• Anonym (s)

kontrollerande familjehem

Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:

1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.

2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.

3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.

Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

• Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Anonym (....)

Ts du måste flytta hem. Inget familjehem eller sic kommer nånsin bry sig, det gör bara dina föräldrar!

Familjehem är bara ute efter pengar och skiter totalt i dig! Hoppas du får komma hem till stabilitet och trygghet.

• Anonym (VA?)
    Anonym (....) skrev 2017-11-01 23:08:28 följande:

Ts du måste flytta hem. Inget familjehem eller sic kommer nånsin bry sig, det gör bara dina föräldrar!

Familjehem är bara ute efter pengar och skiter totalt i dig! Hoppas du får komma hem till stabilitet och trygghet.

Det här inlägget gör mig förbannad. Vet du hur många barn som far illa varje dag? Som blir misshandlade och försummade; som står utan mat på bordet på grund av att föräldrar med egna problem inte klarar av den grundläggande omsorgen om barnet?! Vet du hur mycket det krävs och hur illa det verkligen ska vara innan ett barn blir omhändertaget? Du vet inte vad som ligger bakom att TS bor i familjehem och därför ska du inte uttala dig över huvud taget om huruvida hon ska flytta hem eller någon annanstans. Ta ditt ansvar som vuxen människa, sluta trolla och inse att det är ett barn eller en ungdom som du skriver till, samt det faktum att du faktiskt INTE ALLS vet någonting om varför TS bor i familjehem.
  • EmberEyes

Bara det faktum att TS är van vid slappa eller obefintliga regler visar att hennes bakgrund är allt annat än stabil och trygg. Det är helt horribelt att du ljuger för ett barn och uppmanar henne att lämna vad som låter som den första stabila, trygga miljö med vuxna förebilder som har regler och rutiner, och som ställer fullt normala krav på TS.
  • Anonym (Hm)

Får jag gissa, du har dina barn placerade? Utan anledning, såklart. Aldrig hört någon som har sina barn placerade som faktiskt inser varför. Kanske just det som är problemet.
  • LFF

Japp, för kärlek är att låta en 14-åring vara ute på stan hela kvällarna. Kärlek är att låta en 14-åring sova borta närhelst hen vill. Kärlek är att inte ställa några som helst krav alls på sin tonåring. Kärlek är att låta enen 14-åring få helt fria tyglar.

Eller inte.....
  • Anonym (Mamma)

Om min 14-åring fick pengar för att köpa en jacka och kom hem utan jacka och utan pengar, så hade min 14-åring inte fått några pengar efter det.
    Jag hade även beslagtagit de nya kläderna (om 14-åringen inte kan övertyga mig om att de är nödvändiga) och de hade fått bli födelsedagspresenter eller julklappar.
    Om min 14-åring vill sova borta är det något som vi ska komma överens om tillsammans med familjen h*n ska sova hos i god tid i förväg.
    Att inte komma hem alls utan överenskommelse innebär automatiskt utegångsförbud tills 14-åringen visat sig vara pålitlig i fortsättningen, minst en månad.

Anledningen till att vi har det samhälle vi har idag, med lärare som blir misshandlade av sina elever, och ambulans och brandkår som inte kan slutföra utryckningar pga stenkastning o dyl är att det finns alldeles för få föräldrar som är som TS familjehem, och alldeles för många som är som Anonym (....)

TS: Det här är din chans att få ett bättre liv, kanske den enda chans du får. Ta den! Lyssna på familjehemsföräldrarna, följ deras regler även om du inte förstår dem. Ge det en chans!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hm) skrev 2017-11-02 08:37:25 följande:
    Får jag gissa, du har dina barn placerade? Utan anledning, såklart. Aldrig hört någon som har sina barn placerade som faktiskt inser varför. Kanske just det som är problemet.
    Eller hur! Soc bara kom och tog barnen för att soctanten är avundsjuk eller bitter eller allmänt psykotisk. Barnen har det egentligen jättebra hemma, för vem behöver mat och sömn, eller kläder eller allmän omsorg _egentligen_?

Påminner mig om mitt ex som berättade att han fick ta hand om sig själv och sin lillebror helt och hållet från det han var ca 10 år, men när jag frågade om hur han fixade mat svarade lite svävande att det var nog mamma eller nån som fixade maten åt dem... Men visst, de klarade sig heeeelt och hållet själva.
  • Anonym (Jojustdet)

DU igen! I varje tråd om Familjehem kommer du med din eviga upprapning om hur dåliga alla Familjehem är och hur lite de bryr sig och inte minst hur mycket pengar de håvar in på att ta hand om barn och ungdomar som redan har det sååååå bra hos sina föräldrar! Du avslöjar din egen totala brist på insikt om hur verkligheten ser ut . Inte minst din självinsikt. Utgår ifrån att du inte har fått tillbaka dina barn ännu.

Jag vet inte hur gammal du är Ts men jag vet att Familjehemmets uppdrag är att få dig att sluta att leva destruktivt och att få dig att ta bra sunda beslut och ansvar så att du väljer en väg i livet som leder till att du får ett bra vuxet liv. I din ålder ( tonår) så innebär det ofta att man inte förstår vad som är bäst för en själv och därmed inte förstår varför man begränsas. Jag vet inte varför du är placerad men någonting säger mig att du har haft ett gränslöst liv hittills där inte de vuxna har tagit ansvaret att sätta de gränser alla barn behöver. Min gissning är att du kunnat gjort vad du haft lust till och inte lärt dig ta ansvar för dina handlingar?

Och det är det vanligaste när det gäller placering av ungdomar. När samhället ser att en ung är på helt fel väg i livet och föräldrarna inte klarar av att hantera dem så måste samhället ta över och försöka att få hen på rätt väg. Och någonting i vad du berättar säger mig att det är så det ligger till i ditt fall?

Och är det på det viset så kommer du nog känna dig kontrollerad till du visar att du mognat och börjar ta ansvar för dina handlingar. De gör nämligen precis det de ska göra. Det betyder att det är dina handlingar som är orsaken till deras agerande.
  • Anonym (Fd placerad)

Har också bott i familjehem och min tanke är att reglerna är normala. När man som tonåring omplaceras från en dysfunktionell familj är regler och lärdom om hur samhället fungerar väldigt viktiga. Mitt familjehem var det mest fantastiska man kan tänka sig, och även där var dina frågeställningar aktuella med en del av ungdomarna. Handlar inte om kontroll utan om att försöka få ordning på vilsna och och i många fall "förstörda" barn.

Mamman i "min" familj berättade senare att hon är väldigt strikt och krävande för vårt eget bästa. Hon ville ge oss goda förutsättningar att få ett bra liv. Med tiden, när hon såg att hon kunde lita på oss, fick vi lite lösare tyglar så att säga. Frihet under ansvar var hennes strategi. Och hon lyckades få många vilsna själar in på rätt bana. Alla hennes extrabarn (som hon kallar oss) är idag skötsamma och stabila vuxna med jobb och egna familjer.

Med detta vill jag säga att det som de flesta familjehem gör är av en anledning. Visst finns det dåliga familjehem också som har barnen enbart för pengarna, men min erfarenhet är att de flesta har barnens bästa för ögonen.

• Glinda från Oz
    Anonym (X) skrev 2017-11-01 19:10:19 följande:

Behövde i som hade inga eller behövde som i ville ha nya?

Läs gärna det ts skriver, du kan välja att läsa endast ts inlägg om du trycker på kugghjulet till höger.
Svar på tråden kontrollerande familjehem