• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Anonym (???)
    Anonym (JD) skrev 2018-01-04 17:11:22 följande:

Fast TS skriver ju själv att hon har uppfostrat flickan, då har hon ju haft en föräldraroll också, annars hade jag hållit med dig. Kolla inlägg #92, där skriver TS:

"Min roll i det hela är att jag faktiskt brytt mig för mycket, uppfostrat henne för mycket, hon har inte gillat mitt sätt att uppfostra; rak och bestämd, men rättvis."

Ja, men TS hade te behövt bry sig så mycket. Flickan har redan 2 närvarande biologiska föräldrar. Ts behöver inte uppfostra denna unge. Det är pappans uppgift att vägleda sin dotter och uppfostra henne till en dräglig människa som hejar på folk och uppför sig bra.

Sen finns det ungar/barn m olika diagnoser som inte är så lätta att påverka. Men Ts borde ha backat för länge sedan.
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (Olivträd) skrev 2018-01-04 21:38:24 följande:
    Du kan undra på.. Men människor som medvetet letar upp trådar där dom har stort agg för ämnet och letar upp ts minsta fel, precis alla fel, och inget intresse har i vad man faktiskt säger, är inget annat än avundsjuka och det står jag fast vid. Dessa människor har inget annat än hittat fel under hela deras, inte så vänliga, vistelse här. Så helt upp till dig och alla andra vad ni ska undra över och kritisera om. Precis som det är för mig att inte tolerera massa hatande avundsjuka mobbare.
    Avundsjuka på VAD?
    En icke fungerande styvfamilj???
    Det är då rakt inget att avundas.
  • Anonym (JD)
    Anonym (???) skrev 2018-01-04 21:49:45 följande:
    Ja, men TS hade te behövt bry sig så mycket. Flickan har redan 2 närvarande biologiska föräldrar. Ts behöver inte uppfostra denna unge. Det är pappans uppgift att vägleda sin dotter och uppfostra henne till en dräglig människa som hejar på folk och uppför sig bra.

Sen finns det ungar/barn m olika diagnoser som inte är så lätta att påverka. Men Ts borde ha backat för länge sedan.
    Nej det hade hon inte behövt men hon valde att ta en föräldraroll så att nu komma och gnälla som om hon inte har något att göra med flickans beteende, (om det nu är något fel på det, TS verkar ju ha lite attitydproblem själv,) funkar inte.
  • Anonym (Olivträd)
    Anonym (Dronningen) skrev 2018-01-04 21:58:23 följande:

Avundsjuka på VAD?

En icke fungerande styvfamilj???

Det är då rakt inget att avundas.

Vi är en fullt fungerande familj minus henne.

Avundsjuka människor gör allt för att få andra att bli lika bittra som dom själva, istället för att faktiskt komma med konstruktiva råd och då blir det bara spott och hat av alltihop ett stort brinnande intresse för att sprida bitterhet. Inte direkt så man blir mindre bitter? En ICKE AVUNDSJUK människa klankar inte ner på andra. Så på nåt sätt är det avundsjuka, men det får ni fortsätta fundera på som ni säger . Alla är ju fruktansvärt snabba med att veta allt om mig, så när korten blir omvända är det inte lika roligt längre. Då helt plötsligt har man attityder. För folk tål inte att det faktiskt finns bra styvmammor som VILL VARA DELAKTIGA de kan inte acceptera det och letar därför ALLA MÖJLIGA PÅHITTADE FEL de kan hitta. Det hör inte hit vad självaste ts säger, de är ute efter fel och DET säger allt om att man är avundsjuka!

Att leta fel på mig betyder att du är avundsjuk och jag har ett mer spännande liv än dig, att du pratar skit bakom min rygg betyder att jag ligger steget före dig. Helt klart.
  • Pope Joan II
    Anonym (Olivträd) skrev 2018-01-05 09:30:32 följande:

Avundsjuka människor gör allt för att få andra att bli lika bittra som dom själva, istället för att faktiskt komma med konstruktiva råd och då blir det bara spott och hat av alltihop ett stort brinnande intresse för att sprida bitterhet. Inte direkt så man blir mindre bitter? En ICKE AVUNDSJUK människa klankar inte ner på andra. Så på nåt sätt är det avundsjuka, men det får ni fortsätta fundera på som ni säger . Alla är ju fruktansvärt snabba med att veta allt om mig, så när korten blir omvända är det inte lika roligt längre. Då helt plötsligt har man attityder. För folk tål inte att det faktiskt finns bra styvmammor som VILL VARA DELAKTIGA de kan inte acceptera det och letar därför ALLA MÖJLIGA PÅHITTADE FEL de kan hitta. Det hör inte hit vad självaste ts säger, de är ute efter fel och DET säger allt om att man är avundsjuka!

Att leta fel på mig betyder att du är avundsjuk och jag har ett mer spännande liv än dig, att du pratar skit bakom min rygg betyder att jag ligger steget före dig. Helt klart.
    Men det är ju den icke fungerande relationen till din mans äldsta dotter som fick dig att starta den här tråden? 

Är du säker på att du vill ha konstruktiva råd? Det du framför är väldigt motsägelsefullt. Du har varit en jättebra styvmamma som sträckt dig väldigt långt för att få det att fungera med dina styvbarn. Du har tagit ett stort ansvar och uppfostrat dem och stipulerat regler i ditt hem för dem. Men du har samtidigt ingen del i att det gått så fel att 16-åringen inte vill komma hem annat än för att plocka upp sina julklappar? Inget ansvar alls för hur snett den intialt goda relationen sedan gick? Så fungerar det inte i verkligheten.

Att du intagit den hållningen menar jag ger vid handen att du inte vill ha konstruktiva råd, eftersom du frikopplat dig från allt annat än att du gjort rätt, varit rätt, sagt rätt och så vidare. Destruktiviteten handlar enbart om att flickan har en förstörd personlighet och att mamman underhåller och applåderar det dåliga beteendet. 

Du säger också att (ett av många antar jag) beviset för att du är alltigenom god är den fungerande relationen till ditt andra styvbarn. Samtidigt så säger du ju att den biologiska mamman inte har några regler och till stor del är ansvarig för sönderfallet i relationen till den äldre flickan - det i sig visar ju i så fall att någon kan bete sig exakt lika mot flera barn men att utfallet blir ett helt annat hos något av dem. Det tillbakavisar du hela tiden. Du har varit bestämd och haft regler, men att det skulle ha fungerat sämre med det äldre barnet än det yngre av anledningar som naturligtvis har med dig att göra också, det vill du inte ta in. 

Du vill heller inte förstå vad det är människor försöker förklara för dig angående hur du ser på din informationskälla som är ditt eget barn. Du tycker att ni pratar och är nära varandra när hen berättar om vad 16-åringen senast hittat på och vilka hemskheter hon sagt och/eller skrivit. Du ser inte alls hur det förhållningssättet som du då intar påverkar hela dynamiken i er redan svajiga familjesituation. Om du velat ha konstruktiva råd hade du förstås sett till att fråga om det du inte förstår och bett människor att utveckla sina tankar kring detta (som förstås har stor betydelse för hur det blivit och hur det kommer att fortsätta vara). 

Och, jag har inga styvföräldrar. Jag är däremot bio- och bonusmamma. 
  • Anonym (Olivträd)
    Eliinlee skrev 2018-01-05 10:21:25 följande:

Varför köpte ni inte julklappar till henne från början???

Om du läst hela tråden? Så hade du läst att vi gjorde det, så det har aldrig varit ett bekymmer om julklappar.
  • Anonym (Dronningen)
    Anonym (Olivträd) skrev 2018-01-05 09:30:32 följande:

Jag börjar också förstå varför hans dotter inte gillar dig.
    JAg stod som sagt på din sida från början, har också levt i styvfamilj och det skulle jag aldrig någonsin utsätta mig för igen.

Så visst, du får gärna tro att jag är avundsjuk. Det är helt ok.
    Jag som inte ens egentligen gillar ungar rent generellt... behöver jag säga mer?

Ha en trevlig helg. Skål
  • Anonym (???)
    Anonym (JD) skrev 2018-01-04 22:28:10 följande:

Nej det hade hon inte behövt men hon valde att ta en föräldraroll så att nu komma och gnälla som om hon inte har något att göra med flickans beteende, (om det nu är något fel på det, TS verkar ju ha lite attitydproblem själv,) funkar inte.

Nja, det är svårt att utöva en föräldraroll över en 16åring som flytt fältet och håller sig bakom sin mammas rygg. Ts har ju inga rättigheter gentemot flickan. Flickan har själv valt bort TS.

TS kan egentligen inte göra mer än att dra sig undan och leva sitt eget liv.
  • Anonym (JD)
    Anonym (???) skrev 2018-01-05 16:02:04 följande:

Nja, det är svårt att utöva en föräldraroll över en 16åring som flytt fältet och håller sig bakom sin mammas rygg. Ts har ju inga rättigheter gentemot flickan. Flickan har själv valt bort TS.

TS kan egentligen inte göra mer än att dra sig undan och leva sitt eget liv.

Men läs vad TS skrivit så ser du att hon inte precis kommit in i hennes liv utan har varit styvmamma i åratal och enligt henne själv varit med och uppfostrat flickan. Jag har inte sagt att TS har några rättigheter, läs TS inlägg och sedan mina så ser du det.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!