Inlägg från: Hellan |Visa alla inlägg
  • Hellan

BF September 2018

loppanluure skrev 2018-08-17 18:27:27 följande:

Bebis nummer två är ute!

Tidig vattenavgång ledde till att hon fick födas igår istället i vecka 36+6. Typiskt, hade hon kommit idag 37+0 hade hon räknats som fullgången. Men lyckliga är vi och får förhoppningsvis åka hem i morgon. Jag hade känslan av att det var en augusti bebis i min mage och rätt hade jag!

Grattis till bebisen!
  • Hellan

Idag ska vi till fotografen och fota familjen och magen framför allt. Har varit lite orolig sista två veckorna att det skulle köra igång innan vi han göra det med denna oxå. Så nu har jag sökt fram förlovningsringen som åkte av tidigt i sommar då jag tyckte att jag svällde mycket om händerna. Fick också för mig att jag skulle kolla könet på bebisen och ringen pendlade så rakt och stadigt så jag gissar att det kommer komma en pojk till när det väl drar igång.

Någon fler som testat att kolla kön med ring över magen?! Kollade med de andra två och har för mig att det var tydliga raka pendlingar då med.

• Hellan

Är det någon som har koll på hur rekommendationerna kring kudde till en nyfödd är?! Har inte orkat söka info om det utan hoppas någon här vet.

• Hellan
    Orkide skrev 2018-08-23 07:14:16 följande:

Hur är det på bb idag, får man fortfarande blöjor och så eller ska man packa ner det i bb väskan? Bor i Stockholm om det hsr betydelse.

Vad ska ni har för smärtlindring?

Bra fråga om blöjorna. Har för mig att vi i Västernorrland fick ett litet reklam paket i en reklamväska på förlossningen när vi skrevs ut från den till vårdhotellet, men det var ju typ 2007, hur det var 2010 när vi låg på BB avdelningen minns jag inte, har för mig att jag hört att det finns att ta och använda fritt om man blir inlagd på BB . Jag har kalla fall packat ett litet paket och tänker att det borde räcka annars får väll sambon åka på närmsta affär och köpa mer.

Angående smärtlindring hoppas jag på att klara mig med duch och bad till å börja med sen har jag haft bra effekt av lustgas vid de andra födslarna så det hoppas jag att jag klarar mig med. Är lite små skraj för ryggbedövning och dess ev biverkningar. Har även en TENS apparat som jag köpte till andra barnet och aldrig han använda, den hoppas jag kunna/ hinna prova denna gång och hoppas på bra resultat.
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-08-24 11:29:03 följande:

Oupf! Tror verkligen jag är stålmannen! Hade sett fram emot en dag fylld med lugn, shopping och ärenden, Eftersom karln hämtar barnen efter jobbet. Meeeen efter 1,5 timmas shopping i 4 olika butiker känner jag mig svag i kroppen och tyngden av livmodern/bebisen gör sig påmind och jag måste ge upp för att åka hem till soffan. Sååå besviken på min kropp! Tror jag överskattar mig själv en aning, haha!

Någon mer som "glömmer bort" att ni är höggravid eller tror kroppen orkar lika mycket som viljan/huvudet fastän det skett gång på gång? =)

Känner på sätt och vis igen mig, dock inte om orken men jag glömmer att jag är osmidig, tycker att jag ska kunna sitta på stolen och plocka upp det barnen på jobbet tappar, att jag gradiöst ska kunna bocka mig ned och plocka leksaker, storka spill osv. Pluss att jag någon gång om sänder nästan kilar fast mig när jag beger mig in i utrymmen somtydligen är för trånga för mig.
  • Hellan
    Sauwraa skrev 2018-08-24 11:20:45 följande:

Jag och min man väntar vårt första barn med BF 21/9 -  2018.

Detta är ju så spännande och det skulle vara roligt om ni delade med er av era resor. 

Exempelvis... :

När har ni BF?

Hur mår ni? Hur är / har graviditeten varit?

Ert första barn?

Berätta gärna era tankar! 

Jag och sambon väntar vårt 3:e barn, har två söner som är födda 2007 och 2010 så jag hoppas på en tös men försöker ställa in mig på en son till.

Vårt bf är 18/9, återstår dock att se när den gör entré, första sonen kom i v 38+3 andra 37+3.

Mådde illa som 17 i början och var tröttare än tröttast. Men när det la sig mådde jag som vanligt, haft sammandragningar sen v 15 kanske men mest på natten, nu på slutet har de dock kommit mer och mer båda natt och dag, men inga som jag är orolig över, andra barnet var jag sjukskriven för kraftiga förvärkar med hotande förtidsbörd från v 33. Har Dick haft ont i ena höften länge på morgonen när jag sovit på sidan och nu känner jag av båda lite på dagarn, samt att fram fogen oxå gör sig påmind, ( hade stora problem med foglossning tidigt med andra barnet), å nu sista 1-2 v har illamåendet börjat komma tillbaka när jag blir trött och när jag inte äter tillräckligt ofta.
  • Hellan

Igår drog jag till Sundsvall med min mor och äldsta son. Bytte babyskyddet, köpte cross utrustning och det viktigaste eller kanske roligaste hämtade ut 2/3 babyboxar, blev som ett barn på julafton när jag öppnade dem, ska bara försöka ta mig till stan på en vardag för att hämta den tredje.

Blev lite slut på slutet men inte så farligt........ trodde jag tills jag kom hem, då slog illamåendet till med buller och bång, så kraftigt att jag trodde jag skulle få magsjuka så pojken fick ta fram en hink då jag inte vågade röra mig i soffan.

Idag är jag oxå slut, sovit dåligt och känner mig lite yr och huvudvärk. Men men ska ju ända sitt i soffan och sätta mig in i politiken, har bestämt mig för att förtidsrösta så vi vet att vi inte missar det. Önskar dock att jag var mer insatt och framför allt mer intresserad.

• Hellan
    Sabinac skrev 2018-08-26 14:23:10 följande:

Trots att detta är min tredje graviditet så är detta nytt för mig... slemproppen släppte nyss för mig när jag gick på toaletten. Jag har ett tryck nedåt precis som en vattenballong mellan benen.

Borde jag förbereda mig något för att de kan starta inom närmsta? Alltid läst och hört att slemproppen inte är något direkt tecken på att förlossningen startar.. men tanken slog mig ändå.

Jag har inte märkt någon av de tidigare gångerna att slemproppen släppt så vet inte hur det varit då. Men vilken chock jag fick när den ?gled ur? när jag tog av trosorna.

Spännande

För mig släppte slemprppen 6-9 H innan värkarna började vid första förlossningen, andra märkte jag inte att den släppte. Så jag skulle i alla fall se till att packa väskan om det inte är gjort.
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-08-29 12:20:29 följande:

VARNING FÖR ÄCKLIG BILD!!

"mensvärken" har kommit oftare i två dagar nu, känns fortf likadant men de kommer fler per dag.

Nu funderar jag på... Kan detta vara en del av slemmisen eller ser era flytningar ut såhär?

Får be om ursäkt för bilden =P

Sådär ser mina flytningar ut och har gjort i flera veckor.

När min proppsläppte vid första graviditeten var den mer som en gelé klump dom var transparent och mer gröngul i färgen.
  • Hellan
    Johannana skrev 2018-08-31 15:50:42 följande:

Hej tjejer!

I lördags natt valde vår lille Liam att komma till världen. Hela graviditeten har jag sagt att det ALDRIG går till så som man ser på film; vattnet går, värkarna startar, bebis kommer. Lustigt nog var det exakt det som hände! Allt som allt tog förlossningen fyra timmar. Extremt snabbt och intensivt för att vara första gången men jag lyckades kriga mig igenom på endast lite lustgas.

Det blev lite av en chock att allt gick så fort men allt gick bra och vi båda mådde bra efteråt :) Liam föddes i v 37+3, vägde 3085g och var 48cm lång.

Ni har en fantastisk upplevelse framför er! <3

Grattis till sonen!

Visst är det häftigt med filmförlossning!

Jag har oxå varit med om en sådan, med barn nr 2, vaknade på natten och hade kraftig mensvärk och behövde kissa och när jag satt på toa så hostade/nös jag och tänkte Gud vad konstigt det kändes. Bytte trosskydd och gick och la mig igen, sen när nästa värk kom kände jag bara men gu kissa ja på mig.... rusade upp på toa igen, höll på så i tre fyra värkar ca 30 min, sem klev jag upp då jag inte kunde ligga stilla pga värkarna och när jag då kom ut i köket var det som på film, spaltch och jag står i en stor pöl, tog mig då till toan och hämta en handduk för att städa och sen klev jag in i duschen där blev jag fast, då tog värkarna i ordentligt. Sambon fick ringa ambulans då vi hade 1,5 H (12mil) i bil till närmaste förlossning och 4 mil från bostaden stannade ambulansen för att fixa min lustgas och då kom sonen. För mig tog det totalt 2 H, och allt gick bra.

Är dock lite rädd att det ska bli lika igen fast att det är nästan 8 år sedan jag hade den upplevelsen, och oron nu är för att det inte finns lustgas i ambulansen längre Komiskt att även jag fick i 37+3 då dock var min en 52cm kluns på 4062g. Så jag hoppas att denna inte är lika stor gör då får den ta och komma nu inte vid bf eller senare.
Svar på tråden BF September 2018