Inlägg från: Hellan |Visa alla inlägg
  • Hellan

BF September 2018

Johannana skrev 2018-07-31 14:10:33 följande:

Hej alla! Längesedan jag skrev nu men har varit inne och läst lite då och då :) Är nu i vecka 35 och idag gick min slempropp. Blev helt förskräckt då jag inte alls var beredd på det och den var lite rosa/blodig. Ingen vattenavgång och inga värkar iaf så det kan ju dröja veckor innan det händer något :)

Hur mår ni andra i värmen?

Spännande med slemproppen. Med mitt första barn släppte den ca 6-9 H innan värkarna började i v 37, 1 dygn efter den släppt var sonen född. Men för din skull hoppas jag att det inta startar än på ett par veckor.

Värmen börjar bli tärande, sover som en kratta, svetten rinner av mig konstant, känner mig andfådd bara av att sitta, till råga på det så är min semester slut och jag har börjat jobba igen denna vecka, som tur är är det lite förre barn på förskolan denna och nästa vecka så det blir en lite lättare start och som Max är det nu 7 v kvar att jobba med denna vecka. Återstår dock att se hur kroppen håller och när bebis tänker göra entré.
  • Hellan
    Orkide skrev 2018-08-01 08:43:27 följande:

Jobbar också på förskola och är lite avis på dig som har en kropp som håller! Väntar tredje barnet och har med de andra jobbat in i det sista men nu verkar min kropp inte orka längre pga bland annat sammandragningar när jag går och står för mycket. Hoppas du mår bra länge!

Tack, det hoppas jag med.

Jag är alldeles brydd själv över att kroppen håller än. Med 2:a barnet hade jag det tufft med foglossning tidigt och kraftiga förvärkar så jag blev sjukskriven typ 8 v innan bf och fick pojken 17 dagar tidigt, lite komiskt är att dagen vi kom hem från BB ringde FK och bekräftade att jag fick sjukskrivningen godkänd, men då fick jag vackert svara att det Car ju bra men nu har bebisen kommit. Å med första skulle jah jobba en vecka till när han föddes.

Har känt denna vecka jag jobbat att sammandragningarna blir fler än vad det var när jag var ledig så det återstår att se om jag kan jobba in i det sista. De är ju trots allt super lugnt på jobbet denna veckan Max 7 barn och 4-5 pedagoger. Nästa vecka ser oxå lugn ut dock har vi två inskolningar av 1åringar då.
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-08-07 23:13:38 följande:

Är det någon av er som packat väskan än?

När hade ni tänkt göra det?

Jag har inte ens tänkt tanken på det förän idag...

Dottern föddes i 37+6, så det är 21 dagar kvar ifall han är lika tidig som hon...

Går in i vecka 36 på torsdag. Tänkte ta fram en väska och lägga ner sådant som inte används, nästa vecka... Som mjukisbyxor, amningslinne, tjocktröja med dragkedja, amningsinlägg, amningsnapp, hårtoffsar, vattenflaska, foppatofflorna, strumpor. Bodys och byxor (stl 50 och 56) samt strumpor, en tunn filt samt en lite tjockare (tjockare till hemresan i babyskyddet) ifall de är ruggväder.

Och till sambon lägger vi ner underkläder och en tshirt, så länge.

Laddare, hygienartiklar och ev. Något sött att äta efteråt... Är sådant vi lägger ner när det är dags att åka!

Jag packade min väska redan i v. 31 på sambons order innan vi drog iväg på en v. husvagnssemester ca 40 min bort. Det blev dock en light version då jag tog det jag hade hemma. Nu förra veckan i v 34 packade jag om så nu är den i princip färdig att flytta ut i bilen, ska bara packa nececeren först. Så i helgen ska det bli klart. Går idag in i v 35+ så nu måste den vara klar fall liten för som sina syskon som är födda i 37+3 kanske och 38+2

Sambon får packa sitt själv, vilket han kom på igår att han gett mig order att packa allt klart men inte funderat själv än på att packa.

Telefon oh en bok hopas jag komma ihåg när det väl är dax.
  • Hellan
    Orkide skrev 2018-08-07 22:06:04 följande:

Någon mer än jag som börjar tänka på förlossningen och vad för smärtlindring jag ska ta.. Har ju gjort en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt å kejsarsnittet var ju betydligt ?smidigare?. Jag funderar om jag ska ha lavemang som sist eller inte.. hur tänler ni kring det hela

Jag har funderat ett tag på förlossningen och gruvar mig otroligt denna gång. Tyvärr blev det inte bättre igår när jag fick veta att ambulansen inte har lustgas längre!!!

Detta är tredje barnet och så här mycket har jag nog aldrig gruvat mig, orsaken är att 2:an kom med raket fart, 2h från första värk så var det klart, i en ambulans utan min sambo. Har dock känt mig lugn med att ta ambulans igen om det blir väldigt ont hemma eller om det går fort. Men efter beskedet om att de slutat med lustgas känner jag nästan panik måtte det inte gå fort igen! Bor ju trots allt 1,5 H från närmaste förlossning.

Vaginalt hoppas jag skall fungera igen och är lite smått skraj för att måste ta till kejsarsnitt, men krävs det så är det så.

Lavemang har jag inte ens funderat på har inte haft det tidigare så det lär jag inte ta nu heller. Angående smärtlindring hoppas jag duch och bad hjälper och att det blir lustgas resten när det behövs. Anser de att jag måste ha nåt annat för att orka med förlossningen så får jag överväga det då. Har en egen tens som jag köpte till 2:an men den han jag aldrig fundera över att använda och vet inte heller hur jag ska placera de två plattorna heller för den delen.
  • Hellan
    delight skrev 2018-08-08 11:47:43 följande:

Hej! Hoppar in här! 

31år och väntar tredje barnet. Är idag i v36+0. Fick första 40+2 och andra 37+2. Så nu börjar det bli spännande! Väskan är hyfsat packad. Har allt till bebis iallafall. Har mått bra den här graviditeten, precis som med de andra. Så är väldigt tacksam! Vid första förlossningen använde jag TENS och lustgas. Andra gick så fort, använde då bara TENS. Andningen är också superviktig.. Men planerar använda TENS den här gången också.  Vill helst inte ta epidural men stänger inte dörren till det om det verkligen behövs. Nu fokuserar jag på att umgås med mina andra barn, min man, vila, äta och sova... Spännande följa den här tråden, hoppas det går bra för er andra! 

Åh härligt att höra att någon använt tens! Jag har en egen med två plattor som jag köpte till andra förlossningen, den han jag dock aldrig sätta mig ini hur jag skulle använda då grabben kom tidigare och snabbt!

Kan de berätta för mig hur jag ska tänka, placera och göra?!

Har använt den en heldel mot andra smärtor i rygg och muskler så den är inte helt främmande för mig.
  • Hellan
    Sabinac skrev 2018-08-09 11:14:40 följande:

Jag har också använt mig av TENS båda mina graviditeter/förlossningar. Under min första graviditet använde jag det till onda förvärkar i någon vecka innan förlossningen drog igång. Dock tog batterierna slut när värkarna blev intensiva den förlossningen.

Andra graviditeten använde jag TENS som enda smärtlindring under hela förlossningen. Satte igång den när värkarna började göra ont och tog av den när sonen var född.

Åh en till.

Hur sätter man plattorna, där det är ondast? Får man sätta dem överallt? Eller är ex magen ej bra, har för mig att jag läst det någon stans.
  • Hellan
    delight skrev 2018-08-09 14:49:16 följande:

Jag jobbar som sjukgymnast så jag förskriver TENS..  Nej, elektroder ska aldrig korsa över magen/livmoder vid graviditet. Det vanligaste är i ryggslutet. Man kan använda 2 eller 4 elektroder. Eftersom värkarbetet fortsätter så kan man ha kvar 2st elektroder i ryggslutet och placera 2 över höfter/ned mot ljumskarna. Man ska försöka täcka in området som gör ont med 3-30cm avstånd mellan elektroderna. Jag använder Cefar femina (kan man hyra via nätet). Då får man med en bruksanvisning. Man kan googla fram den bruksanvisningen också med bildinstruktion av placering. Högfrekvent program används eller program 1, iaf om man använder Cefar.

Åh TACK för infon!

Jag har en med två elektroder, köpt hos trendteman 2010. Med en massa olika program får väll prova mig fram och se vilket som känns bäst. Åter igen tack för infon.
  • Hellan

Är det någon mer än vi som köpt BeSafes babyskydd iZi Go X1?!

Vi har vårat ståendes i basen i bilen och för en vecka sedan upptäckte jag att solskyddet släppt från plast skärmen i framkant. Kontaktade då butiken vi köpt det i och de har i sin tur kontaktat BeSafe, där har vi inte fått något svar ännu. Men hon i butiken kollade och sa att på den i butiken satt tyget bara med dubbelhäftande kardborreband, MEN när jag kollar på vårt tycker jag att det ser ut som att det även ska sitta med en plaststräng i en skåra/ ett U i plasten. Tänkte höra om någon som har kanske kan kolla på sitt hur det ser ut där!

• Hellan
    Carro04 skrev 2018-08-15 14:50:13 följande:

Var beräknad 1/9 men vår lilla tjej hade bråttom och kom redan i lördags. <3

Men åh, grattis till tösen!
  • Hellan
    Cheerful skrev 2018-08-17 12:03:46 följande:

Tidiga tecken på förlossningen?

Någon som känner till några alternativa tecken (alltså inte värkar/vattenavgång) på att förlossningen är igång? Slemproppen är ju ett tecken, jag har också hört att det är vanligt att man är förkyld precis innan förlossningen startat samt dålig mage. Någon som hört några andra tecken?

Själv har jag inte dålig mage , men den sista veckan har jag behövt göra nummer 2 1-2gånger om dagen mot att annars bara göra det 1-2gånger i veckan. Har man tur kanske det kan betyda att något är på gång? :-$ en del sammandragningar har jag också, men inga förvärkar eller liknande :/

Ett tecken som min sambo sett på mig båda gångerna är att jag kvällen innan det startat ( på natten) varit oerhört rastlös, inte kunnat sitta stilla, rört mig konstant. Han säger att jag betet mig precis som kossorna när han jobbade på lantbruk..
Svar på tråden BF September 2018