, 
    Alltså, du är ju helt otroligt egocentrisk! Du ville alltså få honom att indirekt ge ert barn 75% och det andra barnet 25%. Som du sa om de 25% du trodde att din bonusdotter skulle få "hon blir ju inte arvlös för Guds skull". Du kan nu tillämpa det tänkandet på din egen dotter istället.....
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (***)) skrev 2018-01-04 21:52:25 följande:

Varför tror du att man bara skriver testamente precis innan man dör? 

Självklart fixar man sådant här i god tid, om olyckan skulle vara framme.

Det fattar jag naturligtvis. Ts är väldigt upprörd och förbannad på grund av testamentet och vill inte alls behöva flytta om han dör.

Varför måla fan på väggen när han tydligen är frisk.

Hon borde tänka på hjärtat och inte hänga upp sig på något som kanske inte händer.

Han kan leva många år till och hon kan dö i morgon.

Nu vet hon vad som gäller och kan börja spara så hon kan köpa ut särkullbarnet.
  • Phalaenopsis

Det är ju lätt att betala sig ifrån sitt dåliga samvete när det inte är han som kommer att bli hemlös som ensamstående förälder!
    Ville han verkligen göra det bra för alla inblandade hade han ursprungligen testamenterat över så mycket det bara går till TS, och sedan erbjudit sin dotter en betydligt större del av kakan mot att hon väntar tills hans nya fru också dött.

• Anonym (Lider med dig TS)
    Phalaenopsis skrev 2018-01-05 02:00:53 följande:

Det är ju lätt att betala sig ifrån sitt dåliga samvete när det inte är han som kommer att bli hemlös som ensamstående förälder!

Ville han verkligen göra det bra för alla inblandade hade han ursprungligen testamenterat över så mycket det bara går till TS, och sedan erbjudit sin dotter en betydligt större del av kakan mot att hon väntar tills hans nya fru också dött.

• Anonym (Undrar)
    Phalaenopsis skrev 2018-01-05 02:00:53 följande:

Det skulle ju även betyda att dottern blev utan om Ts gjort slut på de pengarna eftersom hon inte verkar hysa några känslor för sambons dotter.
Svar på tråden Min sambo testamenterar till fördel för bonusdotter...