Inlägg från: Hellan |Visa alla inlägg
  • Hellan

BF September 2018

Nostalgity skrev 2018-03-07 08:12:45 följande:

Stort grattis till alla er som fått se eran lilla krabat och att det går vägen för er!

Idag kl 10 ska vi på ul. Fosterdiagnostik heter det här. Vi har valt att inte göra kub.. Vi blev ju ändå erbjudna detta istället.

Vi antar ju att allt är som det ska, men kan ändå inte bortgå från tankarna att hjärtat kanske inte slår på den lilla.... Men nu är det snart dags att ta reda på fakta.

Har nog inte riktigt knytit an till att jag är gravid än, känns bara som en mage... Känner mig liksom inte sådär stolt och glad. Jag är ju glad, men det känns liksom inte i hela kroppen.... Känner mig inte så exalterad. Kanske det är för att jag blödde i början så jag inte vågar hoppas lr tro på de än?

Får se om känslorna ändras när jag får se den lille!

Förra gången jag såg den var det en liten vit prick med en prick som slog (vecka 7)... Så det lär ju kanske kännas verkligare denna gång? Är i vecka 13 (12+4)

Spännande, hoppas att allt ser bra ut för er idag!
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-03-07 14:16:25 följande:

Hej igen! Nu har vi minsann också fått se våran lilla =D

Plutten hade hicka och låg och klia sig vid ena örat såg de ut som. Plutt vände sig mot oss flera ggr och flaxade med ena armen överallt så hon hade svårt att mäta nackspalten, men efter lite ruskande så tog plutt ner armen och hon mätte till 1,6.... Så allt ser jättebra ut!

Hon fick till 12+5 och jag 12+4.... Så vi är överens =)

Här är mina bilder! Högra bilden är rakt framifrån med huvudet och kroppen (magen ner till benen)

Härligt att allt gick bra!
  • Hellan
    Mimi93 skrev 2018-03-10 08:07:38 följande:

Är det någon mer än mig som har fruktansvärd huvudvärk?

Haft det i tre dagar nu, kan inte göra plötsliga rörelser och alvedon hjälper inte alls. Någon som vet vad det kan bero på?

Får ringa min bm på måndag om det inte går över

Så har jag oxå haft det, men efter några hemska huvudvärksdagar bröt en förkylning ut och huvudvärken lättade.
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-03-10 08:32:05 följande:

Då går vi in i vecka 14 idag, fasiken vad veckorna går fort nu för tiden! 38 dagar kvar till RUL <3 förhoppningsvis får vi då veta könet på mini =)

Hur tänker ni andra ang att ta reda på könet?

Ni som också har barn sen innan... Hur gjorde ni då vs nu?

Vi har inte tagit reda på könet vid våra tidigare graviditeter, sambon såg dock på bägge rul att det var pojkar, 100% säker på första, andra dock mer osäker. Vi kommer inte att ta reda på det denna gång heller tror jag, just för att jag tycker att det är halva grejen att inte veta förrän den är ute. Dock ser jag mer och mer det praktiska i att veta (har sett en så fin rosa barnvagn), men är på tok för rädd att det skall komma ut fel sort, det tror jag inte att mitt psyke skulle fixa ( vet ett fler tal som väntat en sort och vid förlossningen kom en annan sort ut).

Så jag är mer impad av de som vågar ta reda på könet med tanke på att det ändå inte är 100% säkert
  • Hellan
    Mimi93 skrev 2018-03-10 17:46:42 följande:

Skönt att inte behöva vara ensam om detta, hoppas det går över för oss alla.

Jag kollade blodtrycket idag på apoteket, har lite lågt blodtryck så kan nog bero på det. Får se vad bm rekommenderar.

Sen äter jag väldigt dåligt också pga illamående, hoppas bebisen växer ändå.

Jag har oxå lågt blodtryck och har alltid haft det. Själv blir jag extremt yr, illamående, svartnar för ögonen, ser blixtrar av det någon gång om sänder, huvudvärk har jag inte kopplat ihop det med, hm måste tänka på det.

Meddela gärna vad bm säger.
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-03-15 11:46:35 följande:

Går in i vecka 15 på lördag, men tror vi redan bestämt namn! (om det är en pojke)... Känns helt galet tidigt, men är jättekräsen och jag o mina två barn har amerikanska namn så det blir svårare att matcha, sambon har ett helt vanligt namn så han får finna sig i att jag bestämmer namn till 80%, hehe!

Vi har t. O. M tittat ut och bestämt vilken vagn vi ska beställa.... Men det gör vi i slutet av nästa månad efter RUL. Känns som man äntligen börjar närma sig mitten av graviditeten på nå sätt!

Och på söndag ska vi berätta för släkt o familj om graviditeten! Lördag kväll kommer vi berätta för mina barn. På lördag ska deras mormor vara barnvakt så vi väljer att berätta när de inte finns någon risk att de kommer ut innan =D

Några som hunnit berätta än?

Vi har inte berättat ännu ( våra chefer och min massör vet ). Gruvar mig för att berätta för barnen, då jag vet att den äldsta inte vill ha syskon, vilket han sa i förra veckan, medan den yngre vill ha ett syskon. Vet inte hur jag ska lägga upp det och när är rätt tillfälle att berätta på helgen vardag, morgon kväll GA jag får bara ångest över detta.
  • Hellan
    natalie11 skrev 2018-03-15 15:24:11 följande:

Hej!

Är det någon som gjort en gravidfotografering? Jag gjorde i veckan en bokning hos Marresfoton. Tycker hennes bilder var superfina :D Ser jättemycket fram emot det! Någon som vill berätta lite mer om ni gjort detta innan?

Vi har gjort det vid våra tidigare graviditeter! Så härligt, barnen tycker om att se på sina foton.

Vi fick komma med förslag och önskemål på hur vi vill ta bilderna, hade med ett flertal kläduppsättningar så att fotografen kunde säga vad som var lämpligt.

Jag rekommenderar att surfa runt så ni har lite tankar om ni ska vara med och påverka bilderna.
  • Hellan
    emhu skrev 2018-03-16 11:44:09 följande:

Hur känner ni nu när ni har passerat kub och allt såg bra ut? Har ni kunnat släppa oron (om ni varit oroliga alltså)?

Jag har försökt slappna av lite men ibland blir jag helt panikslagen och är säker på att bebis dött. Detta trots att jag kräks nästan dagligen...får nog ringa och boka en tid hos kuratorn tror jag...

Jag har inte kunnat släppa oron helt. Lite orolig över att det trots allt kan vara något fel fast låg sannolikhet (fast att jag helatiden vetat att det inte är någon garanti). Nu har jag haft magsjuka och kräkts på helt tom mage i ca10 H och efter kräkningarna har jag haft smärtor i livmoder var säker på att jag skulle kräka ut det lilla livet, så nu längtar jag till nästa bm besök då vi ska få lyssna på hjärtat, då filuren vid första kub(för kort gången) var extremt rörlig och inte lika rörlig vad jag tycker vid andra kub fast bm sa att det var en livlig sak.
  • Hellan

Vet att jag ställde denna fråga tidigare i tråden, men tänkte att jag ställer den igen eftersom jag fortfarande funderar och inte tagit något beslut. Har ej haft det med de andra barnen.

Hur gör ni med gravidförsäkring?! Har ni haft det tidigare? Vilket bolag rekommenderar ni?

• Hellan
    Mawie skrev 2018-03-18 10:50:05 följande:

Tänkte bara något som jag tycker är både jobbigt och pinsamt.

Hade i fredags gjort några mindre lyft och när jag satt på huk och reste mig upp då kändes det konstigt mellan benen.

Sprang in på toaletten och upptäckte något som såg ut som en liten påse som hängde ut!!!

Panik försökte tryck upp det i slidan och fick då blod på fingrarna.

Tänkte att nu är det kört nu får vi ingen bebis.

Stack från jobbet och åkte till akuten, där fick jag veta att livmodertappen släppt och åkt ner, fick som någon ring som håller uppe alltihop.

Fick göra vaginalt ultraljud och bebis mådde hur bra som hellst, tårarna sprutade.

Dock ångest över mitt underliv,så mycket tankar!-hur blir det med vaginal förlossning, sexliv. Hur ska muskulaturen orka genom hela graviditeten?

Mår skit och låg hela gårdagen och grät.

Oj vilken upplevelse! Förstår din panik och dina tankar. Men kontakta din bm och ställ alla frågor och be om kurator/psykolog samtal. Min bm har redan fört det på tal då jag dels mådde dåligt med enorm ångest efter andra barnet och att vår förstfödde inte är lätt att hantera med tanke på enorm avund på sitt mindre syskon, så samtals hjälp finns att få och var inte rädd att ta det så att du mår så bra som möjligt innan din bebis gör entré.

Styrke kramar till dig!
Svar på tråden BF September 2018