BF September 2018
Men usch, vilken pärs! Hoppas verkligen att det inte är något att oroa sig för. Men att moderkakan ligger för livmodermunnen, kan det bara hända sådär?
Men usch, vilken pärs! Hoppas verkligen att det inte är något att oroa sig för. Men att moderkakan ligger för livmodermunnen, kan det bara hända sådär?
Är det någon av er som packat väskan än?
När hade ni tänkt göra det?
Jag har inte ens tänkt tanken på det förän idag...
Dottern föddes i 37+6, så det är 21 dagar kvar ifall han är lika tidig som hon...
Går in i vecka 36 på torsdag. Tänkte ta fram en väska och lägga ner sådant som inte används, nästa vecka... Som mjukisbyxor, amningslinne, tjocktröja med dragkedja, amningsinlägg, amningsnapp, hårtoffsar, vattenflaska, foppatofflorna, strumpor. Bodys och byxor (stl 50 och 56) samt strumpor, en tunn filt samt en lite tjockare (tjockare till hemresan i babyskyddet) ifall de är ruggväder.
Och till sambon lägger vi ner underkläder och en tshirt, så länge.
Laddare, hygienartiklar och ev. Något sött att äta efteråt... Är sådant vi lägger ner när det är dags att åka!
Jag håller med om förlossningspositionen! De har ju såna där pallar man sitter på i sådan position och så sambon på en vanlig stol bakom som typ håller om en/håller bak armarna och så.. Jag skulle vilja föda så :)
Haha.. Jag kommer KRÄVA lavemang!! Vill inte skita ner mig under förlossningen fastän jag är helt säker på att jag inte hade brytt mig i den stunden.. Svärmor och sambon ska vara med under förlossningen. Jag frågade dock svärmor om hon sket ner sig under någon av alla hennes förlossningar och hon sa att hon inte visste det. Min mamma fick dock lavemang och då slapp hon det, haha :D
Ger dom det på förlossningen nu för tiden? Fått lära mig att avföringen som ligger i tarmen stoppar bebisen när den är på väg ut, vilket gör att det inte går så fort och risken att man spricker minskar. Men dom kanske ger det om man ber om det.
Ni som är i vecka 35+... Vad har ni för sf-mått?
Jag var hos bm idag och har sen förra gången ökat från 31 till 34... Känns mycket! Kan det vara för att magen sjunkit?
Svar till alla er som pratar SF-mått: Jag ska mäta mitt nästa mått på tisdag och är då i vecka 33.. I vecka 30 hade jag 29 och i vecka 27 hade jag 28. Då har jag även mitt nästa TUL (förhoppningsvis annars sker det den 23:e) och ett VUL för att mäta tappen då den är lite kort.
Jag har märkt att jag har mycket mensvärk nu i dagarna.. Inte stark mensvärk alls utan svagt molande som man brukar ha när man väntar på att mensen ska komma. Jag har dock inga sammandragningar medan vad jag vet utan bara konstant mensvärk. Är det kroppen som gör sig redo? Förvärkar typ?
Idag var vi hos speciallistmödravården, men fortf ingen som vet varför jag störtblödde. Allt är bra med bebis, alla flöden etc iaf. Har inte börjat öppna mig, men tappen är ca 3cm. Hos en förstföderska ska den vara 5, hos en omföderska ca 4cm...så min har kortats av ca1 cm sa han. Bebisen väger 2780g idag =)
Men fortf en sak som gör mig fundersam... Enligt ul och bm är jag i 35+5 idag, men när jag fyller i födelsedatum i en app så blir det 35+4 idag. Hur kan de diffa en dag?
Var beräknad 1/9 men vår lilla tjej hade bråttom och kom redan i lördags. <3
Ja wow så spännande!! Är det bara jag eller har tiden gått både väldigt långsamt men sjukt fort på samma gång? Tänk att det börjar bli dags.
Och stort grattis till bebis!!
Tack!
Det är vårt fjärde barn. De tre första kom också före bf så jag misstänkte att det skulle bli samma nu, men jag var inte riktigt beredd på att fröken skulle komma så tidigt. Första värken kom vid 4 i lördags men jag märkte dem knappt utan sov vidare till 6. De kom och gick lite, både i regelbundet och styrka. Vid 8 började jag misstänka att det kanske ändå var något på gång och ringde förlossningen som sa åt oss att komma in för koll men att vi antagligen skulle bli hemskickade. Ringde maken som bara skulle kolla djuren först. Efter fem minuter så ringer han i smått panik och säger att de har rivit ner elstängslet och att det är kalvar på rymmen... Det tog honom en timme att ordna men vi kom in till förlossningen vid 10, jag övertygad om att vi skulle bli hemskickade. Det visade sig dock att jag var öppen 6 cm och hade regelbundna värkar var 5:e minut. Förra gången var jag öppen 5 cm när vi kom in och då kom bebis ut inom en timme, så det blev ett j-kla pådrag bla eftersom jag var tvungen att få antibiotika intravenöst i minst två timmar innan förlossningen pga gbs-infektion plus att jag har ett litet bråkigt hjärta så kardiologen skulle varskos och ekg tas etc etc. Så istället för att vara på benen fick jag order att ligga ner för att stanna upp det hela lite. Fick en suverän manlig undersköterska som stannade hos oss hela tiden. Bra med två händer att krossa... Behövde ingen smärtlindring för andningen räckte. Efter två timmar fick jag komma upp på benen igen och då gick det undan. Två krystningar senare var hon ute, det minsta lilla hjärtegryn jag någonsin sett men en kopia av sin syster. Däremot ville moderkakan inte släppa direkt, precis som förra gången. Då blev det akut sövning och operation, men den här gången lyckades de (läkare och två barnmorskor) efter många om och men att få den att släppa efter nästan en timme. Vi är kvar på BB då hon är lite liten och inte riktigt har ork att suga ordentligt än, men vi mår bra och får förhoppningsvis komma hem inom kort.