Hellan skrev 2018-05-27 08:59:02 följande:
Hur gör/tänker ni kring alkoholfritt vin (0,5%)?
Det är inte ofta jag är sugen på vin, men nu när det varit värmebölja hos oss o ett bra tag blev ja sugen på rosé vin, gick glad ihågen in på systemet och köpte en flaska alkoholfritt, MEN när jag druckit ett par glas lägger jag märke till att det står 0,5% på flaskan :-/ känner mig jätte dum.
Har nu lite ångest och dåligt samvete för att jag drack det och känner mig lurad, då det står alkoholfritt på etiketten oxå. Vill ju inte att det skall påverka bebis på någevis.
Det är ingen fara med 0,5%! Dom MÅSTE skriva så, men de är alkoholfritt... Det är som att äta några likörfyllda godisar. Jag drack 5-6 st alkoholfria öl på min student för 10 år sen när jag då var gravid med min första. Samt så tar jag nu en alkoholfri öl när vi grillar! Och när sambon dricker grogg på kvällen så tar jag 1-2 smuttar från den.
Det blir inge fel med barnet pga liiiite alkohol! Forskare säger till o med att man kan dricka ett glas vin. Sen ska man nog känna efter själv vad gäller den saken... Min gräns går rätt lågt.
Tycker allt har blivit så löjligt med vad man får och inte får.... Allt handlar väl om sunt förnuft i stort sätt.