• Anonym (..)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Jag blir alltid lika förvånad när jag ser kvinnor i svältande områden på tv. Dom har alltid en massa barn, bebisar och är gravida. Trots att dom och barnen bara är skinn och ben. Det förstår jag inte riktigt hur det går till, för i väst sägs det att tjejer som svälter sig inte har mens?! 

• Anonym (..)
    Anonym (Bm) skrev 2017-11-07 12:05:06 följande:
    Det är inte så märkligt om man tänker efter. Är man normal i hullet och snabbt hamnar på svältläge blir kroppen i obalans och bl.a. Mens uteblir. Redan svältande kvinnor får inte den förändringen i kroppen.

Min erfarenhet är att det är lika många utländska som svenskfödda kvinnor som har problem med infertiliteten. Min högst personliga erfarenhet utifrån mitt jobb och ingen vetenskaplig fakta. Var får du din teori ifrån ts? På vilket sätt tror du att du skulle få vetskap om kvinnors fertilitet i u-länder? Och tror du att de är lika benägna att söka hjälp?
    Hur förklarar du att dom någonsin får mens, om dom svälter konstant? 
    Anonym (1) skrev 2017-11-07 14:30:19 följande:
    Jag kan inte se att det är etiskt och moraliskt försvarbart att låta människor lida (för infertilitet skapar enormt lidande för de drabbade) när det finns behandling tillgänglig. För vad? Att de kanske möjligtvis får barn med liknande problem i framtiden? I så fall kan ju den motiveringen göras för alla medicinska behandlingar. Alla som är sjuka får överleva bäst de kan på egen hand eller självdö. Föds/blir de sjuka eller skadade och inte klarar sig så var de inte värda att leva ändå. Cancer? Synd. Lunginflammation? Well, hoppas på det bästa. Född med hjärtfel? Ledsen lille vän men dina gener var inte bra nog, du kommer lämnas att dö så att du inte i framtiden får barn med liknande problem. Behöver du kejsarsnitt för att du och ditt barn inte ska dö? Nja nej, vi har tekniken men vi kommer låta er dö för bebisen kanske får samma problem om hon skaffar barn i framtiden. Förstår du inte själv att man inte kan ha ett civiliserat samhälle byggt på det viset? 
    Hur kan du jämföra cancer och andra dödliga sjukdomar med att inte ha barn? Det finns ingen som dör pga att man inte har barn.

En del diskuterar ålder här, men jag tycker inte att det går att jämföra riktigt. I vissa länder är medellivslängden under 35-40, och dom som föder barnen är själva barn.
Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?