• Anonym (s)

kontrollerande familjehem

Jag flytta till ett nytt familjehem för ca 2 veckor sen eller det är närmare 3 veckor och jag märkte direkt att dom är kontrollerande, eftersom jag fick en lång lista av regler men nu är dom ännu kontrollerande än i början. Jag har sagt att jag inte vill bo kvar men ingen bryr sig om vad jag vill eller vart jag vill bo eller hur jag trivs. 3 exempel av många:

1 Dom har förbjudit mig att ringa min syster och jag får bara ringa om jag har på högtalare (samma när jag ringer mina föräldrar) pga något hennes familjehem har sagt som inte är sant och flera gånger som straff har dom tagit min mobil och satt lösenord.

2 Jag måste vara hemma varje kväll också på helgen och inte en enda gång och jag fått sova borta.

3. I helgen fick jag pengar för att köpa en vinterjacka, hitta ingen så jag köpte andra kläder jag behöver mer än en jacka och då blev dom irriterade och tänker inte ge mig pengar att köpa något igen.

Jag tycker inte ett familjehem borde vara som ett fängelse och dom som är familjehem kontrollerande, har ni andra familjehem det verkligen så hemma?

• Svar på tråden kontrollerande familjehem
  • Anonym (Familjehemmen)

På familjeliv från man nästan uppfattningen om att hälften av föräldrarna har sina barn placerade...

• Anonym (Nä)
    Anonym (Familjehemmen) skrev 2017-11-10 22:24:54 följande:

På familjeliv från man nästan uppfattningen om att hälften av föräldrarna har sina barn placerade...

Det är ärligt talat många märkliga människor som skriver här.
  • sandrat67

Om du inte är van att hantera så mycket pengar var det fel av dem att ge dig det ansvaret. Dömt att misslyckats.

• Theresad72

Hur tror ni det är att som förälder ha kämpat för att få pengar för att ha råd att köpa det mest basala till sina barn, sedan omhändertas barnet och det är plötsligt inga problem för soc att bidra med pengar för att barnet ska få dator,cykel,mobil, aktiviteter, resor!? Det är inte att hjälpa föräldrarna att få ha kvar sina barn.

• Anonym (Hm)
    Theresad72 skrev 2017-11-12 00:10:24 följande:

Hur tror ni det är att som förälder ha kämpat för att få pengar för att ha råd att köpa det mest basala till sina barn, sedan omhändertas barnet och det är plötsligt inga problem för soc att bidra med pengar för att barnet ska få dator,cykel,mobil, aktiviteter, resor!? Det är inte att hjälpa föräldrarna att få ha kvar sina barn.

Varför skriver ni ut eran frustration i det här inlägget? känns väldigt oklart. Ts är placerad och har inget med eran situation att göra.
  • Anonym (anonym)
    Varför skulle omhändertagna barn nekas att ha samma standard som en medelklassfamilj omkostnadsersättning är ju beräknat enligt konsumentverkets norm för vad barn ska kunna få, barn ska inte bestraffas i familjehem genom att leva på samma låga ekonomiska nivå som bioföräldrarna har. 
    Skulle det vara bra för barn att i familjehem inte kunna få samma standard som familjehemmet har när andra i hushållet åker på semester så får det placerade barnet bo i jourhem, när andra i hushållet köper cykel så får det placerade barnet en begagnad eller gratiscykel, när barn med bioföräldrar som har råd får ta ridlektion s placerat barn där föräldrarna lever på soc. delta i fritidsaktiviteter som är gratis...

Är omkostnadsersättningen 4 500 kr per månad så finns det efter mat, förbrukningsartiklar och fickpengar utrymme för nya kläder, mobil, fritidsaktiviteter och dyrare saker som inköp av exempelvis cykel och resor då och då.eftersom det inte behövs nya skor och kläder varje månad.
  • Anonym (Jojustdet)

Förstår att du känner det jobbigt med en dålig ekonomi som inte räcker till. Jag känner inte till just din situation men jag har träffat åtskilliga föräldrar som inte klarar ekonomin och beklagar sig men som röker som borstbindare , dricker energidryck el cola i mängd . Och då hävdar jag precis som i Lyxfällan att det handlar om prioriteringar. Räknar de föräldrarna ut vad de gör av med om året på ren skit så räcker det oftast till både det basala behovet samt någon fritidsaktivitet för barnet.
  • socialsekriiteraren
    socialsekriiteraren skrev 2017-11-12 20:04:13 följande:

Lämnade du tillbaka pengarna eller fick du mer pengar till en jacka?

Kläderna (och vad du nu köpte) menade jag såklart!
  • Theresadd72

Jag menade inte att barnen inte ska få något i familjehemmet, utan att föräldrarna i första hand borde få samma pengar för att kunna ge barnen allt detta som familjehemmen har möjlighet att ge. 

Svar på tråden kontrollerande familjehem