• Anonym (?)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Jag har länge funderat över en sak och det är att utländska kvinnor verkar ha lättare för att bli gravida än västerländska kvinnor, det är inte ovanligt att utländska kvinnor får barn på löpande band medans västerländska kvinnor kan behöva kämpa i flera år för att bli gravida, jag drar inte alla över en kam men det verkar som det är vanligt att det är så. Är det någon mer som lagt märke till det?

• Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2017-11-06 21:22:27 följande:

Är man fertil kan man skaffa ett barn eller många barn. I vissa länder/kulturer skaffar man många barn. Dessutom skaffar de barn tidigare än vi gör i västvärlden.

Så jag tror inte att de är mer fertila utan att de skaffar fler barn i tidigare ålder än vi gör.

Inte bara det, många föder barn efter barn även upp i åldrarna. Jag har faktiskt aldrig hört om någon utomlands som haft svårt att bli gravid..
  • Anonym (?)
    Anonym (N) skrev 2017-11-06 21:24:20 följande:

Antagligen. Här i västvärlden kan ju ?alla? få barn. Även de som normalt sett inte skulle fört sin nedsatta fertilitet vidare. Därför blir vi ju mer och mer infertila eftersom även alla som behöver hjälp med ivf för sina gener vidare.

Jag menar bortsett från ivf, alltså lätt och svårt för att bli gravid på naturlig väg.. .
  • Anonym (?)
    Anonym (Vill se statistik) skrev 2017-11-06 21:30:27 följande:

Finns det något belägg för att det är så? De första provrörsbarnen i Sverige föddes på 80-talet i och då jag själv fått barn på det viset vore det intressant att förstå om det stämmer att dessa barn också har svårt att få barn på egen hand eller om det är något du gissar.

Va? Jag skrev inget om provrörsbarn. Jag skrev om något helt annat..
  • Anonym (?)
    Anonym (Nonsens) skrev 2017-11-06 21:33:35 följande:

Nej, det finns inga belägg för det eftersom infertilitet inte ärvs.

jag skrev ingenting om ärftlighet av infertilitet osv, jag skrev att infertilitet verkar vara vanligare i västvärlden och jag undrar om det är fler som lagt märke till det .. Ni har helt missuppfattat inlägget.
  • Anonym (?)
    neverpreggo skrev 2017-11-06 21:40:53 följande:

Ser du inte att folk svarar på ett inlägg/sidospår i din tråd? Inte att du skrev om det i trådstartenö

Sorry jag missade läsa det som va citerat
  • Anonym (?)
    Anonym (Nonsens) skrev 2017-11-06 21:43:43 följande:

Jag svarade inte på ditt inlägg som du ser om du läser om. Jag har inte missuppfattat nånting, jag svarade på hennes fråga-inte din. Men för att svara på din fråga- hur vet du det? Att "bara" folk i västvärlden är infertila och inte resten? För att folk från Afrika får mängder med barn eller? Jag vet inte hur det ser ut rent statistiskt, men varför skulle folk utanför västvärlden vara mer fertila liksom? Kvinnor som kvinnor, orsakerna till infertilitet måste ju finnas världen över. Säkerligen med variationer, inte vet jag om japaner som överlag är smala har mindre PCO .t.e.x. Eller de på Samoa mycket mer p.g.a deras fetma. Könssjukdomar och infektioner finns ju överallt och då borde kvinnor överallt bli infertila också. Vad gäller män har infertiliteten ökat i västvärlden p.g.a vällevnaden- fetma, alkohol, rökning. skräpmat. Men män röker mycket mer i många andra länder så rimligen borde de männen då vara ännu mer infertila. Men återigen, jag kan bara spekulera för jag har inte läst nåt om det.

Som sagt så drar jag inte alla över en kam, bara att det verkar va VANLIGARE inte att det ÄR så för alla. Men majoriteten. Vet inte heller någon statistik men har läst någonstans på någon ivf sida att det verkar va lite vanligare i västvärlden med infertilitet, läkarnas teori är att västerländska kvinnor i regel skaffar barn senare i livet och att det med åldern blir svårare att bli gravid, ökad risk för missfall och komplikationer. Men jag personligen tycker att det verkar som att även yngre västerländska kvinnor har svårare att bli gravida än utländska kvinnor i samma ålder...
  • Anonym (?)
    Anonym (mamsi) skrev 2017-11-06 22:09:02 följande:

Infertilitet blir ju vanligare ju äldre kvinnan är. Så rimligtvis borde en högre grad av infertilitet i västvärlden bero på att vi skaffar barn senare än vad man gör i fattiga länder.

Men infertilitet är ju även vanligt bland unga kvinnor..
  • Anonym (?)
    Anonym (mamsi) skrev 2017-11-06 22:18:04 följande:

Chansen per månad att bli gravid (vid aktiva försök) är 25% för en 22-årig kvinna jämfört med 15% för en 36-årig kvinna. Det är rätt stor skillnad. Nästan dubbelt så svårt att bli gravid som 36-åring jämfört med som 22-åring.

fertilityindia.com/our-treatments/articles/age-and-fertility/

behöver inte vara så.. En kvinna på 22 kan ha jätte svårt att bli gravid medans en kvinna på 35 kan ha jättelätt, likaså äggreserven kan vara mindre hos en Kvinna som är yngre än hos en annan äldre kvinna som kan ha större. Det vanliga är att en äldre kvinna har svårare att bli gravid än en yngre men behöver inte vara så.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kanske) skrev 2017-11-07 02:11:27 följande:

Är ju svårt att svara på och jag har kass koll på religioner, men jag tror det går lite hand i hand med barnafödandet. Kvinnor, eller snarare flickor, gifts bort i tidig ålder och det börjas produceras ungar i tid så att säga.. Kvinnor ses som något som ska behaga mannen genom sex, de dricker inte lila mycket eller inte alls alkohol som vi och de använder ju nog inte kondom som vi gör här. Nåt åt det hållet tror jag!

Fast jag syftar på när man försöker skaffa barn? Och jag menar inte så, utan tillexempel en västerländsk kvinna i 25års åldern kan ha jätte svårt för att bli gravid men en utländsk kvinna i samma ålder blir gravid hur lätt som helst det är så jag menar.
  • Anonym (?)
    Råttedal skrev 2017-11-06 23:57:59 följande:

Jag har läst att spermiekoncentrationen hos män i västvärlden har sjunkit med över 50% sen 70-talet av okänd anledning. Teorier var kost, stress, strålning från mobiltelefoner med mera. Jag har inte kollat på det närmare och vet inte om det stämmer men det är något jag läst. Är det så kan ju del av förklaringen finnas där. Och om fertiliteten hos män minskar är det väl mycket möjligt att den gjort/gör det för kvinnor också. 

Så kan det mycket väl vara
  • Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2017-11-07 03:52:39 följande:

Jag blir alltid lika förvånad när jag ser kvinnor i svältande områden på tv. Dom har alltid en massa barn, bebisar och är gravida. Trots att dom och barnen bara är skinn och ben. Det förstår jag inte riktigt hur det går till, för i väst sägs det att tjejer som svälter sig inte har mens?! 

Så är det, mensen försvinner vid undernäring. Jag har själv haft anorexia och fick inte tillbaka mensen förän något år efter när jag blev normalviktig igen
  • Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2017-11-07 03:52:39 följande:

Jag blir alltid lika förvånad när jag ser kvinnor i svältande områden på tv. Dom har alltid en massa barn, bebisar och är gravida. Trots att dom och barnen bara är skinn och ben. Det förstår jag inte riktigt hur det går till, för i väst sägs det att tjejer som svälter sig inte har mens?! 

Anonym (?) skrev 2017-11-07 08:05:37 följande:

Så är det, mensen försvinner vid undernäring. Jag har själv haft anorexia och fick inte tillbaka mensen förän något år efter när jag blev normalviktig igen

Så det är mycket märkligt måste jag säga..
  • Anonym (?)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:20:09 följande:

En annan tråd?

Då vi i det västerländska samhället har ökade möjligheter till ivf så blir en följd av detta att anlag för fertilitetsrelaterade sjukdomar förs vidare i kommande generationer. En konsekvens av detta är att det kommer bli vanligare med infertilitet i samhällen som bekostar ivfbehandlingar.

Låter märkligt.
  • Anonym (?)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:08:23 följande:

Även jag har tänkt på detta gällande infertila som ändå med hjälp av skattepengar? Får föra sina av naturen dåliga gener vidare gällande nedsatt fertilitet. Jag kan förstå dem med förvärvade sjukdomar pga osunt leverne gällande könssjukdomar osv som inte är medfött. Men dessa människor som bär på anlag för endometrios och sjukdomar som påverkar fertiliteten. ingen som räknat på konsekvenserna för framtida generationer med fertilitetsproblem? Är det en rättighet att få egna biologiska barn? Detta verkar ju värdesättas av politikerna framför adoptionsmöjligheter, annars hade skattepengar aldrig tillåtits finansiera detta.

Dom har ju börjat med så kallade "lämplighetsutredningar" innan ivf påbörjas dom senaste åren...
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2017-11-07 20:31:35 följande:

Hur tänker du här? 

Du tar ett exempel på två (2!) kvinnor och har det som grund för ditt argument. 

Vilken slutsats drar du om det är tvärtom, en västerländsk kvinna på 25 år som blir gravid, medan en utländsk kvinna inte blir det?

Nej jag menar självklart flera kvinnor än 2.Det där va bara ett exempel, jag har faktiskt aldrig hört talas om det.Jag vet inte om det kanske pratas mindre om infertilitet utomlands? Spekulerar fortfarande
Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?