• Anonym (M)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Är man fertil kan man skaffa ett barn eller många barn. I vissa länder/kulturer skaffar man många barn. Dessutom skaffar de barn tidigare än vi gör i västvärlden.

Så jag tror inte att de är mer fertila utan att de skaffar fler barn i tidigare ålder än vi gör.

• Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2017-11-07 02:16:33 följande:
    Fast jag syftar på när man försöker skaffa barn? Och jag menar inte så, utan tillexempel en västerländsk kvinna i 25års åldern kan ha jätte svårt för att bli gravid men en utländsk kvinna i samma ålder blir gravid hur lätt som helst det är så jag menar.
    Hur tänker du här? 

Du tar ett exempel på två (2!) kvinnor och har det som grund för ditt argument. 
    Vilken slutsats drar du om det är tvärtom, en västerländsk kvinna på 25 år som blir gravid, medan en utländsk kvinna inte blir det?
  • Anonym (M)
    Åsa skrev 2017-11-07 22:08:28 följande:
    I min begränsade erfarenhet talas det betydligt mer om barnlöshet "utomlands" än här. Kanske för att man ännu mer än här utgår från att familjer "ska" ha barn och ser det som ett ännu större problem att inte få dem.  De barnlösa jag stött på i annat land och med ickenordisk bakgrund i Sverige har fått sin situation stött och blött  av släkt och vänner helt öppet i åratal, på ett för ett för svensk medelklass väldigt gränslöst sätt.
    Håller med. I vissa länder är ju kvinnans huvuduppgift (och kanske enda uppgift) att föda barn, och kan man då inte det, så spekuleras/pratas det ju om det. Samtidigt är det ett kvinnoproblem, alltså är det ofta inget som uppmärksammas av de styrande, dvs männen.
Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?