Inlägg från: Anonym (Olivträd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

K grrl skrev 2017-12-28 06:49:51 följande:

Det är väl inte konstigt att två barn reagerar olika på samma människor/situation, det är ju olika personer det handlar om? Det övergår mitt förstånd att folk kan ha flera barn och ändå inte förstå det.

Jag har haft en helt annan relation till mina föräldrars nya partners än vad min syster haft. Till exempel har hon aldrig blivit slagen, till skillnad från mig (min terapeut sade att det bl a beror på att det äldre barnet brukar agera "buffert" och skydda sitt/sina småsyskon).

Om hon har upplevelsen att bli illa behandlad - i en sådan grad att hon väljer bort en förälder (det gjorde jag också, det är varken lätt eller smärtfritt) - har hon ju den upplevelsen. Har någon brytt sig om att ta reda på vad hennes upplevelse sitter i? Min pappas fru kallar mig fortfarande primadonna, tjugofem-trettio år senare, i hennes värld är allt mitt fel. Kan som vuxen och mamma säga att hon är fullständigt väck i sin självuppfattning. Hon har gjort "allt" och "aldrig velat något ont" men hon har ju till och med misshandlat. Nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men det är sällan bara en som gör fel när två träter, och man väljer inte bort en förälder lättvindigt eller för att man är bortskämd.

Beklagar din upplevelse djupt. Men den är inte min eller mina barns upplevelser.

Jag har aldrig misshandlad nåt av barnen, men jag kan vara bestämd i min uppfostran dels pga min dotter som är en utmaning i att uppfostra. Vi har tagit reda på, tro mig, varför tror du jag gav henne eget rum? Misstänker du att jag är av ondo när jag ger ett icke biologiskt barn ett eget rum pga att hon mår bäst av det, så lever jag verkligen i villfarelse. Hon kom till oss för flera år sen och sa att hon inte ville fortsätta komma för hon får aldrig vara ifred från allt stök (dvs sina syskon), så hon fick det rummet. Blev inte nöjd iallafall. Om du läser mitt senaste inlägg så ser du en bråkdels exempel. Min roll i det hela är att jag faktiskt brytt mig för mycket, uppfostrat henne för mycket, hon har inte gillat mitt sätt att uppfostra; rak och bestämd, men rättvis. Hon har själv sagt detta. Som jag skrivit tidigare, jag har belägg. Men folk ser bara en skärm några ord ett par rader och tror de är självutnämnda beteendevetare. Jag har inte behandlat mina bonusbarn mer olika än att de är olika individer, så givet har de blivit olika bemött pga att de är två olika personer. Ena är mer öppen och lättsam medan den andra mera stängd och svårflörtad. Absolut inte känslosam. Allt är inte bara styvföräldrars fel, vänd på det och fråga dig själv varför bara du ser så som du gör? Kan du inte ha varit en primadonna? Lev dig in i tanken och finn förståelse. Man kan inte bara acceptera barns dåliga beteenden för att de inte är ens biologiska, gör du det på stan med tro? Älskar alla barn som skriker könsord åt dig? Du tänker att det måste ju vara ditt ansvar att de gör det så du låter dem fortsätta göra det, klappar dom på axeln och går vidare därifrån? Nästa gång du kommer älskar du dom ännu mer för då har de hittat än grövre könsord att skrika. Jag är inte sån iallafall och då är väl det min brist.

Min bonusdotter sa faktiskt ifrån tillslut för att jag köpte för mycket saker till henne, hon ville helst bara ha vantar som kom från mamma eller pappa exempelvis. När jag då lyssnade så blev det också fel att jag inte köpt examens kläder åt henne men till min egen dotter. Hur gör man mest fel på en minut ungefär. Förklarade då för henne att det var ju så hon ville ha det, men hon hade inte fått examenskläder från mamma det året(mammavecka) så vi tog med henne hon fick välja ut helt själv. När så dagen kom gillade inte mamman hennes klänning så hon ångrade sig så de lånade en litet förstor från en kusin. Snacka om att vi inte var glada. Men det blev JAG som blev ond för att jag ifrågasätter mamman och hennes val, så mamman börjar snacka om hur jag lägger mig i och är svartsjuk. Hur skulle man ha gjort där? Tell me!
  • Anonym (Olivträd)
    K grrl skrev 2017-12-28 08:19:39 följande:

För att svara på din fråga: nej, jag var ingen primadonna för att jag efterfrågade normal och vettig omsorg av underåriga barn. Jag var heller ingen primadonna för att jag uttryckte kritik mot min pappas frus beteende gentemot oss. Däremot vet jag att jag inte har en "behaglig" personlighet, jag stryker inte medhårs bara för att. Mitt förtroende måste man förtjäna.

Jag vet att vi hade en ganska extrem situation (och så har det också tagit ett halvt liv att bearbeta allt som hände), så jag förstår att det inte går att översätta rakt av. Min poäng var väl snarare att även om ens intention är en sak, så kan mottagaren uppfatta det på ett helt annat sätt, och det måste man vara ödmjuk inför. I synnerhet om man är den vuxna i situationen.

Jag skrev att hon nog uppfattat min uppfostran som beklagligt, men utöver det är så mycket oprovocerat, uppförstorat med prinsess fasoner och det kan du läsa om här uppe. Det finns faktiskt primadonnor, endel kanske tycker att det kan jämföras med "inte stryka medhårs". Har vi inte tagit reda på, tror du? Bara för att dina upplevelser är såhär betyder inte att det är så i en skandinavisk mall. Man sätter inte diagnoser efter den. Jag har långt ifrån varit elak mot henne, men haft regler hon ogillat. Hon har sagt med egna ord, hon gillar inte regler. Jag har som sagt tagit reda på och det finns ingen som håller med dottern om detta tyvärr, så det finns liksom inget att åtgärda. Det hon säger är inte i enlighet med verkligheten, så vet inte hur man ska skapa en villfarelse och sen åtgärda det i villfarelsen eller bara leva i verkligheten och få ner denna dotter på jorden? Tell me.

Bara för att någons uppfattning är på ett visst sätt betyder det inte att det är sanningen!
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Suck) skrev 2017-12-28 10:42:54 följande:

Varför skulle en 5-åring behöva examenakläder?

Om du läser allt innan du är så snabb med alla invändningar så har jag en dotter sedan tidigare.. Ska hon inte få examenskläder tycker du? Ska fundera på det till nästa terminslut..
  • Anonym (Olivträd)
    sextiotalist skrev 2017-12-28 11:00:05 följande:

Vet du, jag är rätt säker på att 16-åringens lycka/tillfredställelse skulle vara rätt kortvarig (om hon inte är en kall person).

För att göra tre eller fyra personer olyckliga för att få sin vilja igenom är knappast något som en vettig person mår bra av.

Vad jag förstått så fungerar familjen för övrigt bra. Det är endast relationen med den äldsta som inte fungerar.

Skulle du ge samma råd till en kärnfamilj där relationen mellan ett barn och ena föräldern havererar (vilket förekommer)

Fungerar utmärkt, vi alla övriga står varandra nära. Antagligen så skulle hon göra det med sin egen kärnfamilj eftersom hon är så stark i sin åsikt och driver den med glödande engagemang. Ingen vettig familj skulle göra detta var du dig än vänder, så de som gör det är förmodligen väldigt impulsiva och oansvariga. Hur kan man ens göra så mot en hel familj?? Inte vi iallafall, så vi tillhör definitivt de vettiga.
  • Anonym (Olivträd)
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 10:52:17 följande:

Ja det är väl bättre att alla får må så bra som möjligt och så är det ju inte nu!

Jaså mår vi inte bra i vår familj? .. Hmm.. Mår vi bättre isär allihopa? En främling berättar det för oss, ska ta tag i det och berätta för min man att NU har fl s alldeles egna beteendevetare slagit fast och ställt diagnos om problemet.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Enya) skrev 2017-12-28 09:50:03 följande:

Ibland passar man bara inte ihop i sin personlighet och då blir det väldigt svårt att tvingas ihop som familj och förväntas inrätta sig i sammanhanget. Dina inlägg är väldigt fokuserade på allt gott du gjort, allt du ansträngt dig, och allt fel och illa som flickan gjort.  Du sätter tillmälen och negativa etiketter på henne. Det märks att du inte tycker att hon är vatten värd.

Tror du att du skulle kunna se henne lite mer försonande? Att hon också är en människa som kämpar för att hitta sin plats i tillvaron? Att hon kan ha sårade känslor av orsaker som du inte vet, eller som aldrig var avsikt att såra henne? Kan hon ha uppfattat situationer annorlunda än det var menat?

Hon har till och med valt bort sin ena förälder för att hon vantrivs så i situationen. Det är förmodligen inget lätt beslut och går säkert hårt åt henne. Och så kommer hon hem till er på jul, ett slags steg till försoning, och allt du vill se är att hon fikar efter julklappar. Och ni har markerat så hårt till henne och tagit bort hennes rum för att hon ska veta säkert att hon är borttagen ur hemmet. 

Din uppfattning är inte heller sanningen, lika lite som flickans. Båda era uppfattningar är till viss del sanningen och ett möte mellan människor kan endast ske om det finns något slags förståelse för den andras upplevelse.

Jag undrar också lite var pappan finns i den här historien. Finns han i flickans liv även om hon inte kommer till er? Försöker han hitta vägar till en relation fast allt blivit så trasigt? 

Många läser vad de vill läsa.. Men så har inte alla A i svenska heller. Uppenbarligen är inte din upplevelse av mina inlägg sanningen iallafall, det kan jag konstatera och hålla med dig i här att alltid är inte upplevelser sanningar.

Mycket märkligt är att mina "upplevelser" även är alla andras uppfattningar, tjejen i fråga står tyvärr alldeles ensam i sin upplevelse, den du kallar sanning.. Mycket märkligt. Tror du jag är den enda som slagit knut på mig, den enda med dålig relation till henne? Antagligen inte, eftersom du ju redan vet allt om vårt liv. Att inga belägg för detta finns.
  • Anonym (Olivträd)

Att ha känslor om detta gör mig mänsklig. Så det så!

• Anonym (Olivträd)
    smulpaj01 skrev 2017-12-28 18:10:20 följande:

Om pappan mår bra när han förlorat kontakten med sitt förstfödda barn så är det ju något fel på den mannen?!

VEM har sagt att han förlorat kontakten, du?? Antagligen eftersom du ju vet mer än oss hela tiden
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2017-12-28 18:39:08 följande:

Ta inte åt dig av alla provokationer.

Håller med Det är för patetiskt för att ens göra det, de får fortsätta med sig själva
  • Anonym (Olivträd)

Haha det här är fruktansvärt patetiskt, ska en karl välja ett barn mot tre VARFÖR är alltid det första barnet viktigast, inte konstigt de beter sig såhär med den här attityden i samhället NU FÖRSTÅR jag varför MÅNGA bonusbarn beter sig som de gör.. Ojojoj. Detta barnet har själv valt detta, ska då min man svansa efter henne skrika "jag kommer jag sätter mina tre andra barn och fru och hus och hem och liv åt sidan slänger bort DET mot att plesa dig min prinsessa". Det låter för mig faktiskt väldigt sjukt. Men som sagt vi är några vettiga som redan konstaterat att inga vettiga gör så, så att era åsikter tyder just på det.. Orden som flödar berättar det så tydligt.

Bonusdottern har exkluderat min man i allt i hennes liv innan han ens gav bort rummet till vårt barn i HENNES ENDA HEM, bland annat får han inte följa med på familjeträff hos dotterns pojkvän, han är helt ur bilden. Fast han har bråkat om det, så vad vet ni. Som sagt det här är absolut min sista respons på detta patetiska pådrag av massrörelser från power flower perioderna.. Lycka till med era "vettiga" demonstrationer och "sunda" liv!

Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!