• Anonym (s)

kontrollerande familjehem

Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:

1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.

2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.

3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.

Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

• Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Anonym (anonym)
    Anonym (....) skrev 2017-11-03 10:25:36 följande:
    Det är klart att familjehem gärna åker på dyra utlandsresor med ungarna eftersom dem inte betalar en enda krona själv - soc står för ALLT!

Familjehem är det bästa sättet att tjäna GROVA pengar utan att jobba ett enda jota!

Kan inte ts historia och vet såklart ej varför hon har hamnat i denna misär, men jag hoppas verkligen hon får flytta hem till trygghet och kärlek snarast.
    Ts har varit placerade under flera år dessutom har hon syskon som också är placerat så det lär ju knappast varit trygghet i hemmiljön.
  • Anonym (....)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-03 10:42:51 följande:
    Ts har varit placerade under flera år dessutom har hon syskon som också är placerat så det lär ju knappast varit trygghet i hemmiljön.
    Ja det är förjävligt hur illa soc gör mot barn! Gråter
  • Anonym (anonym)
    Anonym (....) skrev 2017-11-03 10:40:30 följande:
    Fruktansvärt tragisk historia. Gråter

Tänk så bra dem hade kunnat haft det om soc hade hjälpt deras föräldrar istället för att gynna giriga familjehem med pengar i överflöd!
    Du tror inte att gravt alkoholiserade erbjuds behandling för sitt alkoholmissbruk?
  • Anonym (....)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-03 10:45:29 följande:
    Du tror inte att gravt alkoholiserade erbjuds behandling för sitt alkoholmissbruk?
    Tydligen inte eftersom de i så fall inte hade varit "gravt alkoholiserade". Enklare att bara ta ungarna och ge dom en uppväxt i ren misär!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (....) skrev 2017-11-03 10:54:44 följande:
    Tydligen inte eftersom de i så fall inte hade varit "gravt alkoholiserade". Enklare att bara ta ungarna och ge dom en uppväxt i ren misär!
    Det är alltså inte misär att låta barn växa upp med missbrukande föräldrar?
    Jag vet föräldrar som haft stöd i hemmet 30 timmar i veckan som trots nästan heltidsstöd ändå inte klarat av den basala skötseln av barnen.
  • sextiotalist

Tänk så bra dem hade kunnat haft det om soc hade hjälpt deras föräldrar istället för att gynna giriga familjehem med pengar i överflöd!
    Giriga familjehem?
    Mina föräldrar tog inte hand om denna grabb för pengar, utan för att de tyckte om honom. Han bad att få flytta till oss.

Jag är rätt säker på att de (sociala myndigheter kunde varken då eller nu tvångsvårda alkoholister på det sätt som skulle behövts i dessa fall)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (....) skrev 2017-11-03 10:25:36 följande:

Det är klart att familjehem gärna åker på dyra utlandsresor med ungarna eftersom dem inte betalar en enda krona själv - soc står för ALLT!

Familjehem är det bästa sättet att tjäna GROVA pengar utan att jobba ett enda jota!

Kan inte ts historia och vet såklart ej varför hon har hamnat i denna misär, men jag hoppas verkligen hon får flytta hem till trygghet och kärlek snarast.

Det är ju ett jobb att ta hand om sina egna barn också, kräver ju enormt av en. Placerade barn kräver ofta ännu mer pga deras bakgrund och brist på omsorg...
  • LFF

Japp, stackars barn som fått regler att förhålla sig till istället för att driva omkring vind för våg. Stackars barn som fått vuxna som bryr sig. Stackars barn som inte behöver ta hand om berusade/narkotikapåverkade föräldrar. Stackars barn som kan ta med vänner hem utan att behöva skämmas över hur det ser ut. Stackars barn som fått mat, kläder och omsorg.
  • moaguuun
    Anonym (s) skrev 2017-11-02 22:46:55 följande:

Jag sa inte till dom att jag behöver en jacka och jag köpte kläder istället för en jacka och tänkte inte att jag ska få 700 kr till en jacka OCKSÅ. Jag vet inte vad dom tycker är en vinterjacka men jag har en jacka som jag brukar ha på hösten/vinter som jag kan ha och därför är det konstigt att dom blev irriterad av att jag köpte kläder som jag behöver istället för en jacka jag inte behöver.

Om du köper något du tycker du behöver istället för det du får pengar till, utan att ta upp det innan, är det klart de blir irriterade. Det är inte konstigt.
  • Jemp
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 12:51:02 följande:

Om det inte finns pengar har familjehemmet prioriterat fel.

Står ingenstans att familjehemmet inte har råd med mer kläder åt henne. Däremot har hon förbrukat ännu ett förtroende och det får konsekvenser. Blir ju också ett tillfälle att lära sig både om pengar och prioriteringar för ts egen del och att sätta gränser.
Svar på tråden kontrollerande familjehem