• Anonym (?)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Jag har länge funderat över en sak och det är att utländska kvinnor verkar ha lättare för att bli gravida än västerländska kvinnor, det är inte ovanligt att utländska kvinnor får barn på löpande band medans västerländska kvinnor kan behöva kämpa i flera år för att bli gravida, jag drar inte alla över en kam men det verkar som det är vanligt att det är så. Är det någon mer som lagt märke till det?

• Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?
  • Anonym (?)
    neverpreggo skrev 2017-11-06 21:40:53 följande:

Ser du inte att folk svarar på ett inlägg/sidospår i din tråd? Inte att du skrev om det i trådstartenö

Sorry jag missade läsa det som va citerat
  • EpicNurse
    Anonym (?) skrev 2017-11-06 21:35:52 följande:

jag skrev ingenting om ärftlighet av infertilitet osv, jag skrev att infertilitet verkar vara vanligare i västvärlden och jag undrar om det är fler som lagt märke till det .. Ni har helt missuppfattat inlägget.

Ja fast för att få svar på din fråga måste man ju se till vilka faktorer som kan påverka fertiliteten hos kvinnor på olika ställen i världen, tex miljö, ärftlighet osv. Annars kan man ju inte ens fundera på om det är ett rimligt påstående. Det förstår du väl?

Och sen stämmer inte det du säger.

Det är lika många ?utländska? kvinnor som får missfall, om inte fler, eftersom många blir gravida så många gånger. Träffar flera varje dag. Det enda som skiljer är att många som är troende, oavsett religion, sällan använder preventivmedel och därför blir gravida utan att egentligen planera det.

Och det är dessutom även vanligt med utländska kvinnor som behöver hjälp att bli gravida. Tror bara att det inte pratas om på samma sätt. Eller så gör det det men på ett annat språk så man får aldrig höra det i samhället.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (?)
    Anonym (Nonsens) skrev 2017-11-06 21:43:43 följande:

Jag svarade inte på ditt inlägg som du ser om du läser om. Jag har inte missuppfattat nånting, jag svarade på hennes fråga-inte din. Men för att svara på din fråga- hur vet du det? Att "bara" folk i västvärlden är infertila och inte resten? För att folk från Afrika får mängder med barn eller? Jag vet inte hur det ser ut rent statistiskt, men varför skulle folk utanför västvärlden vara mer fertila liksom? Kvinnor som kvinnor, orsakerna till infertilitet måste ju finnas världen över. Säkerligen med variationer, inte vet jag om japaner som överlag är smala har mindre PCO .t.e.x. Eller de på Samoa mycket mer p.g.a deras fetma. Könssjukdomar och infektioner finns ju överallt och då borde kvinnor överallt bli infertila också. Vad gäller män har infertiliteten ökat i västvärlden p.g.a vällevnaden- fetma, alkohol, rökning. skräpmat. Men män röker mycket mer i många andra länder så rimligen borde de männen då vara ännu mer infertila. Men återigen, jag kan bara spekulera för jag har inte läst nåt om det.

Som sagt så drar jag inte alla över en kam, bara att det verkar va VANLIGARE inte att det ÄR så för alla. Men majoriteten. Vet inte heller någon statistik men har läst någonstans på någon ivf sida att det verkar va lite vanligare i västvärlden med infertilitet, läkarnas teori är att västerländska kvinnor i regel skaffar barn senare i livet och att det med åldern blir svårare att bli gravid, ökad risk för missfall och komplikationer. Men jag personligen tycker att det verkar som att även yngre västerländska kvinnor har svårare att bli gravida än utländska kvinnor i samma ålder...
  • Fennyxx

Barnlöshet är nog inte vanligare här, jag tror bara att ingen lyssnar på barnlösa afrikanska kvinnors berättelse.

• Anonym (mamsi)

Infertilitet blir ju vanligare ju äldre kvinnan är. Så rimligtvis borde en högre grad av infertilitet i västvärlden bero på att vi skaffar barn senare än vad man gör i fattiga länder.

• Anonym (?)
    Anonym (mamsi) skrev 2017-11-06 22:09:02 följande:

Infertilitet blir ju vanligare ju äldre kvinnan är. Så rimligtvis borde en högre grad av infertilitet i västvärlden bero på att vi skaffar barn senare än vad man gör i fattiga länder.

Men infertilitet är ju även vanligt bland unga kvinnor..
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (?) skrev 2017-11-06 22:10:09 följande:

Men infertilitet är ju även vanligt bland unga kvinnor..

Vanligt och vanligt.. Allting är ju relativt. I vilket fall är det megastor skillnad i fertilitet hos en 18-åring jämfört med en 38-åring.
  • Anonym (?)
    Anonym (mamsi) skrev 2017-11-06 22:18:04 följande:

Chansen per månad att bli gravid (vid aktiva försök) är 25% för en 22-årig kvinna jämfört med 15% för en 36-årig kvinna. Det är rätt stor skillnad. Nästan dubbelt så svårt att bli gravid som 36-åring jämfört med som 22-åring.

fertilityindia.com/our-treatments/articles/age-and-fertility/

behöver inte vara så.. En kvinna på 22 kan ha jätte svårt att bli gravid medans en kvinna på 35 kan ha jättelätt, likaså äggreserven kan vara mindre hos en Kvinna som är yngre än hos en annan äldre kvinna som kan ha större. Det vanliga är att en äldre kvinna har svårare att bli gravid än en yngre men behöver inte vara så.
  • HuWaa

Kvinnor i andra kulturer får barn i yngre åldrar. Yngre ålder =mindre genetiska skador på generna som kan leda till sjukdomar, och högre fertilitet.

Kvinnor i Sverige tycker barn är något som utländska kvinnor kan ägna sig åt, så blir det också så.

Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?