Inlägg från: Anonym (Olivträd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Anonym (argos) skrev 2018-01-04 15:57:24 följande:

Du ska veta att det är gamla styvbarn som hackar. Dom som upplever att deras förälders nya partner är den som förstörde allt. Allt var så bra innan hen dök upp och inget längre var som förut. En del växer upp och inser att deras uppväxt var mer komplex än de kunde inse just då. Andra lever kvar i sina roller som barn och fortsätter kriga mot den de tror var roten till allt ont. Som i flera sagor är den elaka styvmodern. En enkel förklaring om man nöjer sig med att världen är svart och vit, befolkad av goda och onda och utkomsten av sagan inte har med vad du bidrar med, bara vem du är.

Så sant som det var sagt, det var bra förklaring tycker jag och det gav mig ett ljus om varför man letar upp dylika ämnen bara för att man "brinner för det och man är nyfiken". Så sant som det var sagt. Du förklarar faktiskt väldigt bra det där med roten till allt ont, men mycket tragiskt att man inte sökt hjälp för det utan man slänger sin narcissism i bakhuvudet på främlingar och förväntar sig att de ska vända sig om och heja. Det de vill är att man ska falla hejdlöst och slå huvudet i trottoaren så de kan hotas med om man inte skriver under skilsmässan med mesproppen nu i detta nu så kommer dom med bilen och kör över dig . Skyll dig själv häxa! Och dina barn förtjänar att vi gör det här mot dig för dom tog någon annans pappa! Ungefär så
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (JD) skrev 2018-01-04 17:11:22 följande:

Fast TS skriver ju själv att hon har uppfostrat flickan, då har hon ju haft en föräldraroll också, annars hade jag hållit med dig. Kolla inlägg #92, där skriver TS:

"Min roll i det hela är att jag faktiskt brytt mig för mycket, uppfostrat henne för mycket, hon har inte gillat mitt sätt att uppfostra; rak och bestämd, men rättvis."

Jepp jag har ju det :-/ och det som gör mest ont av allt.. Jätte ledsamt faktiskt.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Vrjkln) skrev 2018-01-04 17:28:34 följande:

Dottern och ts blir nog svårt eftersom ts inte vill ha med dottern att göra mer utan hellre flyttar än försöker få till en bra relation med flickan.

Pappan och dotterns förhållande kanske fortfarande kan räddas dock, får man hoppas för bägges skull.

Fast jag har försökt, i många år. Så vet vad du pratar om innan du antar och tycker till.
  • Anonym (Olivträd)
    K grrl skrev 2018-01-04 17:20:38 följande:

Det var ju också en väldig förenkling... Faktum är att jag beskyller min pappa, för att han var (och är) så inihelvete flat, kan inte påstå att det var bra innan heller. Men lika lite som det är bara styvförälderns fel, är det barnets fel, och därtill är det också så att ett barn är ett barn och kan inte förväntas agera som en vuxen.

Barn är avundsjuka. Det är barn i kärnfamiljer också och det hör till den mentala utvecklingen. På samma sätt är tonåringar som regel egoister som tror att de kan och vet bäst och de är känslomässigt omogna men tror sig vara mogna. Det hör också till, och det måste man förhålla sig till som förälder. Fyraåringar är jävligt jobbiga i sin självständighet, liksom när de blir lite äldre och ska frigöra sig ännu mer. Som biologisk förälder har man (som regel) fördragsamhet med det. Min erfarenhet är att styvföräldrar har svårt att hantera sådant, utan säger att precis allt handlar om att barnet är bortskämda snorungar som inte uppfostras hos motstående partner. Och det i sin tur gör att de inte behandlar barnen på ett vettigt sätt.

Säger jag att allt ligger på styvföräldern? Nej, är det jobbigt så är det antagligen det. Säger jag att allt ligger på barnet? Nej, mår barnet dåligt är det antagligen så också. Men ja, jag tycker att TS har en beklaglig inställning till sin partners dotter som antagligen innebär att barnet reagerar, och hon slår dessutom ifrån sig sitt ansvar totalt.

I det här fallet skulle det antagligen behövas samarbetssamtal, mellan pappa och dottern enskilt, liksom mellan dottern och TS. Familjerådgivning är inte bara till för vuxna par.

Som jag skrev tidigare, du är bara avundsjuk och finner ditt eget liv så ointressant att en främlings liv bakom en skärm blir hela din värld och jätte super spännande. Men som sagt, jag lever livet och verkligheten under tiden, så fortsätter du att söka terapi här på fl, för nån sorts barndoms trauma från nån enligt DIG flat pappa. Det ger visst barndoms trauma har jag förstått, från pappor som inte helt slukar sig i sina barn och ber 4 ggr om dagen vid biologiska mammors fötter. Tydligen nåt dylikt trauma. Är det att terapin är dyr? Eller att du har svårt att ta dig? Det finns ju doktor i app, ett förslag. På nåt vis, gör samhället och dig själv en tjänst sök upp någon att prata med om din barndom, för det är inte vidare sunt eller tjusigt att mobba vuxna människor på forum. Deal with it. Så dealar jag med min skit. Jag är fortfarande kapabel att torka mig, sist jag försökte.

Nu ger jag upp, hysteriskt avundsjuka människor (nej inte bara barn tydligen) är inte min grej att hantera.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Henrik) skrev 2018-01-04 20:22:13 följande:

Måste bara uttrycka min beundran för dig som inte låter dig dras ner i TS mobbarträsk!

Haha och du kallar ert för vadå? du försöker släta över precis vad ni själva gör, för ni vet att ni bara har ett enda syfte här och det är inte för min skull. Men medan du snackar skit bakom min rygg, glöm inte beundra utsikten och ett innerligt råd, jobba med din avundsjuka. Jag har familj och det gör dig avundsjuk. My final word to u, allt annat du säger eller svarar är bara rent skitsnack. Glöm inte bort ditt eget liv
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2018-01-04 21:06:34 följande:

Alltså, jag stod på din sida från början med nu börjar man ju undra... exakt vad menar du att det finns att vara avundsjuk på?

Du kan undra på.. Men människor som medvetet letar upp trådar där dom har stort agg för ämnet och letar upp ts minsta fel, precis alla fel, och inget intresse har i vad man faktiskt säger, är inget annat än avundsjuka och det står jag fast vid. Dessa människor har inget annat än hittat fel under hela deras, inte så vänliga, vistelse här. Så helt upp till dig och alla andra vad ni ska undra över och kritisera om. Precis som det är för mig att inte tolerera massa hatande avundsjuka mobbare.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2018-01-04 21:58:23 följande:

Avundsjuka på VAD?

En icke fungerande styvfamilj???

Det är då rakt inget att avundas.

Vi är en fullt fungerande familj minus henne.

Avundsjuka människor gör allt för att få andra att bli lika bittra som dom själva, istället för att faktiskt komma med konstruktiva råd och då blir det bara spott och hat av alltihop ett stort brinnande intresse för att sprida bitterhet. Inte direkt så man blir mindre bitter? En ICKE AVUNDSJUK människa klankar inte ner på andra. Så på nåt sätt är det avundsjuka, men det får ni fortsätta fundera på som ni säger . Alla är ju fruktansvärt snabba med att veta allt om mig, så när korten blir omvända är det inte lika roligt längre. Då helt plötsligt har man attityder. För folk tål inte att det faktiskt finns bra styvmammor som VILL VARA DELAKTIGA de kan inte acceptera det och letar därför ALLA MÖJLIGA PÅHITTADE FEL de kan hitta. Det hör inte hit vad självaste ts säger, de är ute efter fel och DET säger allt om att man är avundsjuka!

Att leta fel på mig betyder att du är avundsjuk och jag har ett mer spännande liv än dig, att du pratar skit bakom min rygg betyder att jag ligger steget före dig. Helt klart.
  • Anonym (Olivträd)
    Eliinlee skrev 2018-01-05 10:21:25 följande:

Varför köpte ni inte julklappar till henne från början???

Om du läst hela tråden? Så hade du läst att vi gjorde det, så det har aldrig varit ett bekymmer om julklappar.
  • Anonym (Olivträd)
    Eliinlee skrev 2018-01-05 20:47:49 följande:

Har endast läst inlägget men inte kommentarerna. Du skrev ju i slutet att det var problem?

Nej inte alls inte med julklappar, då får du visa mig var jag skrev det (citera inlägg) eller läsa om på nytt. Tyvärr hur mycket alla än tror sig veta om mig hela tiden, så kan man inte ändra historia, hur mycket du än går på om detta så köpte vi julklappar från början. Då vet du.
  • Anonym (Olivträd)

Helt plötsligt inte kom hem till systerns födelsedag.. Där fick jag bevisat.

• Anonym (Olivträd)
    Pope Joan II skrev 2018-01-10 15:09:37 följande:

Ni köpte? Du skrev att pappan hade köpt. 

Vi, jag, du.. Samma sak i ett äktenskap. Jag och han är ETT VI. Nåt konstigt med det?

"Men han hade faktiskt redan köpt julklappar ändå till henne, så det var ju tur det!"Vad? Att hon är en usel människa? Ja, det måste ju verkligen ha förvånat dig så gott som du är villig att tro, tycka och tänka om henne. 

Ja men precis.
  • Anonym (Olivträd)
    Pope Joan II skrev 2018-01-10 15:09:37 följande:

Ni köpte? Du skrev att pappan hade köpt. 

"Men han hade faktiskt redan köpt julklappar ändå till henne, så det var ju tur det!"Vad? Att hon är en usel människa? Ja, det måste ju verkligen ha förvånat dig så gott som du är villig att tro, tycka och tänka om henne. 

Jag, vi, du..
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2018-01-10 18:24:37 följande:

Vågar nästan slå vad om att det är ts dotter som fyllde år, alltså halvsystern.

Det är ingen ursäkt på något vis men hade det varit helsystern så gissar jag att hon dykt upp.

Har jag fel ts?

Fel och rätt. Halvsystern, även min dotter.
  • Anonym (Olivträd)
    Ess skrev 2018-01-10 18:16:33 följande:

Antagligen att hon bara kom på julen för egen vinning och inte för att hon ville ta upp kontakten.

Exakt.. Jättetråkigt, men samtidigt gör det mig så arg ????
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2018-01-10 19:18:07 följande:

Ja, då har hon ju verkligen markerat. Väldigt tråkigt.

Ja känns som så. Väldigt tråkigt..
  • Anonym (Olivträd)
    Ess skrev 2018-01-10 19:21:08 följande:

Jo det förstår jag, men försök släppa det.

Hur liksom? :-/ det berör mig så djupt och varför egentligen??? Men visst absolut, jag måste försöka..
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Henrik) skrev 2018-01-10 19:16:47 följande:

Barnet som hon uttryckt att hon inte tycker om?

Varför är du i så fall förvånad? Om det är sin pappa hon är intresserad av att ha kontakt med så är väl firandet av hennes halvsyskon inte prioriterat för henne.

Nä exakt det är min poäng, men varför var helt plötsligt jul det?? Pappa hade inte födelsedag då, ingen annan heller. Därav min konfundering i trådstart, som du säkert förstår nu.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Vrjkln) skrev 2018-01-11 07:12:08 följande:

Julen var inte vigd åt någon speciell person, någon hon inte tycker om eller vill ha kontakt med. Julen kunde hon fokusera på att träffa sin pappa, inte dig/er.

Var hon bjuden till din dotters födelsedag?

Nä precis, det är ju precis det jag menar. Det som hon bevisar gång på gång, att hon agerar efter egen vinning. Varför skulle hon inte vara bjuden? Givetvis. Fanns det nåt eget syfte med att komma tror du? Givetvis inte! Det var ju inte hon som fick några presenter, inte hon som fick uppmärksamheten. Men min man var ju nöjd iallafall för hon hade ju åtminstone skickat ett grattis. Om hon nu gjorde det!
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!