• Anonym (?)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Jag har länge funderat över en sak och det är att utländska kvinnor verkar ha lättare för att bli gravida än västerländska kvinnor, det är inte ovanligt att utländska kvinnor får barn på löpande band medans västerländska kvinnor kan behöva kämpa i flera år för att bli gravida, jag drar inte alla över en kam men det verkar som det är vanligt att det är så. Är det någon mer som lagt märke till det?

• Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (?) skrev 2017-11-06 22:33:56 följande:

behöver inte vara så.. En kvinna på 22 kan ha jätte svårt att bli gravid medans en kvinna på 35 kan ha jättelätt, likaså äggreserven kan vara mindre hos en Kvinna som är yngre än hos en annan äldre kvinna som kan ha större. Det vanliga är att en äldre kvinna har svårare att bli gravid än en yngre men behöver inte vara så.

Helt rätt. Statistiskt sett är det svårare för en äldre kvinna.
  • Anonym (Nonsens)
    HuWaa skrev 2017-11-06 22:46:14 följande:
    Kvinnor i andra kulturer får barn i yngre åldrar. Yngre ålder =mindre genetiska skador på generna som kan leda till sjukdomar, och högre fertilitet.

Kvinnor i Sverige tycker barn är något som utländska kvinnor kan ägna sig åt, så blir det också så.
    Orsakerna till infertilitet beror som regel inte på fel på generna, det är alltså inget som ärvs. Dessutom drar du ALLA svenska kvinnor över samma kam vilket är gravt felaktigt! Och faktiskt kränkande. Du har aldrig tänkt tanken att inte alla vare sig kan eller har möjlighet att försöka få barn som riktigt unga fast man kanske vill? Nä, just det- det bara måste bero på att vi väntar frivilligt!
  • Råttedal

Jag har läst att spermiekoncentrationen hos män i västvärlden har sjunkit med över 50% sen 70-talet av okänd anledning. Teorier var kost, stress, strålning från mobiltelefoner med mera. Jag har inte kollat på det närmare och vet inte om det stämmer men det är något jag läst. Är det så kan ju del av förklaringen finnas där. Och om fertiliteten hos män minskar är det väl mycket möjligt att den gjort/gör det för kvinnor också. 

• elyse
    HuWaa skrev 2017-11-06 22:46:14 följande:

Kvinnor i andra kulturer får barn i yngre åldrar. Yngre ålder =mindre genetiska skador på generna som kan leda till sjukdomar, och högre fertilitet.

Kvinnor i Sverige tycker barn är något som utländska kvinnor kan ägna sig åt, så blir det också så.

Kvinnor ska väl ha någon att skaffa barn med också? Min erfarenhet är att unga män gravt överskattar kvinnors förmåga att snabbt bli gravida efter 35.
  • Anonym (Kanske)

Är ju svårt att svara på och jag har kass koll på religioner, men jag tror det går lite hand i hand med barnafödandet. Kvinnor, eller snarare flickor, gifts bort i tidig ålder och det börjas produceras ungar i tid så att säga.. Kvinnor ses som något som ska behaga mannen genom sex, de dricker inte lila mycket eller inte alls alkohol som vi och de använder ju nog inte kondom som vi gör här. Nåt åt det hållet tror jag!

• Anonym (?)
    Anonym (Kanske) skrev 2017-11-07 02:11:27 följande:

Är ju svårt att svara på och jag har kass koll på religioner, men jag tror det går lite hand i hand med barnafödandet. Kvinnor, eller snarare flickor, gifts bort i tidig ålder och det börjas produceras ungar i tid så att säga.. Kvinnor ses som något som ska behaga mannen genom sex, de dricker inte lila mycket eller inte alls alkohol som vi och de använder ju nog inte kondom som vi gör här. Nåt åt det hållet tror jag!

Fast jag syftar på när man försöker skaffa barn? Och jag menar inte så, utan tillexempel en västerländsk kvinna i 25års åldern kan ha jätte svårt för att bli gravid men en utländsk kvinna i samma ålder blir gravid hur lätt som helst det är så jag menar.
  • Anonym (?)
    Råttedal skrev 2017-11-06 23:57:59 följande:

Jag har läst att spermiekoncentrationen hos män i västvärlden har sjunkit med över 50% sen 70-talet av okänd anledning. Teorier var kost, stress, strålning från mobiltelefoner med mera. Jag har inte kollat på det närmare och vet inte om det stämmer men det är något jag läst. Är det så kan ju del av förklaringen finnas där. Och om fertiliteten hos män minskar är det väl mycket möjligt att den gjort/gör det för kvinnor också. 

Så kan det mycket väl vara
  • Anonym (..)

Jag blir alltid lika förvånad när jag ser kvinnor i svältande områden på tv. Dom har alltid en massa barn, bebisar och är gravida. Trots att dom och barnen bara är skinn och ben. Det förstår jag inte riktigt hur det går till, för i väst sägs det att tjejer som svälter sig inte har mens?! 

• Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2017-11-07 03:52:39 följande:

Jag blir alltid lika förvånad när jag ser kvinnor i svältande områden på tv. Dom har alltid en massa barn, bebisar och är gravida. Trots att dom och barnen bara är skinn och ben. Det förstår jag inte riktigt hur det går till, för i väst sägs det att tjejer som svälter sig inte har mens?! 

Så är det, mensen försvinner vid undernäring. Jag har själv haft anorexia och fick inte tillbaka mensen förän något år efter när jag blev normalviktig igen
  • Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2017-11-07 03:52:39 följande:

Anonym (?) skrev 2017-11-07 08:05:37 följande:

Så är det, mensen försvinner vid undernäring. Jag har själv haft anorexia och fick inte tillbaka mensen förän något år efter när jag blev normalviktig igen

Så det är mycket märkligt måste jag säga..
Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?