Anonym (?) skrev 2017-11-06 21:35:52 följande:
jag skrev ingenting om ärftlighet av infertilitet osv, jag skrev att infertilitet verkar vara vanligare i västvärlden och jag undrar om det är fler som lagt märke till det .. Ni har helt missuppfattat inlägget.
Jag svarade inte på ditt inlägg som du ser om du läser om. Jag har inte missuppfattat nånting, jag svarade på hennes fråga-inte din. Men för att svara på din fråga- hur vet du det? Att "bara" folk i västvärlden är infertila och inte resten? För att folk från Afrika får mängder med barn eller? Jag vet inte hur det ser ut rent statistiskt, men varför skulle folk utanför västvärlden vara mer fertila liksom? Kvinnor som kvinnor, orsakerna till infertilitet måste ju finnas världen över. Säkerligen med variationer, inte vet jag om japaner som överlag är smala har mindre PCO .t.e.x. Eller de på Samoa mycket mer p.g.a deras fetma. Könssjukdomar och infektioner finns ju överallt och då borde kvinnor överallt bli infertila också. Vad gäller män har infertiliteten ökat i västvärlden p.g.a vällevnaden- fetma, alkohol, rökning. skräpmat. Men män röker mycket mer i många andra länder så rimligen borde de männen då vara ännu mer infertila. Men återigen, jag kan bara spekulera för jag har inte läst nåt om det.