• Anonym (Jag)

Det snålaste ni varit med om?

Inspirerad av en annan tråd startar jag en egen tråd där vi berättar om det dumsnålaste vi varit med om. Här ventilerar vi alla Ove Sundberg från Solsidan som vi stött på och skrattar åt varandras erfarenheter.

Jag kan börja: För länge sedan när jag fortfarande rökte bad jag min kompis om eld när vi var på resa.

"Nä, jag har så lite gas kvar", blev svaret.

Det slutade med att jag lånade en tändare av en fullkomlig främling.

En annan favorit: Vi var ett tjejgäng som varit på stadsfestival och en av oss tog bilen hem. Jag frågade om hon möjligen kunde skjutsa hem mig också. Detta skulle innebära en omväg på cirka 1,5-2 kilometer för henne. Anledningen till att jag frågade var inte för att det var långt att gå, utan för att jag inte ville gå den sträckan ensam på natten.

"Njae, det blir rätt dyrt med bensinen".

Jag blev så paff att jag inte kom mig för att erbjuda fem kronor för att både täcka upp bensinkostnaden och ge någon krona för besväret.

Behöver jag säga att jag inte umgås med någon av dem idag.

• Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?
  • sextiotalist

Snålhet för mig är när man inte vill betala för sig och glider med på andra, inte att man avstår något för egen del, eller är sparsam.

Mitt ex var snål, han åt gärna middag hemma hos mig (som jag betalade), åt av min mat hemma, men bidrog aldrig något själv. När vi handlade mat till där han bodde, då skulle vi dela lika.

Min mamma blev kallad snål, då hon, pga hon inte har hur mycket pengar som helst, valde billigaste på menyn, tog vatten till maten, hennes vänner valde dyrare rätter och drack vin, sedan ville de att notan skulle delas jämnt för alla. När min mamma protesterade, så sa en till henne att hon inte skulle vara så snål, då undrar jag vem som var snålast.

Min bror är rätt snål, när man köpt gemensamma blommor (jag och min syster resonerar som så att det jämnar ut sig, eller så skickar man ett sms och berättar hur mycket blommorna kostade) så skickar han ett sms där han skriver exakt hur mycket var och en är skyldig och kräver (inte ber) att pengarna ska vara inne direkt, han har väldigt mycket pengar, så det är inte så att han behöver spara.

Ett annat snåltillfälle var när svärfar fyllde år för en jäkla massa år sedan. Då hade hans frus barn sagt att de fixar maten (båda har arbetat inom restaurant). Efteråt krävde de in betalt samma pris som det hade kostat (faktiskt lite mer) per person som det hade varit en cateringfirma, dessutom räknade de in alkoholen. Så vi, som var fem personer, varav en 3-åring och två tonåringar, ingen av (vuxna då) oss drack någon alkohol pga båda skulle köra bil, skulle, förutom maten, betala tänkt alkoholintag för fem personer.
    Sedan fick jag höra att de även tog hem all överbliven alkohol.

• Anonym (En klasskompis)

Sparsam!

Men hela 20 årsåldern har han slösat bort.

Nu är väl han den stora vinnaren av oss men man har bara ett liv också. Jag uppskattar en balans med att spara pengar, nöjen och upplevelser!

• Stårschan
    Anonym (En klasskompis) skrev 2017-12-20 08:02:46 följande:

Sparsam!

Men hela 20 årsåldern har han slösat bort.

Nu är väl han den stora vinnaren av oss men man har bara ett liv också. Jag uppskattar en balans med att spara pengar, nöjen och upplevelser!

Har han? Tycker han själv det? Utifrån vad du beskriver så har han ju ett kompisgäng att umgås med, och det är det inte alla som har. Och han valde ju att följa med utomlands, eller hur?
    Stårschan skrev 2017-12-20 08:13:02 följande:

Har han? Tycker han själv det? Utifrån vad du beskriver så har han ju ett kompisgäng att umgås med, och det är det inte alla som har. Och han valde ju att följa med utomlands, eller hur?

Han valde att inte följa med för att det skulle kosta för mycket när vi planerade utflykter och fester!
  • sextiotalist
    Anonym (En klasskompis) skrev 2017-12-20 08:16:24 följande:
    Han valde att inte följa med för att det skulle kosta för mycket när vi planerade utflykter och fester!
    Fortfarande inte snål. Han kanske inte ens hade möjlighet ekonomiskt, hur insatt är du inte hans ekonomi?
    Vad hade varit rätt för dig, tagit lån för att åka på resan? Åkt på kredit? Tagit av sparade (som var ämnat åt annat).

Du måste förklara varför en person är snål om de avstår från saker som de anser vara för dyrt / har inte råd med.

Men han betalade ju resan först!

Man ser väl om en person jobbar heltid och bor hemma i över 10 år efter studenten!

Alla beteende och man kan väl äta ute någon gång eller köpa en liten sak till bion eller kanske köpa fika än att dricka vatten gratis

• Anonym (salladen)
    Anonym (En klasskompis) skrev 2017-12-20 08:28:28 följande:

Man ser väl om en person jobbar heltid och bor hemma i över 10 år efter studenten!

Alla beteende och man kan väl äta ute någon gång eller köpa en liten sak till bion eller kanske köpa fika än att dricka vatten gratis

Håller med de andra... det är inte snålt utan sparsamt... Snålt är om han låter andra betala för honom eller snålar MOT vänner... Inte om han låter bli saker för sig själv...
  • Legionären
    Anonym (En klasskompis) skrev 2017-12-20 08:28:28 följande:

Fast det är väl mycket smartare att låta bli att resa om han nu har ändrat sig och inte vill åka längre?
  • Anonym (exempel)
    Anonym (Jag) skrev 2017-12-19 14:00:30 följande:
    Ja om det verkligen rör sig om usel ekonomi säger jag inget om det. Men ofta har man ju lite inblick i människors liv. Tjejen som gnällde över bensinen åt t ex ute samma kväll och hade inga problem med att köoa märkeskläder.
    Hade en kompis som alltid tog betalt när vi åt hemma hos henne. Och det till överpris. Hon hyrde ut sin lägenhet i andrahand till överpris till andra vänner.
    Sen köpte hon och pojkvännen ett fint hus mer eller mindre kontant. Lånen finansierades med intäkter från andrahandsuthyrningen.

I sitt perspektiv var hon smart - men vännerna förlorade hon

• Anonym (J)
    Anonym (Katja) skrev 2017-12-20 07:31:25 följande:

Satt och väntade på att barnens luciauppvisning skulle börja och hörde hur två andra föräldrar pratade med varandra om hur mormor/farmor (minns inte vilket av det) var kvar ute på parkeringen och hade problem med parkeringsautomaten. Då sa jag ?det finns en app som är jättebra? Pappan svarar att han har appen men han tänker ju inte betala hennes parkering.

(Det kostar max 5 kr!)

Haha. Men kanske handlade det inte om pengarna utan pappan ogillade sin svärmor?
Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?