• Anonym (s)

kontrollerande familjehem

Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:

1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.

2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.

3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.

Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

• Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Anonym (anonym)
    Anonym (........) skrev 2017-11-06 13:44:17 följande:
    Allt handlar om pengar från familjehemmens sida tyvärr. Jag hoppas du får flytta hem snart!
    Nu har ju Ts talat om att hon varit placerad i flera år och i flera familjehem så det är knappast sannolikt att hon får flytta hem snart dessutom är ju även yngre syskon i familjehem så då kan det inte bero på eget beteende hos Ts.
  • Anonym (Hm)

Allt handlar om pengar från familjehemmens sida tyvärr. Jag hoppas du får flytta hem snart!

Eh märkligt att skriva så när man inte har en aning om varför barnet blivit placerat. Ts kanske har blivit utsatt för övergrepp, misshandel eller vad som helst. 
  • Anonym (Jojustdet)

Jaha nu är du här igen ....och fortsätter rapa ditt mantra....alla föräldrar är toppen och alla barn har det bäst hemma och naturligtvis så är alla familjehem ondskefulla, pengagalna osv osv ..........

Och ibland försöker du t.o.m få folk att tro att du jobbar inom Soc trots att din okunskap är så avslöjande så att ingen med normalt IQ går på det. Men riktigt lågvatten blir det när du har det otroligt dåliga omdömet att försöka få en 14 årig flicka att gå på dina ständiga tirader. Men en sak har du totalt missat! Inte en enda gång har Ts sagt att hon vill hem!!!

Där är hon förmodligen mer mogen än DU och vet att det INTE vore bra för henne.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (........) skrev 2017-11-07 19:26:29 följande:

Barn blir utsatta för övergrepp, misshandel etc i familjehem. De bryr sig SÄLLAN om barnen öht.  Se exempelvis den här dokumentären: www.svtplay.se/video/13634369/halla--hor-ni-mig/halla-hor-ni-mig-avsnitt-1 

Det är väl ingen som påstår att det inte finns olämpliga familjehem, men det finns inget som tyder på att Ts bor i ett sådant, tvärt om...
  • Anonym (........)
    Anonym (Hm) skrev 2017-11-07 20:03:57 följande:
    Det är väl ingen som påstår att det inte finns olämpliga familjehem, men det finns inget som tyder på att Ts bor i ett sådant, tvärt om...
    Familjehem är familjehem för att tjäna snabba och lätta pengar. Ts skulle med all säkerhet må bättre av att bo hos sina föräldrar, det händer faktiskt relativt ofta att barn blir placerade utan en riktig grund till det. Jag hoppas därför att Ts får komma hem och bo med sina föräldrar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (........) skrev 2017-11-07 20:20:36 följande:
    Familjehem är familjehem för att tjäna snabba och lätta pengar. Ts skulle med all säkerhet må bättre av att bo hos sina föräldrar, det händer faktiskt relativt ofta att barn blir placerade utan en riktig grund till det. Jag hoppas därför att Ts får komma hem och bo med sina föräldrar.
    Det är inga snabba pengar att vara familjehem och ta emot en främmande person som ska leva och bo i familjen. Finns det ingen grund till att barnen placeras utanför hemmet så upphör omhändertagandet omedelbart för både kommun och stat försöker alltid att hålla ned alla kostnader som går att undvika.
  • Anonym (Nä)

Jag känner flera som är eller har varit familjehem. Dom gör en jätteuppoffring för att en främmande människa skall få en trygg plats att vara på.

Var glad att det finns dom som ställer upp när den vanliga familjen brister.
  • Anonym (anonym)
    Familjehem får man inte bli om man inte har en god ekonomi och ingen blir rik på att jobba som familjehem. Biologiska föräldrar verkar inte riktigt förstå att vanliga medelinkomsttagare inte lever på nivå som lågavlönade eller de som lever på försörjningsstöd vilket en majoritet av de som får sina barn omhändertagna faktiskt gör.
  • Anonym (........)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-07 20:59:16 följande:
    Familjehem får man inte bli om man inte har en god ekonomi och ingen blir rik på att jobba som familjehem. Biologiska föräldrar verkar inte riktigt förstå att vanliga medelinkomsttagare inte lever på nivå som lågavlönade eller de som lever på försörjningsstöd vilket en majoritet av de som får sina barn omhändertagna faktiskt gör.
    Vilka fördomar! Nog är det en rejäl extra inkomst. Om familjehem inte skulle få betalat hade det inte funnits några familjehem. Man behöver inte vara fattig för att vilja tjäna extra pengar. Tyvärr är sanningen att det är pengarna som lockar....
Svar på tråden kontrollerande familjehem