Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:08:23 följande:
Även jag har tänkt på detta gällande infertila som ändå med hjälp av skattepengar? Får föra sina av naturen dåliga gener vidare gällande nedsatt fertilitet. Jag kan förstå dem med förvärvade sjukdomar pga osunt leverne gällande könssjukdomar osv som inte är medfött. Men dessa människor som bär på anlag för endometrios och sjukdomar som påverkar fertiliteten. ingen som räknat på konsekvenserna för framtida generationer med fertilitetsproblem? Är det en rättighet att få egna biologiska barn? Detta verkar ju värdesättas av politikerna framför adoptionsmöjligheter, annars hade skattepengar aldrig tillåtits finansiera detta.
Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:20:09 följande:
En annan tråd?
Då vi i det västerländska samhället har ökade möjligheter till ivf så blir en följd av detta att anlag för fertilitetsrelaterade sjukdomar förs vidare i kommande generationer. En konsekvens av detta är att det kommer bli vanligare med infertilitet i samhällen som bekostar ivfbehandlingar.
Jag kan inte se att det är etiskt och moraliskt försvarbart att låta människor lida (för infertilitet skapar enormt lidande för de drabbade) när det finns behandling tillgänglig. För vad? Att de kanske möjligtvis får barn med liknande problem i framtiden? I så fall kan ju den motiveringen göras för alla medicinska behandlingar. Alla som är sjuka får överleva bäst de kan på egen hand eller självdö. Föds/blir de sjuka eller skadade och inte klarar sig så var de inte värda att leva ändå. Cancer? Synd. Lunginflammation? Well, hoppas på det bästa. Född med hjärtfel? Ledsen lille vän men dina gener var inte bra nog, du kommer lämnas att dö så att du inte i framtiden får barn med liknande problem. Behöver du kejsarsnitt för att du och ditt barn inte ska dö? Nja nej, vi har tekniken men vi kommer låta er dö för bebisen kanske får samma problem om hon skaffar barn i framtiden. Förstår du inte själv att man inte kan ha ett civiliserat samhälle byggt på det viset?