Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Det snålaste ni varit med om?

Anonym (En klasskompis) skrev 2017-12-20 07:48:38 följande:

En kompis som var med i "gänget" som vi bara umgicks med vid fester. Han var otroligt snål och under 5 års tid åt han aldrig med oss ute och han hellerköpte aldrig läsk eller godis! Vid fester kom han med import öl och köpte aldrig något ute.

Sen en gång helt oväntat bokade vi en resa till Ayia Napa och han BETALADE!!!

Men sen tyckte han det var dyrt för vi planerade festpaket och utflykter! Så han sket i det!????????????

Eller sparsam. Han valde ju att avstå från sådant han tyckte var för dyrt.
  • sextiotalist

Snålhet för mig är när man inte vill betala för sig och glider med på andra, inte att man avstår något för egen del, eller är sparsam.

Mitt ex var snål, han åt gärna middag hemma hos mig (som jag betalade), åt av min mat hemma, men bidrog aldrig något själv. När vi handlade mat till där han bodde, då skulle vi dela lika.

Min mamma blev kallad snål, då hon, pga hon inte har hur mycket pengar som helst, valde billigaste på menyn, tog vatten till maten, hennes vänner valde dyrare rätter och drack vin, sedan ville de att notan skulle delas jämnt för alla. När min mamma protesterade, så sa en till henne att hon inte skulle vara så snål, då undrar jag vem som var snålast.

Min bror är rätt snål, när man köpt gemensamma blommor (jag och min syster resonerar som så att det jämnar ut sig, eller så skickar man ett sms och berättar hur mycket blommorna kostade) så skickar han ett sms där han skriver exakt hur mycket var och en är skyldig och kräver (inte ber) att pengarna ska vara inne direkt, han har väldigt mycket pengar, så det är inte så att han behöver spara.

Ett annat snåltillfälle var när svärfar fyllde år för en jäkla massa år sedan. Då hade hans frus barn sagt att de fixar maten (båda har arbetat inom restaurant). Efteråt krävde de in betalt samma pris som det hade kostat (faktiskt lite mer) per person som det hade varit en cateringfirma, dessutom räknade de in alkoholen. Så vi, som var fem personer, varav en 3-åring och två tonåringar, ingen av (vuxna då) oss drack någon alkohol pga båda skulle köra bil, skulle, förutom maten, betala tänkt alkoholintag för fem personer.
    Sedan fick jag höra att de även tog hem all överbliven alkohol.

• sextiotalist
    Anonym (En klasskompis) skrev 2017-12-20 08:16:24 följande:
    Han valde att inte följa med för att det skulle kosta för mycket när vi planerade utflykter och fester!
    Fortfarande inte snål. Han kanske inte ens hade möjlighet ekonomiskt, hur insatt är du inte hans ekonomi?
    Vad hade varit rätt för dig, tagit lån för att åka på resan? Åkt på kredit? Tagit av sparade (som var ämnat åt annat).

Du måste förklara varför en person är snål om de avstår från saker som de anser vara för dyrt / har inte råd med.
  • sextiotalist
    Anonym (Tessa) skrev 2017-12-21 08:20:24 följande:

Jag hade några tjejer över och en av dem hade bakat en kladdkaka. Vi åt halva ungefär och när min man kom hem på kvällen frågade han om han kunde ta en bit och då sa hon som bakat den nej och att hon skulle ta hem den till sin man...

Tja, oartigt, men knappast snålt.
  • sextiotalist
    Anonym (Mfl) skrev 2017-12-24 10:49:43 följande:
    Får ge mig? För att Sverige är det land i hela EU som konsumerar mest vatten, där tom EU kommissionen skickat en varning till regeringen 2014 om att Sverige inte följer EUs ramavtal gällande vatten.

Hur är det med läsförståelsen, ditt rena vatten möter kontaminerat vatten och är således inte längre rent och behöver därför renas igen. Vilket kräver resurser i form av energi och kemikalier.
    Ibland är de roliga de där i Bryssel. Sverige har, jämfört med många andra länder, en mycket god vattenförsörjning, i normala fall har vi ingen brist (undantag två somrar pga torrt under vinterhalvåret). De i Spanien påverkas inte av att vi använder vatten mycket eller lite, under förutsättning att det vatten som används är rent när det kommer tillbaka till naturen.

Det finns andra saker som styrs från Bryssel som baseras på hur det klimatmässigt, geografiskt eller biotoperna ser ut på kontinenten, som inte stämmer överens med här.
    Lite OT, men för att få bidrag till hage så får inte det finnas mer än en viss mängd träd. Vilket jag har svårt att förstå, eftersom träd i en hage ger både skugga och mångfald för de betande djuren. Dessutom har vi en traditon att låta betesdjuren hålla undan sly i skogen.
Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?