• Anonym (Jag)

Det snålaste ni varit med om?

Inspirerad av en annan tråd startar jag en egen tråd där vi berättar om det dumsnålaste vi varit med om. Här ventilerar vi alla Ove Sundberg från Solsidan som vi stött på och skrattar åt varandras erfarenheter.

Jag kan börja: För länge sedan när jag fortfarande rökte bad jag min kompis om eld när vi var på resa.

"Nä, jag har så lite gas kvar", blev svaret.

Det slutade med att jag lånade en tändare av en fullkomlig främling.

En annan favorit: Vi var ett tjejgäng som varit på stadsfestival och en av oss tog bilen hem. Jag frågade om hon möjligen kunde skjutsa hem mig också. Detta skulle innebära en omväg på cirka 1,5-2 kilometer för henne. Anledningen till att jag frågade var inte för att det var långt att gå, utan för att jag inte ville gå den sträckan ensam på natten.

"Njae, det blir rätt dyrt med bensinen".

Jag blev så paff att jag inte kom mig för att erbjuda fem kronor för att både täcka upp bensinkostnaden och ge någon krona för besväret.

Behöver jag säga att jag inte umgås med någon av dem idag.

• Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?
  • Pretorian IV
    Anonym (Mfl) skrev 2017-12-24 02:24:00 följande:

Den extra elen är marginel.

Låter du kranen rinna bara en minut rinner det ut ungefär 6 litet vatten. Säg att du istället gör det under två minuter när du borstar tänderna så försvinner 12 liter rent vatten rakt ut i avloppet. Vi förbrukar per person ca 160-200 liter vatten per dygn, det är drygt 100 liter mer än vad vi behöver förbruka.

När du spolar ut det rena vattnet i avloppet samlas det med toalettvatten och på andra sätt kontaminerat vatten vilket gör att det vatten som nyss var rent behöver renas igen. Att rena det igen kräver energi samt kemikalier. Kemikalier blir restprodukter som behöver tas om hand om.

Nu tar det ju ca 2-3 sekunder att få kallt vatten i kranen, och kostnaden är ännu mer marginell än elkostnaden (men man får vänta 1 timme på att dricka)

Det rena dricksvattnet kontaminerar alltså avloppsvattnet ifrån toalettstolen...

Nu får du ju ge dig!

Tror du att det går två parallella ledningar till reningsverket, ett ifrån diskhon och ett ifrån toaletten?
  • Anonym (Mfl)
    Pretorian IV skrev 2017-12-24 09:10:05 följande:

Nu tar det ju ca 2-3 sekunder att få kallt vatten i kranen, och kostnaden är ännu mer marginell än elkostnaden (men man får vänta 1 timme på att dricka)

Det rena dricksvattnet kontaminerar alltså avloppsvattnet ifrån toalettstolen...

Nu får du ju ge dig!

Tror du att det går två parallella ledningar till reningsverket, ett ifrån diskhon och ett ifrån toaletten?

Får ge mig? För att Sverige är det land i hela EU som konsumerar mest vatten, där tom EU kommissionen skickat en varning till regeringen 2014 om att Sverige inte följer EUs ramavtal gällande vatten.

Hur är det med läsförståelsen, ditt rena vatten möter kontaminerat vatten och är således inte längre rent och behöver därför renas igen. Vilket kräver resurser i form av energi och kemikalier.
  • Pretorian IV
    Anonym (Mfl) skrev 2017-12-24 10:49:43 följande:

Får ge mig? För att Sverige är det land i hela EU som konsumerar mest vatten, där tom EU kommissionen skickat en varning till regeringen 2014 om att Sverige inte följer EUs ramavtal gällande vatten.

Hur är det med läsförståelsen, ditt rena vatten möter kontaminerat vatten och är således inte längre rent och behöver därför renas igen. Vilket kräver resurser i form av energi och kemikalier.

Men det bli ju inte mer avfall som behöver renas, det blir bara utspätt med rent vatten, alltså går det inte åt mer energi.
  • Anonym (Mfl)
    Pretorian IV skrev 2017-12-24 10:54:10 följande:

Men det bli ju inte mer avfall som behöver renas, det blir bara utspätt med rent vatten, alltså går det inte åt mer energi.

Det blir en större kvantitet vatten (inte för att _en_ person slösar med vatten utan för att många gör det) vilket leder till att mer kemikalier används och således måste mer restprodukter tas om hand om.

Energin går fortfarande åt eftersom vattnet forfarande måste genomgå samma processer . Det går inte åt mindre energi för att vattnet är "utspätt".
  • Anonym (20 kr)

En gång hade jag fått en tidning av en bekant. Ingen speciell utan en vanlig papperstidning som var lätt att få tag i. Efter ett halvår utan kontakt hör personen av sig för att den ångrat sig och ville ha tillbaka tidningen: "den kostade faktiskt 20 kronor!". Kan även nämnas att personen samarbetade med de som tryckte upp tidningen och förmodligen fick tag i dem gratis eller billigare.

• viseversa
    John22 skrev 2017-12-23 12:28:33 följande:
    Naaah, blev hon lite upprörd när hon fick reda på hur det ligger till och att det hon gör inte är smart? Haha, kan verkligen föreställa mig hur du sitter och frustar framför skärmen :)

Och dör är det väl ingen som sagt att man kommer göra, men ska man gå efter den logiken kan man ju lika gärna skita i att tvätta händerna, för det dör man ju inte av heller.

Men du ska inte vara ledsen för att du blev uppläxad.
    Men lilla gubben. Tråkigt att du blev kränkt. Plutten.
  • Spislucka

Starta en egen tråd om ni vill fortsätta den här diskutionen om vatten i tvål. TS fråga vad de snålaste man varit med om. Håll er till ämnet.

• Anonym (BRA)
    Spislucka skrev 2017-12-24 18:24:50 följande:

Starta en egen tråd om ni vill fortsätta den här diskutionen om vatten i tvål. TS fråga vad de snålaste man varit med om. Håll er till ämnet.

Håller fullständigt med Spiskucka här! Den här tråden handlar inte huruvida det är snålt eller inte om att blanda ut tvålar! Det är faktiskt skitråkigt att läsa om era olika åsikter om ämnet!!

Det roliga är det otroligt snåla människor som finns omkring oss ????
  • Anonym (Efter jul?)

Fler snål-historier efter jul nu?

*Hoppas*

• Anonym (...)

Jag var i Tunisien i en vecka med mitt ex för några år sedan och vi skulle på en tredagars tur runt i landet ihop med flygbolaget och andra resenärer.

Han hade tidigare köpt två choklader som han tänkte äta under bussresan som skulle vara halva dagen... Jag hade glömt att köpa med något gott att smaska på och frågar om jag kan få den ena eftersom han hade två (ungefär lika stora som en kexchoklad). Han ba "Nej dom är mina. Du skulle tänkt på att köpa en egen. Men du kan få smaka en liten bit".

• sextiotalist
    Anonym (Mfl) skrev 2017-12-24 10:49:43 följande:

Ibland är de roliga de där i Bryssel. Sverige har, jämfört med många andra länder, en mycket god vattenförsörjning, i normala fall har vi ingen brist (undantag två somrar pga torrt under vinterhalvåret). De i Spanien påverkas inte av att vi använder vatten mycket eller lite, under förutsättning att det vatten som används är rent när det kommer tillbaka till naturen.

Det finns andra saker som styrs från Bryssel som baseras på hur det klimatmässigt, geografiskt eller biotoperna ser ut på kontinenten, som inte stämmer överens med här.
    Lite OT, men för att få bidrag till hage så får inte det finnas mer än en viss mängd träd. Vilket jag har svårt att förstå, eftersom träd i en hage ger både skugga och mångfald för de betande djuren. Dessutom har vi en traditon att låta betesdjuren hålla undan sly i skogen.
  • Anonym (Weirdo)

Har en bekant som efter att hon gjort slut med sitt ex bodde kvar i ett halvår för att spara pengar samtidigt som hon dejtade en ny. Sen lämnade hon inte tillbaka nyckeln utan gick in med den i hans lägenhet när han jobbade och åt upp hans mat i kylen och frysen. Hon använde också hans visakort för att shoppa under samma period och han fick hota med polisanmälan och spärra det.

• Anonym (saa)

Min skatteåterbäring för detta året! Badum-tchss.

• Anonym (What)
    Anonym (Weirdo) skrev 2018-03-08 16:45:03 följande:

Har en bekant som efter att hon gjort slut med sitt ex bodde kvar i ett halvår för att spara pengar samtidigt som hon dejtade en ny. Sen lämnade hon inte tillbaka nyckeln utan gick in med den i hans lägenhet när han jobbade och åt upp hans mat i kylen och frysen. Hon använde också hans visakort för att shoppa under samma period och han fick hota med polisanmälan och spärra det.

Det är väl inte bara snålhet. Det är ju både omoraliskt och brottsligt. Sjuk människa.
Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?