Inlägg från: Hellan |Visa alla inlägg
  • Hellan

BF September 2018

Sabinac skrev 2018-04-13 20:22:44 följande:

Nej det är klart att det vore trist att få något tråkigt besked och inte ha med sambon, men känner ingen ork att tjata med heller. Han är världens bästa pappa med barnen men han har inte så stort intresse av allt vad som sker för varje vecka i graviditeten osv.

I kallelsen står det att undersökningen ej är lämplig för barn att delta på och att en vuxen är tillåten som sällskap. Men när jag försökte ändra tiden pga brist på barnvakt så fick jag svar att de var fullbokat och att det inte gick att ändra tiden. De skrev även då att om jag inte hade barnvakt vid tillfälle för ultraljudet så fick de följa med. Men vi får se hur vi löser det. Det blir bra oavsett känner jag.

Min har inte varit så intresserad av de tidigare graviditeterna heller förutom att vara med på ul vilket jag även då krävde, men så säger min sambo att jag måste bli snäll oxå. Att han inte är med på MVC det gör mig inget skulle något verka avvikande då är han ju typ bara 5 min bort och vid ul typ 1,5 H bort.

Vad det gäller ul och barn ville jag bara upplysa så att du inte kommer dit och får problem för att de är med.
  • Hellan

Åh vad avis jag blir på alla som känner bebisen röra sig. Själv har jag ev känt den ett par gånger för typ 3-4 v sedan, sen inget mer vill känna mer nu! Där emot tror jag att jag börjat känna av förvärkar :-/ är i v 17+4 och sväller ordentligt om fötterna om jag inte har stödstrumpbyxorna på mig. Rul väntar den 24/4 ska bli spännande och efter det är det dax att berätta för barnen och familjen och alla andra vad som komma skall.

• Hellan
    Nostalgity skrev 2018-04-13 23:35:24 följande:

Här är en till som har förvärkar! Är i vecka 19 om en halvtimma =)

Hade så grymt ont från livmodern och neråt när jag var på jobbet (väldigt fysiskt påfrestande arbete)... Många tunga lyft. Så till slut ringde jag bm och frågade henne vad de skulle kunna vara, om de är någon fara etc... Hon ställde några frågor och sen blev de konstaterat att det är förvärkar jag fått. Livmodern blir stenhård och det ilar/drar neråt. Fick det idag när jag skulle in i duchen, fick anstränga mig för att klara av att stå upp. Men efter lite värme så släppte det.

Så hon ville jag skulle sjukskriva mig en vecka från jobbet och fick en tid den 20e till deras läkare.

Känns rätt surt att behöva vara hemma mer från jobbet =(

Precis så känner även jag den blir stenhård och det ilar. Jag har oftast känt dem på morgonen när väckarklockan ringt första gången, kan då oxå se hur livmodern ligger på vänster sida i magen, för höger är mycket lägre och mjuk då. Känner av ibland dag tid oxå men inte lika tydligt och kännbart då.

Förstår att du vill jobba, med mitt andra barn hade jag så mycket förvärkar så jag blev en fara i jobbet, är förskollärare på en förskola 1-5 år, blev då sjukskriven typ 8-10 v innan BF, minns inte riktigt.

Själv jobbar jag på så länge det inte blir ett problem på jobbet eller alltför kraftiga och ofta.

Lär ju nämna det för bm när jag ska dit efter rul...
  • Hellan

Snart dax att åka på RUL kl 13 är det vår tur att se det lilla livet igen. Är lite nervös men gissar att det bara kommer bli värre ju närmre sjukhuset vi kommer har som 8 mil dit.

• Hellan

Gårdagens rul gick bra. Fick se en underbar krabat och hade en super härlig bm. Vi hade turen att få vara i läkarrummet med en extra bra apparat så bm kunde se betydligt mer än i deras vanliga maskin, så hon verkade lika farsinerad som vi. Fick se njurar, hlärta, kroppspulsåder, hjärna, magsäck, urinblåsa mm. Jag såg inte könet men min sambo anade men säger inget........ men har lovat att berätta om det blev det han såg när bebben kommit.

Jag trodde att jag var 19+2 men flyttades till 18+6 så nytt bf är då 19/9. Moderkakan sitter i framväggen så det förklarar ju varför jag känt och känner så lite men snart borde det börja kännas enligt bm.

Krabaten ville dock inte visa sin bästa sida för fotografen, men fick en bra bild i alla fall och tre till.

Fick även med sambon till babyproffsen och vipps så var han villig att beställa vagn där och då, jag behöver dock tänka en vända till men senast om 2-3 v måste vi lägga beställningen för att vara säker på att den finns för leverans i september.

Har för mig att jag läste något om att göra en bf lista, det tycker jag låter kul så att det blir lättare att hålla reda på varandra när det närmar sig. I morgon ska jag försöka ringa MVC och boka nästa besök där, när nu det borde bli, någon som vet?

• Hellan
    Nostalgity skrev 2018-04-25 21:33:01 följande:

Här i Eskilstuna får vi tid till RUL och bm-beöket efter det, samtidigt. När jag var på inskrivningen i vecka 12 fick jag bokat både RUL och besök. Så vi fick nästa besök den 2/5. Alltså 2 veckor efter RUL. Då i vecka 21.

Tack då get jag hur det är hos er. Min bm ville att jag skulle få graviditeten daterad och sen boka tid. Måste komma ihåg att ringa imorgon så vet jag ju sen.
  • Hellan

Ringde bm enlig hennes direktiv nu efter rul och fick nästa besök 8/6!

Fy vad det känns långt borta 6 v så nu hoppas jag att krabaten börjar röra sig så jag känner varje dag.

• Hellan

Äntligen är det slut på alla lögner!

Idag har vi gjort graviditeten officiel! Har försökt dölja magen så gott jag kunnat, men nu när rul varit fick barnen veta i kväll och döm om förvåning. Den äldre som jag trodde skulle bli upprörd är eld och lågor, frågat massor mellan himmel och jord, medan den yngre knappt sagt ett ord men dock kramat magen flera gånger.

Å mina föräldrar ja vad säger man mamma hade anat det för länge sedan, och pappa räknat ut att vi var på ul i tisdags när de var barnvakt. Men de såg då glada ut och pappa på 64 år kunde inte sluta titta på bilderna. Så detta år får de bli både farmor/farfar (januari) och mormor/morfar i september.

• Hellan

Bilbarnstol/babyskydd!

Jag har börjat fundera kring vad vi skall köpa och hittat ett test där maxi cosi pebble fått bästa resultatet, så jag är lite inne på den. Någon som har haft den och kan tycka till om den?

Vi behöver en stol med bas som inte tar så mycket plats på brädden eftersom vi måsta sätta tre i baksätet om hela familjen ska åka någonstans, var av då två är stolar( babyskyddet och en akta gravid sport framåtvända bilstolar/kudde, även om vi har en Skoda superb så vore det ju gott om den i mitten sitter hyggligt gott på sätet och inte blir sönder klämd av stolarna. Tänker åka på babyproffsen och låta dem hjälpa oss att prova i bilen men jag vill ju ha en tanke så att det går att diskutera med dem om de har frågor.

Till de andra hade vi ett akta garco men det verkar inte vara så poppis längre, sen var ju det ganska brett oxå.

Är oxå nyfiken på vad ni köpt/ planerar köpa, vad gjorde att det blev/blir just den?

Svar på tråden BF September 2018