• Anonym (?)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Jag har länge funderat över en sak och det är att utländska kvinnor verkar ha lättare för att bli gravida än västerländska kvinnor, det är inte ovanligt att utländska kvinnor får barn på löpande band medans västerländska kvinnor kan behöva kämpa i flera år för att bli gravida, jag drar inte alla över en kam men det verkar som det är vanligt att det är så. Är det någon mer som lagt märke till det?

• Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?
  • Anonym (Bm)
    Anonym (?) skrev 2017-11-07 11:50:03 följande:

Så det är mycket märkligt måste jag säga..

Det är inte så märkligt om man tänker efter. Är man normal i hullet och snabbt hamnar på svältläge blir kroppen i obalans och bl.a. Mens uteblir. Redan svältande kvinnor får inte den förändringen i kroppen.

Min erfarenhet är att det är lika många utländska som svenskfödda kvinnor som har problem med infertiliteten. Min högst personliga erfarenhet utifrån mitt jobb och ingen vetenskaplig fakta. Var får du din teori ifrån ts? På vilket sätt tror du att du skulle få vetskap om kvinnors fertilitet i u-länder? Och tror du att de är lika benägna att söka hjälp?
  • Filipfilipsson

Även jag har tänkt på detta gällande infertila som ändå med hjälp av skattepengar? Får föra sina av naturen dåliga gener vidare gällande nedsatt fertilitet. Jag kan förstå dem med förvärvade sjukdomar pga osunt leverne gällande könssjukdomar osv som inte är medfött. Men dessa människor som bär på anlag för endometrios och sjukdomar som påverkar fertiliteten. ingen som räknat på konsekvenserna för framtida generationer med fertilitetsproblem? Är det en rättighet att få egna biologiska barn? Detta verkar ju värdesättas av politikerna framför adoptionsmöjligheter, annars hade skattepengar aldrig tillåtits finansiera detta.

• Anonym (Bm)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:08:23 följande:

Även jag har tänkt på detta gällande infertila som ändå med hjälp av skattepengar? Får föra sina av naturen dåliga gener vidare gällande nedsatt fertilitet. Jag kan förstå dem med förvärvade sjukdomar pga osunt leverne gällande könssjukdomar osv som inte är medfött. Men dessa människor som bär på anlag för endometrios och sjukdomar som påverkar fertiliteten. ingen som räknat på konsekvenserna för framtida generationer med fertilitetsproblem? Är det en rättighet att få egna biologiska barn? Detta verkar ju värdesättas av politikerna framför adoptionsmöjligheter, annars hade skattepengar aldrig tillåtits finansiera detta.

Kanske lite fel tråd?
  • Filipfilipsson

En annan tråd?

Då vi i det västerländska samhället har ökade möjligheter till ivf så blir en följd av detta att anlag för fertilitetsrelaterade sjukdomar förs vidare i kommande generationer. En konsekvens av detta är att det kommer bli vanligare med infertilitet i samhällen som bekostar ivfbehandlingar.

• LFF

Nu har jag ingen generll erfarenhet men jag jobbar i en internationell miljö där vi bland annat har väldigt många anställda från Indien och där är det stora problem med infertilitet och svårigheter att få barn, i synnerhet inom medel- och överklassen. Och då pratar vi om familjer i 25-30 års åldern så de är inte överdrivet gamla heller.

• Meriall

Hälften av all infertilitet beror på mannen och det är vanligast med manlig infertilitet i Afrika och Centraleuropa enligt Google. Samma för kvinnor men då är det även Mellanöstern och Oceanien. Så Nordeuropa och Nordamerika verkar ha minst infertilitet faktiskt. Dock vet jag inte om de räknar de som inte kan få barn naturligt eller de som inte får barn alls.

• Anonym (1)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:08:23 följande:

Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:20:09 följande:

En annan tråd?

Då vi i det västerländska samhället har ökade möjligheter till ivf så blir en följd av detta att anlag för fertilitetsrelaterade sjukdomar förs vidare i kommande generationer. En konsekvens av detta är att det kommer bli vanligare med infertilitet i samhällen som bekostar ivfbehandlingar.

Jag kan inte se att det är etiskt och moraliskt försvarbart att låta människor lida (för infertilitet skapar enormt lidande för de drabbade) när det finns behandling tillgänglig. För vad? Att de kanske möjligtvis får barn med liknande problem i framtiden? I så fall kan ju den motiveringen göras för alla medicinska behandlingar. Alla som är sjuka får överleva bäst de kan på egen hand eller självdö. Föds/blir de sjuka eller skadade och inte klarar sig så var de inte värda att leva ändå. Cancer? Synd. Lunginflammation? Well, hoppas på det bästa. Född med hjärtfel? Ledsen lille vän men dina gener var inte bra nog, du kommer lämnas att dö så att du inte i framtiden får barn med liknande problem. Behöver du kejsarsnitt för att du och ditt barn inte ska dö? Nja nej, vi har tekniken men vi kommer låta er dö för bebisen kanske får samma problem om hon skaffar barn i framtiden. Förstår du inte själv att man inte kan ha ett civiliserat samhälle byggt på det viset? 
  • Anonym (N)
    Anonym (1) skrev 2017-11-07 14:30:19 följande:

Jag kan inte se att det är etiskt och moraliskt försvarbart att låta människor lida (för infertilitet skapar enormt lidande för de drabbade) när det finns behandling tillgänglig. För vad? Att de kanske möjligtvis får barn med liknande problem i framtiden? I så fall kan ju den motiveringen göras för alla medicinska behandlingar. Alla som är sjuka får överleva bäst de kan på egen hand eller självdö. Föds/blir de sjuka eller skadade och inte klarar sig så var de inte värda att leva ändå. Cancer? Synd. Lunginflammation? Well, hoppas på det bästa. Född med hjärtfel? Ledsen lille vän men dina gener var inte bra nog, du kommer lämnas att dö så att du inte i framtiden får barn med liknande problem. Behöver du kejsarsnitt för att du och ditt barn inte ska dö? Nja nej, vi har tekniken men vi kommer låta er dö för bebisen kanske får samma problem om hon skaffar barn i framtiden. Förstår du inte själv att man inte kan ha ett civiliserat samhälle byggt på det viset? 

Fast att inte kunna föra sina gener vidare har inget med att få hjälp at töverleva om man bli sjuk att göra. Två helt olika saker. Det är INTE samma sak att inte få hjälp att få barn, och att inte få hjälp att överleva en sjukdom.
  • Anonym (1)
    Anonym (N) skrev 2017-11-07 14:54:59 följande:
    Fast att inte kunna föra sina gener vidare har inget med att få hjälp at töverleva om man bli sjuk att göra. Två helt olika saker. Det är INTE samma sak att inte få hjälp att få barn, och att inte få hjälp att överleva en sjukdom.
    Jo principen är EXAKT densamma. Man nekas den vård man behöver för sin sjukdom pga man eventuellt kan få barn som i framtiden får samma problematik.
  • FVsvdbdsn

Jag tror faktiskt att du har rätt TS, ser också sambandet MEN många faktorer spelar ju in. Och många aspekter spelar in och behöver man ha i åtanke när man kollar på detta.

I Sverige har det ju blivit en stigande ålder hos förstföderskor, än vad som finns och förekommer i andra länder. Kvinnan har fått en starkare roll vilket fått fler kvinnor att prioritera karriär framför familjeliv, och när de väl är redo så kan det vara i de senare 30:års åldern eller till och med i början på 40:års åldern... och även om många vill blunda för naturenslagar, så är det ju inte konstigt att det blir svårare att få barn då, ellr hur?

Sen är vi ju väldigt upplysta på preventiv medels fronten OCH har flera olika alternativ och metoder att tillgodose. Och förutom det så har vi fri rätt att utföra in princip hur många aborter vi vill, och in princip av vilka skäl vi vill. Det kanske låter hemskt, men en skrapning eller ett piller som får kroppen att stöta bort ett foster... är det så konstigt om kroppen senare har svårt att behålla ett foster? Varför skulle inte det kunna vara en bidragande orsak till antalet minskade graviditeter? Och försvårningar att bli gravid.

Jag säger inte att det ena eller det andra är fel, men jag tror absolut att det kan vara en bidragande orsak till att det är svårare att bli gravid.

Det finns ju ingen/väldigt lite forskning, men om man börjar fråga. Vad många som gjort en skrapning som senare har svårt att bli gravida finns det inte? Kanske livmodern tar större skada än man tror, och att den får svårare att bygga upp ?rätt? slemhinna för bästa optimala chans...

Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?