Inlägg från: Hellan |Visa alla inlägg
  • Hellan

BF September 2018

Är det någon mer än jag som har typ skinflåddtunga, med sprickor i som svider och gör ont?!

Mina besvär började i januari då jag brände mig när jag provsmakade maten jag lagade. Har efter det inte blivit bra, har tänkt på det när jag äter typ apelsin, citron, kiwi, inlagdgurka. Men nu sista veckan gör det ont även när munnen är tom, rent av när jag pratar!

Hade tänkt lyfta det med bm på fredag men vete 17 om jag kan vänta till dess! Då jag tänkt att det kom med graviditeten, men det kanske ej är något samband.

• Hellan
    emhu skrev 2018-06-02 04:54:25 följande:

Är det någon mer än jag som upplever att bebisen har lugnare dagar i magen än andra? I tre dagar nu har jag inte känt bebisen lika mycket som jag brukar men känner också att de sparkar som jag ändå känner kommer långt ner i buken så jag gissar på att bebis har vänt på sig och att jag därför inte känner lika mycket. Hur upplever ni de små i magen?

Jag upplever också varierande aktivitet. Vissa dagar är sparkarna tydlig och syns ordentligt på magen andra dagar är det mer som fladder, hicka i magen. Sen tycker jag även att tiden den är aktiv har förändrats, från att varit på kvällen så är det mer på dagtid framför allt FM, å böjer jag ihop mig för mycket kommer det en protest direkt.
  • Hellan

Amningskudde?!

Är det någon här som använt sig av en amningskudde och kan säga vad ni tycker, ge råd, tips.

Jag har inte haft det till mina två stora barn uran pallat upp med små kuddar, funkade men jag upplevde det som bengligt vissa gånger och funderar nu på att införskaffa en amningskudde istället.

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

• Hellan
    Olinelilja skrev 2018-06-08 09:22:53 följande:

Jaha och jag tror jag har åderbråck i blygdläppen??? Visste inte ens att man kunde ha det, av alla ställen... Är svullen över ena blugsläppen och det ömmar sedan en vecka tillbaka, blir lite värre hela tiden. Pratade nyss med bm som ska undersöka om en vecka. Någon som haft? Vad innebär det liksom? Ska eventuellt behöva bära stödstrumbyxor..... Gud så skönt i den här värmen *puuust*

Jag har oxå fått åderbråck på blygdläpparna , har dock inte direkt ont eller så i dem. Var till bm i går och vi pratade om foglossningar fram på bäckenet, hade väldiga problem med det vid förra graviditeten men inte än denna gång dock sa jag då att jag hade smärta mer mellan benen när jag är ute och går, då tyckte bm att jag skulle ta en spegel och kolla om det var åderbråck, eftersom jag har fått på benet flera år tillbaka och vid jumsken i samband med graviditet.. Fick dock inte veta vad jag skulle göra om jag hittade på underlivet, å tänkte inte på att fråga heller.. Stödstrumpbyxor använder jag ju redan sen tidigt i graviditeten pga ådetbråcket vid jumsken och det vet bm om.. Känner mig dock som fången i dem i denna värme och vågar knapt ha shorts då det ser galet ut som om jag vore sjuk.

Berätta gärna vad din bm säger.
  • Hellan

Igår var jag till bm och alla värden var bra för dagen, dock var värdet för rödahundsvacinet taskigt så efter förlossningen måste jag tydligen vaccinera om mig mot det redan innan jag far hem från förlossningen..

fick oxå mitt moderskapsintyg och i samband med det nämnde bm mitt bf som den 11/9 och när jag då protesterade och sa att jag fick ett helt annat datum på rul blev det lite komiskt, jodå när hon läste lite mer så stog det bf 18/9, då blev jag paff va hon sa ju 19/9 till oss sa jag, jaja saksamma ungen kommer när den kommer. Å när jag kom hem sökte jag reda på papperet jag fick på rul å där står det döm om min förvåning 18/9, nog för att jag hört och förstått att ju fler graviditeter man går igenom inte fullt så stark koll brukar man ha, men att jag skulle ta fel på datum det var ju högst intressant, nu ska jag försöka rätta till rätt datum för alla som frågat.. hoppas bara att jag inte säger 19 pga en kännsla så att den tänker komma då. Eller om bm på rul råkade säga 19/9 i stället för 18/9, hopas på det då känns det ju lite bättre för mig.

• Hellan
    Tokmamma skrev 2018-06-13 17:09:00 följande:

Hur mycket har ni köpt till bebisen? Vi har börjat lite smått att veta av en lång lista.

Vagnen är beställd.

Spjällsäng är fixad

Baby monitor

Filtar

Några plagg

Sängkläder

Babyskydd inte klart.

För oss är ju detta det tredje barnet så mycket finns redan.

Vagnen, skötväska är beställd, hämtas på vägen hem från förlossningen.

Täcke och kudde finns om jag får för mig att använda det( gjorde inte det toll de andra två, jo kudden användes )

Spjälsäng finns, måste bara kolla den och torka av dam och smuts.

Täcke och kudde borde finnas lika så sängkläder, bara tvättas upp.

Badbalja med inlägg, köpt

Kläder finns det , ska bara tvätta upp dem lite närmare bf. Skall köpa några nya plagg till förlossningen.

Filtar finns i mängder MEN tyg skall köpas och en skall sys till denna oxå.

Beby skydd måste vi Fixa nu i sommar

Baby sitter finns, skall bara tvätta upp tyget.

Skötbord M bädd finns ska bara torkas och tvättas.

Blöjhink finns, skall bara köpa till påsar till den.

Snutte filt skall köpas

Napp måste oxå köpas

Bärsele finnes.

Säker något jag glömt, som både finns och bör köpas till.
  • Hellan
    Sabinac skrev 2018-06-15 22:47:12 följande:

Finns det någon mer med problem med åderbråck?!?! Frågat tidigare men kanske någon som fått besvär och hjälp nu... Mina blir bara värre och större. Sitter på enbart höger ben än så länge.

Jag har lite på framför allt höger ben dock inga besvär med dem. Använder stödstrumpbyxor dagligen då det ena sitter aldeles vid jumsken. Har även fått på blygdläpparna nu den senaste månaden kanske, dessa kan göra lite ont, svida, värka känner en enorm tyngdkänbsla där, har dock inte pratat med bm om dem heller då det var hon som bad mig kolla där nere när jag beskrev problemen.

Kom just på att de på låren/jumsken kön göra ont när jag promenerar och då upplever jag även att benen inte lyder som vanligt, men vad det beror på har jag inte en aning om, eller och det kan vara lite kopplat till bäckenet.

Hoppas du får fler svar och kan få hjälp med dina besvär.
  • Hellan

[quote=78804745][quote-nick]Olinelilja skrev 2018-06-17 12:45:50 följande:[/quote-nick]

Min BM sa gällande åderbråck/på väg att bli åderbråck på blygdläppen att det är noll farligt. Men det är värre om det är ljumsken för det kan kräva operation så man ska hålla koll.... Så dubbelkolla ni som har symtom men inte fått dom tittade på för säkerhetsskull?

Det enda jag kunde göra för att underlätta och det inte ska bli värre var att använda riktiga stödstrumbyxor så ofta som möjligt (köpte för runt 200:- på apoteket, märket mabs). Så nu får vi hoppas att det håller sig i schack

[/

Tack för infon. Gatt klädval mig och kolla, mitt sitter snarare högt upp på lårets inre sida än ljumsken "pust" svårt att se med magen i vägen, och skönt efter ditt inlägg, men får fortsätta hålla koll.

Jag har oxå provat mabs grav. Komp. Strumpbyxor, de passade dock inte på mina kraftiga lår och på magen, och tyvärr gick de oxå lätt sönder.. så jag köper solideas istället, kostar lite mer men passar betydligt bättre på min kropp och håller även bättre.

• Hellan
    Sabinac skrev 2018-06-27 20:28:25 följande:

Hur länge har ni planerar att jobba?

Jag har förhoppning om att jobba ända fram till bf typ. Tanken är att jobba till och med dem 14/9 och 18 är bf. Men sen återstår det ju att se om jag kan det och om bebben väntar till dess. Mina två andra är född 10 respektive 17 dagar tidigt.

Jobbar som förskollärare och vill kunde vara med och hjälpa min nya kollega in i vår verksamhet så jag kan påverka lite hur hon förhoppningsvis lägger upp vissa delar av verksamheten medan jag är borta.
  • Hellan
    Tokmamma skrev 2018-07-05 14:02:50 följande:

Hur tänker ni kring åkpåse? Jag har inte haft någon till Mina stora barn men funderar på att köpa. Det är mycket rea just nu så därför kommer frågan redan nu.

Så länge jag använder liggdelen tror jag inte att jag kommer ha någon åkpåse, utan endast filt ev en mjuklift om jag känner att jag behöver den eller om det skulle bli bitande kyla i vinter. Till första barnet tror jag att jag bara hade filt och andra låg nog i mjukliften med en filt.

Till sittdelen kommer jag att ha en åkpåse då det känns mer dragit med den. Vilken sort och mörke återstår att se, till de äldre barnen hade jag en Emmaljunga allroundpåse som de klarade sig fint med även i -20c.
Svar på tråden BF September 2018