kontrollerande familjehem
Har också bott i familjehem och min tanke är att reglerna är normala. När man som tonåring omplaceras från en dysfunktionell familj är regler och lärdom om hur samhället fungerar väldigt viktiga. Mitt familjehem var det mest fantastiska man kan tänka sig, och även där var dina frågeställningar aktuella med en del av ungdomarna. Handlar inte om kontroll utan om att försöka få ordning på vilsna och och i många fall "förstörda" barn.
Mamman i "min" familj berättade senare att hon är väldigt strikt och krävande för vårt eget bästa. Hon ville ge oss goda förutsättningar att få ett bra liv. Med tiden, när hon såg att hon kunde lita på oss, fick vi lite lösare tyglar så att säga. Frihet under ansvar var hennes strategi. Och hon lyckades få många vilsna själar in på rätt bana. Alla hennes extrabarn (som hon kallar oss) är idag skötsamma och stabila vuxna med jobb och egna familjer.
Med detta vill jag säga att det som de flesta familjehem gör är av en anledning. Visst finns det dåliga familjehem också som har barnen enbart för pengarna, men min erfarenhet är att de flesta har barnens bästa för ögonen.