Snålhet för mig är när man inte vill betala för sig och glider med på andra, inte att man avstår något för egen del, eller är sparsam.
Mitt ex var snål, han åt gärna middag hemma hos mig (som jag betalade), åt av min mat hemma, men bidrog aldrig något själv. När vi handlade mat till där han bodde, då skulle vi dela lika.
Min mamma blev kallad snål, då hon, pga hon inte har hur mycket pengar som helst, valde billigaste på menyn, tog vatten till maten, hennes vänner valde dyrare rätter och drack vin, sedan ville de att notan skulle delas jämnt för alla. När min mamma protesterade, så sa en till henne att hon inte skulle vara så snål, då undrar jag vem som var snålast.
Min bror är rätt snål, när man köpt gemensamma blommor (jag och min syster resonerar som så att det jämnar ut sig, eller så skickar man ett sms och berättar hur mycket blommorna kostade) så skickar han ett sms där han skriver exakt hur mycket var och en är skyldig och kräver (inte ber) att pengarna ska vara inne direkt, han har väldigt mycket pengar, så det är inte så att han behöver spara.
Ett annat snåltillfälle var när svärfar fyllde år för en jäkla massa år sedan. Då hade hans frus barn sagt att de fixar maten (båda har arbetat inom restaurant). Efteråt krävde de in betalt samma pris som det hade kostat (faktiskt lite mer) per person som det hade varit en cateringfirma, dessutom räknade de in alkoholen. Så vi, som var fem personer, varav en 3-åring och två tonåringar, ingen av (vuxna då) oss drack någon alkohol pga båda skulle köra bil, skulle, förutom maten, betala tänkt alkoholintag för fem personer.
Sedan fick jag höra att de även tog hem all överbliven alkohol.